Ogier nyerte a Montét, Tanak letette a névjegyét a Toyotánál is

Sebastien Ogier sorozatban ötödször nyerte meg a Monte-Carlo Ralit navigátorával Julien Ingrassiával, így 2009-es győzelmével együtt hat Monte trófeájuk van. Csak Sebastien Loeb nyert náluk többször, hét alkalommal, a versenyen. Ogier mögött két toyotás Ott Tanak és Jarri-Matti Latvala ért célba.

Ogier már az első gyorsaságin az élre állt, és hiába volt az idei Monte is a megszokott kaotikus verseny, folyamatosan változó időjárással, és trükkös körülményekkel, a világbajnok végig magabiztosan vezetett. Még úgy is, hogy a hetes gyorsaságin olyan hibát követett el, amit még akkor is cikinek tartott volna, amikor még a C2-essel versenyzett. Szerencséjére a nézők gyorsan kitolták az árokból, így megúszta az esetet. Bár ki mást toltak volna ki rekordsebességgel, ha nem őt, hiszen abszolút hazai pályán versenyzett, a szervizparknak otthont adó Gap-ben született 34 évvel ezelőtt. Vasárnapra magabiztos előnnyel érkezett Ogier, de nem spórolt, a reggeli első gyorsot megnyerte, és a Power Stage-en is szerzett egy pontot, pedig rossz gumiválasztással érkezett az utolsó szakaszra.

Nehéz hétvége volt. A Montén gyakran kerülsz szembe nehéz körülményekkel, de ez most extra kemény volt. Sosem szenvedtem még ennyit a gumiválasztással, de végül nyertünk, és nagyon boldog vagyok. Köszönöm a csapatnak az újabb remek szezonkezdetet. Ezen a hétvégén mindenki hibázott, mi is, csak mi egy kicsit kevesebbet” – mondta a célban a győztes.

 

Ott Tanak is győztesnek érezheti magát. Az észt pilóta első versenyét teljesítette a Toyotával, és az egyetlen volt, aki fel tudta venni a versenyt Ogier-val. Akkor sem adta fel, amikor egy perc fölé nőtt a hátránya. Négy gyorsaságit megnyert, de az utolsó napja a vártnál nehezebbre sikerült. Ennek ellenére boldog volt a célban, mert ahogy mondta, mindig nehéz az első verseny egy márkaváltás után, és a sikeres szezonkezdet megkönnyebbülést hozott neki.

Harmadik helyen Latvala ért célba, aki vasárnap már csak a Power Stage-re spórolt, és ott sikerült is neki megszerezni a negyedik helyet. Bár majd két perccel elmaradt Ogiertől, de neki is megkönnyebbülés volt az eredmény, mert a rosszul sikerült ausztrál szezonzáró óta komoly nyomás alatt volt, ami alól most megszabadult. Ebben egy kicsit kételkedünk, mert biztosan nem lesz könnyű megmagyarázni, hogy az újonc Tanak alaposan elkalapálta őt.

Kris Meeke negyedik lett, és ez remek eredmény a Citroen számára. Annak bizonyára nem örülnek a franciák, hogy Meeke csakúgy mint tavaly, most is sokszor elmondta, hogy nem érzi jól magát az autóban, de az igazsághoz az is hozzá tartozik, hogy az eredményét az első napi két gyorson elkövetett hibái is megpecsételték. Összességében okosan versenyzett, péntektől nagyot nem hibázott, és a végén megnyerte az utolsó gyorsaságit, ezzel további fontos pontokat szerzett.

A csütörtöki első gyorsaságin leesett az útról Thierry Neuville, aztán péntek reggel defektet kapott, így hatalmas hátránnyal indult számára a Monte. Utána öt gyorsaságit megnyert, szint hibátlanul vezetett és a végére felért az ötödik helyre, plusz a Power Stage-en is második lett, így kármentésből jelest érdemel. Ha azt is hozzátesszük, hogy így is a legjobb Hyundai pilóta lett, még inkább kijár a kalapemelés a belgának. Dani Sordo a kilencedik gyorson esett le az útról, így korán véget ért számára a verseny.

A hatodik helyen végzett Elfyn Evans, de egyáltalán nem volt elégedett. Ő defekttel kezdett csütörtökön, aztán pénteken megnyert két gyorsaságit, de ő is hibázott néhányszor, és az autó sem volt tökéletes. Szombaton az intercom hibájával küzdöttek, vasárnap pedig túlságosan alulkormányzott volt az autó. Összességében majd öt percet kapott Ogiertől, ez tényleg sok.

Esapekka Lappi az utolsó gyorsaságin veszítette el a negyedik helyet. Elúszott az autó hátulja, lecsúszott az útról, defektet kapott, és a 33 másodperces hátrány épp elég volt ahhoz, hogy Neuville 3.7, Evans pedig 1 másodperccel megelőzze az összetettben. Bryan Bouffier viszont már nem érte őt utol, ő vasárnap kétszer is megforgott, az utolsó gyorsra még az első sebességi fokozatot is elveszítette, így végül maradt a nyolcadik. “Nem vagyok fiatal versenyző, de ezen a hétvégén sokat tanultam” – mondta a 2018-as Montéról.

A kilencedik helyen Craig Breen ért célba, akinek csütörtökön fékproblémák nehezítették a versenyét, pénteken pedig hótolóként ment végig elsőként a pályákon. Vasárnap az utolsó gyorsaságin még le is fulladt, nem élete versenyeként fogja emlegetni az idei Montét. A Citroen viszont elégedett lehet, csak két autóval indultak, de mindkettő célba ért a top 10-ben.

Jan Kopecky csodás 36. szülinapi ajándékot kapott. Megnyerte a WRC2 kategóriát, és az összetett tizedik helyén végzett. Nagyon kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtott, igaz Camilli kiesése és Suninen problémái miatt nem is volt igazi versenytársa, így csak arra kellett koncentrálnia, hogy hibátlanul vezessen.

Andreas Mikkelsen az első estén még a második helyen állt, de aztán a meghibásodott generátor romba döntötte a hétvégéjét. Superralizott és az utolsó gyorsaságira koncentrált, ahol harmadik lett. 

Minden dicséretet megérdemel Kalle Rovanpera is, az első gyári pilótaként teljesített versenyén remekül helytállt a 17 éves tehetség, a 11 helyen fejezte be a versenyt, sajnos a WRC2-ben nem indították, így ott nem kapott pontokat. Nem véletlenül írtunk cikket eddigi pályafutásáról.

A Monte véget ért, de pihenésre nincs sok idő, két és fél hét múlva a Svéd Ralival folytatódik a Vb.

A Monte-Carlo Rali végeredménye:

1 Sebastien Ogier, J.Ingrassia M-Sport Ford WRT Ford 4h18m55.5s
2 Ott Tanak, M.Jarveoja Toyota Gazoo Racing WRT Toyota +58.3s
3 Jari-Matti Latvala, M.Anttila Toyota Gazoo Racing WRT Toyota +1m52.0s
4 Kris Meeke, P.Nagle Citroen Total Abu Dhabi WRT Citroen +4m43.1s
5 Thierry Neuville, N.Gilsoul Hyundai Shell Mobis WRT Hyundai +4m53.8s
6 Elfyn Evans, D.Barritt M-Sport Ford WRT Ford +4m54.8s
7 Esapekka Lappi, J.Ferm Toyota Gazoo Racing WRT Toyota +4m57.5s
8 Bryan Bouffier, X.Panseri M-Sport Ford WRT Ford +7m39.5s
9 Craig Breen, S.Martin Citroen Total Abu Dhabi WRT Citroen +9m06.7s
10 Jan Kopecky, P.Dresler Skoda Motorsport II Skoda +16m43.0s

foto: Red Bull Content Pool, WRC Media