Mexikó Rali – Loeb visszatér

Nem véletlenül adtuk ezt a címet a szokott előzetesünknek, mert lesz a Mexikó Rali és lesz Sebastien Loeb visszatérése. A kettő között van némi átfedés, de utóbbi tény az, ami miatt az év egyik legjobban várt versenye következik a hétvégén.

A murvás verseny egyik legfontosabb jellemzője, hogy átlagosan 2000 méteres tengerszint feletti magasságon zajlik, ami a csapatok számítása szerint 20%-os teljesítménybeli csökkenést jelent a motoroknál. A 380 lóerős WRC-k így csak 300 lóval gazdálkodhatnak, azért az sem kevés. A verseny bázisa szokás szerin Leonban lesz, 1786 méteren, de egészen 2737 méterig felkapaszkodik majd a mezőny. A 22 gyorsasági 344,49 kilométernyi távot jelent, és ezt a Svéd Rali után nem fagyban, hanem 25 fok körüli átlaghőmérsékletlen kell teljesíteni. A ritka levegő és a meleg azt jelenti, hogy a hűtés is kulcsfontosságú lesz, és itt nem csak a motor, hanem a hidraulika és a fékek hűtésére is oda kell figyelni. No meg a tehenekre és a tavakra, mert az elmúlt években mindkettővel akadtak kalandjai a versenyzőknek.

Citroen

A franciáknál Loeb visszatérése a nagy szám, a mágus három különféle Citroen modellel összesen hat alaklommal nyerte meg ezt a versenyt, talán épp ezért tért vissza itt? A csapattárs Kris Meeke lesz, neki tavaly sikerült itt diadalmaskodni, és ezzel nagyjából meg is mentette a Citroen 2017-es szezonját. 

“Mexikó olyan mint Katalónia, murvás futam, ahol tavaly versenyképesek voltunk. Azóta fejlődött az autó, így remélem az élmezőnyben leszünk. Tavaly sok versenytársunknak technikai gondja volt a nagy magasság miatt, most biztosan jobban felkészülnek. Szeretem ezt a versenyt, hiányzik az erő az autókból, így nagyon tisztán kell vezetni. A teszt is jól sikerült, előreléptünk a lengéscsillapítókkal amiken az Öhlins-szel dolgoztunk” – mondta Meeke, aki az első napon hetedikként indul, ami az egyik kulcs lehet a jó eredményhez.

 

Szeretem ezt a versenyt, és abban bízom, hogy nagy élmény lesz a C3 WRC-vel. Másrészt van bennem némi bizonytalanság, hogy vajon mire is leszek képes a többi pilótához viszonyítva. Bár remélem, hogy jó tempóra leszek képes, észben kell tartani, hogy ez egy világbajnokság, a többi pilóta itt versenyzett az elmúlt években. A teszt jól sikerült, 500 kilométert mentünk két nap alatt. Az autó kiegyensúlyozott, és jobb, mint 2017-ben volt. Próbáltam magamnak esélyt adni azzal, hogy eltöltöttem egy kis időt a DS3 WRC-ben, hogy visszatérjen a hangulat és a reflexeim, valamint megnéztem pár onboard felvételt az előző versenyekről. A szakaszok 28%-a új lesz nekem, a többieknek viszont csak 4% lesz ismeretlen, de ez pozitív, mert még mindig ez az a verseny amit jól ismerek” – nyilatkozta Loeb, és ő is kiemelte, hogy az első napi 11 pozíció sokat segít majd neki.

 

Ford

A fordosok tesztprogramja a tervezett öt helyett csak három napos lett a késői télnek köszönhetően, de bizakodva utaztak Mexikóba. Ogier eddig háromszor nyert itt, Evans kétszer volt negyedik, Suninen pedig 2016-ban a WRC2-t nyerte meg Mexikóban. 

Különleges verseny ez nekem, mert minden itt kezdődött 10 évvel ezelőtt. Ez volt az első versenyem a Vb-n, és megnyertem a Junior WRC kategóriát. Azóta többször álltam itt a dobogón, nyertem is néhányszor, így nem csoda, hogy az egyik kedvencem. Ez az év első murvás versenye, de teljesen más karakterű, mint a többi murvás futam. A laza murva komoly feladat lesz az elsőként rajtoló versenyzőknek, habár most nem mi leszünk az elsők a pályán, de mögöttünk is lesz néhány gyors páros, így közel kell maradnunk péntek délelőtt az élmezőnyhöz. Aztán meglátjuk hol leszünk, és utána már csak nyomjuk a gázt egy jó eredményért” – mondta Ogier. 

Evans azt emelte ki, hogy okosan kell versenyezni, meg kell találni a megfelelő arányt a kockázat és a sebesség közt. Ha ez sikerül, akkor abban bízik, hogy végre a dobogóra is felállhat Mexikóban. Suninen pedig teljesen sötétben tapogatózik, az időjáás miatt ő nem tudott tesztelni, így abban bízik, hogy a shakedown elég lesz arra, hogy felvegye a ritmust.

Hyundai

Reális elvárásokkal megyünk Mexikóba, reméljük maradunk a bajnokság élén, és jó eredményt érünk el csapatként” – összegezte az elvárásokat Michel Nandant csapatvezető. 

A verseny sokkal nyugodtabb környezetben zajlik, mint a többi esemény, és a pilóták is nyugodtabban versenyeznek” – folytatta Thierry Neuville aki tíz pont előnnyel vezeti a bajnokságot Ogier előtt. A Svédországban első WRC dobogóját begyűjtő Mikklesen azt emelte ki, hogy a pályatakarítás kulcsfontosságú lesz, valamint a kevesebb motorerő miatt a vezetési stíluson is változtatni kell. Dani Sordo pedig azt várja, hogy újra a fanatikus szurkolók közt száguldjon. Az eredményt illetően a spanyol arra koncentrál, hogy közel maradjon az élmezőnyhöz, és fontos gyártói pontokat szerezzen.

Toyota

A japánok egyelőre nagyon boldogok, a gyártók közt csak egy pont a hátrányuk, és mindhárom versenyzőjük, Latvala, Lappi és Tanak is a legjobb öt közt van a bajnokságban. A nagy örömbe azért egy kis aggódás is vegyül, ugyanis a Yarisnak tavaly nem ment mexikóiban. Azóta kielemezték a gyenge pontokat, fejlesztettek a hűtésen, sőt Japánban nagy magasságban tesztpadra is vitték a kocsit. 

Szeretek Mexikóba menni, és élvezni a meleget és a napsütést a tél után. A szakaszokon egyaránt vannak gyors részek és nagyon lassúak is, és sok a szikla a pálya mellett, így pontosan kell vezetni. Ha a dobogón érnénk célba, az nagyon jó lenne a bajnokság szempontjából, az nyilvánvaló, hogy az autó képes rá. A teszt jól sikerült Spanyolországban, de persze Mexikóban melegebb lesz, de hát Európában ennél többet nem tehettünk. Fejlesztettünk a felfüggesztésen, és érzem is a javulást a féktávokon” – mondta a verseny előtt Latvala, aki 2016-ban megnyerte a Mexikó Ralit, így a csapatból ő a legtapasztaltabb.

Tanak az első murvás versenyére készül a Yarisszal, így tudja, hogy sokat kell tanulnia, a teszten ki is próbálta a lehető legtöbb beállítást. Esapekka Lappi pedig az első Mexikó Raliján indul, mert tavaly itt csak a pályabejárásban segített. A finn pilótának nincsenek komoly elvárásai, végig akar menni a versenyen, és minél több tapasztalatot gyűjtene.

A Mexikó Rali programja helyi idő szerint (a magyar időhöz 7 órát hozzá kell adni):

Március 8, csütörtök

9.00am: shakedown (Llano Grande)

6.15pm: Start day 1 (Leon)

8.08pm: SS 1 – Monster Street Stage GTO (2,53 km)

9.38pm: End of day 1

Március 9, péntek

9.30am: Start day 2 and Service A (Leon – 15 min)

10.33am: SS 2 – Duarte – Derramadero 1 (26,05 km)

11.21am: SS 3 – El Chocolate 1 (31,44 km)

12.14pm: SS 4 – Ortega 1 (17,23 km)

2.02pm: SS 5 – Street Stage Leon 1 (1,11 km)

2.42pm: Service B (Leon – 30 min)

4.00pm: SS 6 – Duarte – Derramadero 2 (26,05 km)

4.48pm: SS 7 – El Chocolate 2 (31,44 km)

5.41pm: SS 8 – Ortega 2 (17,23 km)

8.06pm: SS 9 – Autodromo de Leon 1 (2,30 km)

8.11pm: SS 10 – Autodromo de Leon 2 (2,30 km)

9.26pm: Flexi Service C (Leon – 45 min)

Március 10, szombat

7.30am: Start day 3 and Service D (Leon – 15 min)

8.33am: SS 11 – Guanajuatito 1 (30,97 km)

10.11am: SS 12 – Otates 1 (26,37 km)

11.08am: SS 13 – El Brinco 1 (9,98 km)

12.48pm: Service E (Leon – 30 min)

2.21pm: SS 14 – Guanajuatito 2 (30,97 km)

3.54pm: SS 15 – Otates 2 (26,37 km)

4.38pm: SS 16 – El Brinco 2 (9,98 km)

5.38pm: SS 17 – Autodromo de Leon 3 (2,30 km)

5.43pm: SS 18 – Autodromo de Leon 4 (2,30 km)

6.33pm: Flexi Service F (Leon – 45 min)

8.26pm : SS 19 – Street Stage Leon 2 (1,11 km)

Március 11, vasárnap

7.15am: Start day 4 and Service G (Leon – 15 min)

8.18am: SS 20 – Alfaro (24,32 km)

10.08am: SS 21 – Las Minas 1 (11,07 km)

12.18pm: SS 22 – Las Minas 2 Power Stage (11,07 km)

1.53pm: Service H (Leon – 10 min)

2.30pm: Podium (Leon)

foto: Citroen Media, M-Sport, Toyota Gazoo Racing, Hyundai Motorsport