A Ford óvatosan bejelentkezett a Ralikrossz Vb címért?

Manfred Stohl csapata a STRAD bejelentette, hogy a Ford Performance támogatásával új Supercar-t épít a Fiesta ST alapjaira. 

A gyártók távozása után könnyű préda lehet a Ralikrossz-világbajnoki ím, és a Ford megpróbálja elhappolni a címet. Tudják, hogy nem lesz könnyű harcba szállni a várhatóan privát színekben induló Volkswagenekkel, így csak óvatosan léptek. Janis Baumanis tavalyi kilencedik helye elég alapot jelentett ahhoz, hogy a STRAD megkapja a gyár motorsport részlegének támogatását, így ebben az évben két új autóval tervez a csapat.

2019-ben egy teljesen új autót építünk, ezért új alapokra tervezhetünk. Az FIA szabályok miatt az utcai alapok meghatározzák a versenyautó alapvető tulajdonságait, így megfontolt döntést kellett hoznunk. Az eddigi tapasztalataink alapján, és alapos felméréseket követően, az új Fiesta ST lesz a tökéletes alap” – nyilatkozta Michael Sakowitz ügyvezető. A SRAD valóban komoly tapasztalatokkal rendelkezik, hiszen 2014-ben kezdték fejleszteni a Fiestát, és akkor is kitartottak, amikor a gyár a Focus-szal próbálkozott. A gyári támogatás megkönnyíti a STRAD helyzetét, a fejlesztésben és az ügyfeleik kiszolgálásában is új folyamatokat vezethetnek be. Halkan jegyezzük meg, hogy erre szükség is lesz, hiszen Kiss Pál Tamás 2015-ben Greinbachban egy szinte vezethetetlen Fiestát kapott a Team Austriától.

Az új fejlesztésű autó ugyanakkor azért meglepő, mert a technikai szabályok nem változnak, és a jelenlegi tervek szerint 2021-ben jönnek az elektromos autók a VB-n. Ezzel a háttérrel meglepő, hogy egy 90 százalékban új autót építenek, új motorral, és természetesen új karosszériával.

Az elmúlt három évben, sok több 10 millió eurós büdzséből fejlesztett projektet láttunk, aminek az eredményét nem igazolta a stopper, vagy megbízhatósági problémák jelentkeztek, még akkor is, ha ralikrosszban tapasztalt csapat végezte a fejlesztést. Mi a mostani bizonyított autónkra építkezünk, ahelyett, hogy valami radikálisan újba fognánk. Áprilisban Abu Dhabiban kiderül, milyen munkát végeztek a mérnökeink, de ebben a pillanatban nagyon ígéretes az előrehaladás, és az eddig elvégzett munka. Az új motor, a karosszéria és a bukókeret, az új lengéscsillapítók, és az aerodinamika azok a területek, amelyre leginkább koncentrálunk. Próbálunk biztosra menni a változtatásokkal, és az elmúlt négy év tapasztalatai optimistává tesznek minket” – mondta Sakowitz. 

A Vb projekt mellett a STRAD új vevőket is remél, hiszen a ralikrossz piacon a drága, és drágán üzemeltethető ex-gyári autókon kívül kevés más versenyképes opció van. 

A STRAD elképzelése jól hangzik, de a hangzatos bejelentések mögött felsejlik a KIA név is. Egyrészt a cég hatalmasat bukott a katasztrofális TCR projektjével, ugyanilyen hírverés után sikerült egy versenyzésre szinte alkalmatlan autót építeni, másrészt ott van a Galli-féle ralikrossz KIA, amivel épp Csucsu szenvedett végig egy szezont. Talán a Ford együttműködés lehet a megmentő, és a Stohl csapat most egy ütőképes autót farag az új Fiestából.

A Ford szempontjából kevésbé kockázatos az új autó. Ha nem tudják megverni az ex-gyári autókat, akkor sem jelent nagy kudarcot a cégnek, viszont ha sikeres lesz a szezon, akkor viszonylag kis befektetéssel mégis világbajnoki címet szerezhetnek.

foto: STRAD, fiaworldrallycross.com