Dakar 14. nap – Walkner, Sainz, Nikolaev, Casale

A címben felsorolt urak közül csak Ignacio Casale tudott szakaszt nyerni a Dakar utolsó napján, de Cordobában mind a négyen nagyon boldogok voltak mert, ők nyerték a 2018-as Dakart. A negyvenedik jubileumi versenyen végül 185 jármű ért célba, köztök két határon túli magyar motoros is, Gyenes Emánuel a 23., Saghmeister Gábor a 79. helyen végzett.

Az autós mezőnyben Carlos Sainz és navigátora Lucas Cruz elsősorban hibátlan teljesítményének köszönheti sikerét. Sainz 2010-ben egyszer már megnyerte a Dakart, és akkor megtanulta, hogy ezen a versenyen nem elég gyorsnak és kitartónak lenni, okosan is kell versenyezni. Az utolsó napon ezt újra bizonyította, ugyan csak kilencedik lett a szakaszon, de mindössze 3:19 perccel volt lassabb, mint a Dakar utolsó speciálját nyerő Giniel De Villiers, így a Matador végül több, mint 40 perces előnnyel nyerte a Dakart. Sainz az elmúlt öt éveben kiesett, most viszont újra nyert, megérdemelte. A Peugeot gyári csapata hozta a kötelezőt, négyből három évben ők voltak a leggyorsabbak, de fölényüket még jobban jelzi az a statisztika, hogy az utolsó négy esztendő 48 speciálszakaszából 25-ön Peugeot versenyző volt a leggyorsabb. Pedig nem sokon múlt a siker, mert Loeb korai kiesése és Despres visszaesése után, Peterhansel és Sainz ketten maradtak, majd a maratoni szakaszon Peterhansel balesete után minden teher a spanyolra hárult, és Carlos Sainz rutinja ezúttal szó szerint aranyat ért. 

Az utolsó szakaszra is maradt izgalom, Stephane Peterhansel mindent megpróbált, hogy dobogóra álljon. Végigkergette a 120 kilométeres speciálon Giniel De Villierst, ám a dél-afrikai kitartott, 40 másodperccel gyorsabb volt, mint Mr. Dakar, és megtartotta a harmadik helyet. De Villiers 15 Dakarjából nyolcszor végzett a dobogón, le a kalappal az ő teljesítménye előtt is. A második helyen is egy öreg dakaros róka, Nasser Al-Attiyah ért célba, a katari a negyedik napon majd egy órán át a homokban ragadt, de nem adta fel, visszakapaszkodott, de a 10. napon megint sokat veszített, és ez után már hiába nyert kétszer is szakaszt, a hibátlan Sainzot nem tudta utolérni.

Két dobogós helyezésével maximálisan elégedett lehet a Toyota, mert a Peugeot első számú kihívójának mindenki a Minit várta. Míg a kétféle konstrukcióval induló minisek tulajdonképpen csődöt mondtak, a szabályváltozásokat jól kihasználó toyotások meglepően jól teljesítettek. A Mini becsületét a lengyel Jakub Przygonski mentette meg azzal, hogy ötödikként végzett a versenyen.

A motorosoknál sorozatban 17. alkalommal is KTM siker született, de Matthias Walkner győzelme nem sokon múlt. Az osztrák a tizedik napon állt az élre, amikor az élmezőny nagy része eltévedt, aztán az utolsó szakaszokon már okosan megtartotta az előnyét, és ezzel ő az első a szomszédunkból, aki a Dakar dobogójának tetejére állhatott. A második helyen viszont egy hondás versenyző, az argentin Kevin Benavides végzett, aki még az utolsó napon is szakaszt nyert, abban bízva, hogy ha Walkner hibázik, az élre tudjon állni, és megtöri a KTM uralmat. Mögötte szorosan ott voltak az üldözők, Toby Price és Antoine Meo is, de a sorrend már nem változott az utolsó napon, az ausztrál a harmadik helyen fejezte be a Dakart, Meo pedig leszorult a dobogóról.

Nagyon jó eredmény Gyenes Emánuel 23. helye, a szatmárnémeti motoros újra bebizonyította, hogy a privátok egyik legjobbja, most már igazán megérdemelne egy gyári támogatást. A Mani becenévre hallgató versenyző ráadásul nagyon kiegyensúlyozottan teljesített, az első napi 48. helyet figyelmen kívül hagyva, az igazi Dakar szakaszokon mindig ott volt a 30. hely környékén. Elérte célját, és teljesítette 10. Dakarját Saghmeister Gábor is. A szabadkai versenyző a 79. lett, az ő anyagi hátterével a legfontosabb, hogy nyolcadik alkalommal ment végig a versenyen. 

A kamionos mezőnyben az utolsó előtti napig tartott az izgalom, de aztán győzött a rutin, és az Eduard Nikolaev – Jevgenyij Jakovlev – Vladimir Rybakov trió majd négyórás előnnyel megnyerte a Dakart. Nikolaevnek ez volt a harmadik győzelme a kormány mögött, 2010-ben is a dobogó tetejére állhatott, de akkor Vlagyimir Chagin szerelőjeként volt része a sikerben. A kategória nagy vesztese az argentin Federico Villagra volt, ő az utolsó előtti napon esett ki egy váltóhiba miatt, pedig a 13. szakaszt még úgy kezdte, hogy egyetlen másodpercre volt Nikolaevtől. Villagra kiesése után a második hely Sirahei Viazovich ölébe hullt, a fehérorosz versenyző először végzett a legjobb tízben a Dakaron, és a MAZ számára is nagy siker a második hely. A harmadik helyen Airat Mardeev végzett, ő már a második napon bajba került, és utána már csak Nikolaevet támogatta a versenyen.

A quad kategóriában Ignacio Casale 2014-es sikere után másodszor nyerte meg a Dakart. Jól kezdett, az első három szakaszon diadalmaskodott, és ezzel hibázásra kényszerítette a nagy riválisokat. A tavalyi győztes Karjakin, és a 2015-ben első lengyel Rafal Sonik is balesetet szenvedett, Casale pedig ettől kezdve csak arra figyelt, hogy a fiatalok ne érjék utol. Becsületből még megnyerte az utolsó szakaszt is, és több, mint másfél órás előnnyel lett a 2018-as Dakar győztese. Mögötte két argentin, a 26 éves Nicolas Cavigliasso és a 22 esztendős Jeremias González Ferioli végzett a dobogós helyeken.

85 motoros, 32 quados, 43 autós és 19 kamionos egység fejezte be a 2018-as Dakart, valamint az SxS kategóriában is célba ért 6 jármű, ezzel a mezőny 55%-a teljesítette a 40. Dakart, ami talán az egyik legjobb verseny volt amióta Dél-Amerikába költözött a karaván. A szervezők részéről okos döntés volt, hogy visszatértek Peruba, ahol a homoksivatagok megidézték az eredeti Párizs – Dakar hangulatot. Bolívia hegyei és Argentína pampái pedig változatossá, és kegyetlenül nehézzé tették az idei versenyt, ami így olyan volt amilyennek egy Dakarnak lennie kell: csak a legjobbak tudták teljesíteni.

foto: ASO/@World/A.Vialatte