ifj Kiss László: rali vagy ralikrossz?

Tíz évvel ezelőtt ralikrossz magyar bajnok volt, aztán ralira váltott, és ma már élete párjával Kissné Varga Zsuzsannával terelget egy R5-ös Ford Fiestát ifj. Kiss László. A versenyzés mellett csapatvezetőként is dolgozik, a SPEEDBOX Racing Team színeiben Laci mellett Kiss Pál Tamás versenyzett a Ralikrossz Európa-bajnokságon, ám Tomi tavaly év végén szögre akasztotta a bukósisakot. Innen indult a beszélgetésünk ifj. Kiss Lászlóval.

Bizonyos szempontból te lehettél az egyik legirigyeltebb ember, hiszen egy top raliautó mellett egy csúcskategóriás ralikrossz versenyautó is állt a SPEEDBOX Racing Team műhelyében, elvileg csak dönteni kellett volna, hogy melyikkel versenyezz. Ugyanakkor a döntés pokoli nehéz lehetett?

A motorsport gyerekkorom óta része az életemnek, nagyon szeretem csinálni. Az elmúlt évek munkái során sikerült egy ütőképes csapatot felépíteni. Ezért úgy gondoltam és gondolom, hogy ezt kár lenne sutba dobni, és ha Tomi nem megy a Rallycross autóval, akkor találjunk egy olyan pilótát, aki komoly célokat tűz ki maga elé. Szabó Krisztián január elején tesztelt vele, ő az a versenyző, akiben láttam, látom azt a lehetőséget, hogy vele újra ott menjen a Peugeot ahová való, de még sem vele, sem mással nem írtunk alá semmit. Az autó készül, a versenyszezonra teljesen fel lesz készítve és újítva, már csak versenyző kell.

A karácsonyfa alatt nem volt két táblácska, rali és ralikrossz felirattal, ami közül választanod kellett volna?

Meghirdettem mindkét autót, mert úgy voltam vele, hogy megkönnyíti a döntést, ha valamelyiket elviszik. Még mindkettő megvan, így ennek megfelelően alakítottuk a terveinket. Raliban ott leszünk Egerben, de nem megyünk teljes szezont, a kimaradó versenyekre pedig úgy tűnik, megvan a bérlőnk. A ralikrosszban pedig még nem tudok konkrétumokat mondani, gőzerővel folyik a munka.

Elképzelhető, hogy mindkét szakágban látunk majd a pályán?

Nem ez lenne az első, mert volt már ilyen évem. Akkoriban pont fordítva, a rallycross akkori nevén DIV1 ,mostani nevén Supercar kategória volt a fő irány, de mellette egy Eger rallyn elindultam egy Super 1600-as Ignissel. Tehát a párhuzam akkor is megvolt 😊 . Ha a partnereink is látnak benne fantáziát, akkor szívesen kipróbálnám mennyit változott az elmúlt 10 évben a ralikrossz. Most úgy tervezem, hogy itthon csak hazai pályán a Rabócsiringen mennék, itt még a mai napig emlékeznek rám a régi időkből a nézők. Mindig jó kimenni egy-egy versenyre akármilyen szerepkörben is vagyok , újra versenyezni pedig nagy élmény lenne.

Tavaly is nagyon szerettek, amikor a Mitsubishivel vittél néhány szerencsést.

Igen, pontosan erre gondolok, itthon mindig jó menni, ráadásul az új pálya is nagyon élvezetes lett, biztosan nagy élmény lenne rajta újra versenyezni egy világszinten is elismert technikával. Aztán ha nagyon megtetszik, akkor lehet, hogy egy EB futamot is kipróbálnék.

Azt mondod, hogy a korábbi ralikrosszbajnok csapatának garázsában áll egy jelenlegi csúcs versenyautó, és még nem is mentél vele?

A kamionba már beálltam vele. A tréfát félretéve, azt tudni kell, hogy egy ilyen autót már beindítani is költséges. Én sosem voltam híve a felesleges dolgoknak, és most is így vagyok vele, ha nem látom értelmét és célját, akkor feleslegesen nem mennék az autóval. Persze azért izgatja a fantáziámat, mert láttam, és tudom mire képes, így remélem, hogy minden úgy alakul, hogy a pünkösdi versenyen már ott tudok lenni.

Hosszú távon hogy tervezel, vagy inkább hogy terveztek, hiszen ha jön a baba, akkor Zsuzsi már nem tud melléd ülni a raliautóba.

Igen, ez is egy fontos szempont, de azt is látni kell, hogy hiába szeretem nagyon a ralit, az üzleti élet mellett nem tudok annyi időt és energiát szánni a ralira, mint amennyit kellene. Tulajdonképpen, ha ott akarunk versenyezni, ahová tartozni szeretnénk, az abszolút első ötbe, az egész embert kíván. A ralikrossz viszont annyira kompakt, hogy az beilleszthető a munkával töltött hétköznapok közé. Ezt látva döntöttem úgy, hogy nem akarom minden áron eladni vagy kiadni a Peugeot 208-ast. Mivel nemzetközi szinten mérve is top autóról van szó, több érdeklődő volt, és van is a kocsira. Ez egy kuriózum, komoly eredményeket ért el, igaz a pilóta is nagyon komoly volt benne, és éppen ezért az is egy lehetséges forgatókönyv, hogy itt marad a csapatunknál, és később visszatérek vele a ralikrosszba, hogy ne maradjon sokáig Kiss nélkül a magyar ralikrossz – fejezi be nevetve ifj. Kiss László, mi pedig csak drukkolni tudunk, hogy így legyen! Addig is várjuk az Eger Ralit, ahol a Fiestával áll majd rajthoz a miskolci pilóta, és szokás szerint felesége, Kissné Varga Zsuzsanna navigál majd neki.

foto: Kiss László facebook