Dakar 13. nap – ez most tényleg dráma!

A győzelmi esély pillanatok alatt kieséssé változott a kamionosok közt. Hiába volt mindössze egyetlen másodpercre a vezető Eduard Nikolaevtől az argentin Federico Villagra, az utolsó előtti napon műszaki hiba miatt feladta a Dakart. Az autósoknál Nasser Al-Attiyah nyert, és az összetett második helyére lépett, mert Stephane Peterhansel több, mint egy órát veszített. Az élen továbbra is Sainz áll, az előnye 46 perc. A motorosoknál Toby Price nyerte a 13. szakaszt, Benavides lett a második, a negyedik Matthias Walknernek azonban így is több mint 22 perces előnye maradt az utolsó napra.

Alig két óra alatt a menyországból a pokolba jutott Federico Villagra. Az argentin remek tempóban kezdte az utolsó előtti napot a Dakaron, száguldott lakhelye Cordoba felé, ahol rengetegen várták, hiszen komoly esélye volt, hogy 2016-os harmadik helye után idén megnyerje a Dakart. Aztán egy defekt volt az első figyelmeztetés, hogy a Dakar más, mint bármelyik másik autóverseny. A levegős emelőket valahol elhagyták útközben az Ivecóról, ezért meg kellett várniuk a csapattárs Ardavichust, hogy ők segítsenek a kerékcserénél, így rögtön sokat veszítettek. Aztán nem sokkal tényleg beütött a mennykő: eltört a váltó. A beragadt sebességi fokozatban 45 km/h-ás tempóval kidöcögtek az összekötő szakaszig, ahol a szerelők kimondták azt, amit senki sem akart hallani, a váltó javíthatatlan, itt a vége. A bajt még fokozta, hogy a dobogóért még versenyben levő, csütörtöki szakaszgyőztes Van Genugten autójában a kormányszervó ment tönkre a speciál második részén. A szerelők mozgásképessé tették ugyan az autót, de a holland még szombat reggel sem szerepel a célba értek listáján.

Eközben Nikolaev  köszönte a lehetőséget, és Mardeevvel kettesben szépen megnyerte a szakaszt, Kolomy bejött harmadiknak, majd Viazovich és Sotnikov következett. Kamaz, Kamaz, Tatra, Maz, Kamaz az első öt sorrendje, nem finom műszerek, hanem kőkemény tankok kellettek az idei Dakarra… Az összetettben Nikolaev majd négy óra előnnyel vezet Viazovich előtt, az utolsó napon már tolatva is megnyeri a Dakart, ha kibírja a Kamaz. A harmadik helyen Mardeev áll, de neki már több mint öt óra a hátránya.

Az autós mezőnynek is jutott a drámából. A második helyen álló Stephane Peterhansel eltalált egy fát, ami eltörte a kormányszervót. 1 óra 3 percet veszített, így már csak negyedik az összetettben, a dobogóhoz nyolc percet kellene hoznia a harmadik De Villiersen. Nasser Al-Attiyah megnyerte a szakaszt, és 46 percre csökkentette a hátrányát a biztonságra játszó, és hatodik helyen célba érő Carlos Sainz mögött. A két veterán egy területen viszont fej-fej mellett halad, Al-Attiyah győzelmével mindkettejüknek 31 Dakar szakaszgyőzelme van.

A motoros mezőnyben hasonló volt a kép, mint az autósoknál. Az élen álló Matthias Walkner nem kockáztatott, és 11 perces hátránnyal negyedik lett, az üldözők pedig még mindent megpróbáltak a végére. Toby Price megnyerte a napot, Benavides és Meo három percen belül követte őt, de Walknernek még mindig bőséges az előnye a második Benavides, és a harmadik Price előtt. Az ausztrál Hondás már inkább arra figyel az utolsó napon, hogy a második maradjon a KTM-ek között. 

Gyenes Emánuel eddigi legjobb eredményét érte el a 13. szakaszon, a 26. helyen végzett, és az összetettben is előre lépett egy helyet, már a 23. Saghmeister Gábor is célba ért, 82. lett, az összetettben pedig 79.

A quadosokról régen írtunk, mert nem nagyon történik náluk semmi. Ignacio Casale a verseny közepe óta csak arra figyel, hogy megmaradjon a másfél órás előnye. Tökéletesen teszi a dolgát, már csak egy műszaki hiba foszthatja meg a chileit attól, hogy 2014 után újra megnyerje a Dakart.

Az utolsó napon Cordoba környékén mennek egy kört a talpon maradt versenyzők.  A teljes táv 166 kilométer, a speciál pedig 120 kilométeres, ez már valóban csak arról szól majd, hogy ki alatt adja fel a technika.

foto: ASO/@World/A.Vialatte, ASO/@World/A.Lavadinho