Változik a BoP – de a lényeg marad

05 MICHELISZ Norbert, (hun), Hyundai i30 N TCR team BRC Racing, action during the 2018 FIA WTCR World Touring Car cup of Japan, at Suzuka from october 26 to 28 - Photo Francois Flamand / DPPI

Szitokszó lett a WTCR szurkolók körében a teljesítménykiegyenlítő rendszer. A sorozat első évében az autók közötti technikai különbségeket kiegyenlítő formula finoman szólva sem működött tökéletesen, a legékesebb példája az volt, amikor Hollandiában béna kacsaként vergődtek a Hyundaiok. Most a TCR sorozat módosított, de a BoP változás csak az új homologzációjú autókat érinti.

A súlykompenzáció problémája több összetevős, részben annak köszönhető, hogy a TCR tulajdonosa és az FIA között megy a kötélhúzás, így nem tökéletes az összhang kettejük között. A WTCR súlykompenzációja is két elemből áll. Az év elején meghatározott – esetleg év közben módosított – teljesítménykiegyenlítő rendszer (Balance os Performance – BoP) mellett futamról futamra megad a bajnokság egy saját súlykompenzációt is. A BoP a TCR saját rendszere, ami minden sorozatra vonatkozik, a súlykompenzáció pedig a sorozatok hatásköre. A legjobb példa a TCR Europe, ahol teljesen más súlyokkal futottak a Hyundaiok, és ugyan ott is voltak érthetetlen döntések, de olyan extrém helyzetek nem álltak elő, mint a WTCR-ben. A csapatok is vastagon benne vannak a káoszban, a race1.hu tavaly Barcelonában végignézte, ahogy a kollektív teszten a Campost leszámítva egyik istálló sem merte megmutatni autója valódi erejét, nehogy az ott látok idők alapján módosítsák azt a rendszert, ami a tesztet megelőző méréseken irreális adatokat mutatott. Persze a WTCR vezetése a mizériáról hallani sem akar, csak azt szajkózzák, hogy kiegyenlített volt a bajokság, mindenki nyert futamot, és a szezon végére maradt a döntés. 

A Marcello Lotti vezette WSC most változtat a BoP kiszabásának metódusán, de csak az újonnan homologizált modellek esetén, tehát a Hyundai Veloster N, a Lynk & Co 03, az Alfa Romeo Giulietta Veloce, a LADA Vesta Sport és a Renault Megane vesz részt a procedúrán. Az elmúlt években ez nem így volt, akkor minden autó ott volt a szezon eleji teszten, ahol a TCR által felkért pilóták vezették az autókat.

A BoP tesztet idén február 17-én Valenciában tartják, ezt megelőzően az autók először egy szélcsatornás mérésen vesznek részt a Pininfarina szélcsatornájában Grugliascoban, majd Modena mellett az ORAL Engineering teljesítménymérő padján február első felében megmérik a motor és a turbó teljesítményét.

A legérdekesebb kérdés az lesz, hogy a Lynk & Co és az Alfa mérése hogy alakul, ez a két adat meghatározhatja a bajnokságok kimenetelét. Eközben az új formula azt is jelenti, hogy eleméletileg (mert még ezen is módosíthatnak), a Hyundai továbbra is szenvedhet a hármas hátránnyal, azaz a plusz súly mellett a hasmagasság emelés és a motorteljesítmény csökkentés is sújtja a magyar szempontból kiemelkedően fontos márkát.