WTCC Kínai futam – vajon mi volt a baj?

Kapott hideget meleget a WTCC Kínai versenye, így hosszas beszélgetések után megpróbáljuk összegezni szerintünk volt e baj, és ha igen, akkor mi volt a baj a WTCC Kínai versenyével.

Véleményünk szerint nem volt okos dolog egy új pályára vinni a Túraautó-világbajnokság mezőnyét.

Negyedik helyszínén versenyzett a WTCC a 2011-óta íródó kínai futamok történetében, és alapvetően nem lett volna rossz döntés a ningbói pálya, hiszen a vonalvezetés egészen ígéretes volt. Alan Wilson klassz pályát álmodott meg, okosan használta a terep adottságait, és az, hogy igazán komoly baleset nem történt az extrém körülmények ellenére sem, számunkra azt mutatja, hogy a pálya jó is lehetne. A feltételes módot pedig az építés minősége miatt tesszük oda. Személyes tapasztalatunk sajnos nincs, de némi autósportos ismeretünk azért van, és az vállalhatatlan, hogy egy vadonatúj pályán akkora pocsolyák vannak, mintha egy 30 éves létesítmény lenne a felújítás előtt. Az előkészítetlenséget jól mutatja, hogy ahogy korábbi cikkünkben rámutattunk, a verseny előtt még az FIA hivatalos oldalán is a shanghai pálya rajza szerepelt idei dátumokkal. Tudomásunk szerint komoly tesztversenyt sem rendeztek, és belső kamerás felvételeket sem találtunk. A pályaválasztásra magyarázatot ad, ha megnézzük a tulajdonos kilétét. A Geely konszern a Volvo tulajdonosa, természetes, hogy a befolyásukat latba vetve amellett lobbiztak, hogy az új létesítményüket egy Vb futammal avassák fel. Ennek ellenére jól is elsülhetett volna a hétvége, ha nem jött volna az a fránya eső.

Az eső.

Itt leginkább balszerencséjük volt a szervezőknek. Az általunk fellelt adatbázisokban az látszik, hogy az októberi napok fele esős ugyan Ningbóban, de nem kiemelkedően magas a lehullott csapadék mennyisége. Az viszont igaz, hogy ha tudom, hogy a hónap felében esik, mindenképpen megvizsgálom a pályát esőben, mielőtt ráengedek egy VB szintű mezőnyt.

A második futam félbeszakítása.

Véleményünk szerint jó döntés volt. Az eső olyan intenzitással esett, mint még soha azon a hétvégén, és a WTCC-ben nincs olyan kifinomult előrejelzési rendszer, mint a Forma-1-ben. Amennyiből ott időjárást jósolnak, itt elversenyez egy szezont egy komplett csapat… Látni kell azt is, hogy ezek az autók, ezzel a felépítéssel, valóban képtelenek az állóvízen versenyezni. Persze lehet lassan menni, de ez autóverseny. Ha pedig az egyes kanyarban valakik 200-as tempóval ütköznek a vízfüggöny  miatt, ki vállalja a felelősséget, azok után, hogy a versenyzők is azt mondták nem alkalmas a plya a versenyzésre? Ne feledjük, Catsburg az első futamon azt mondta mehetnek, a másodikon már határozottan nemet mondott. Hogy a kínai túraautósok és a Forma-4-esek versenyeztek? Igen, helyi idő szerint 14 órakor intették le az F4-eseket, utána jött a WTCC nyitó futama, akkor még nem esett ennyire. A második futamot biztonsági autó mögött indították, és az előbb taglalt tapasztalathiány miatt fogalmuk sem volt róla, hogy ekkora esőben lehet e versenyezni Ningbóban. Három kör után már volt annyi információ a versenyzőktől, hogy belátták, nem lehet. Az azonnali félbeszakítást pedig az indokolta, hogy a nap 17:22 perckor ment le, amúgy is gyorsabban sötétedett a felhők miatt, így egy megállítás után már semmiképp sem tudták volna folytatni. 2014-ben Szlovákiában egyértelmű volt, hogy nem lehet versenyezni, itt ez csak az első körök után dőlt el. Abban pedig mi magunk is látunk rációt, hogy a Volvónak épp ez volt a legjobb forgatókönyv, de ha valakinek ezzel gondja van, akkor az legyen kedves magyarázza meg a tavalyi moszkvai Lada eredményt… 😀

A futamok alatti káosz

Egyértelműen a promóter felelőssége. Kezdjük a közvetítésekkel. Hallottunk olyan információt is, hogy az Eurosport kínai stábbal dolgozott, és az operatőrök nem találták meg az eseményeket. Egy világbajnoki futamon, aminek kapcsán büszkén hangoztatják, hogy 188 ország 148 tv csatornáján 650 millióan láttak 2016-ban, tényleg nem telik egy 60 fős stáb utaztatására? Ezt ugye senki sem gondolja komolyan. Ugyan nem közvetlenül a kínai futamhoz tartozik, de tudunk egy magyar céget, akik az élő időmérés problémáit is orvosolni tudná, Vb futamokon is bizonyítottak már… Az pedig, hogy a szabályokat sem ismeri az ottani csapat, és Thed Björköt értékelik az első futamon, holott nem teljesítette a táv 75 százalékát, majd a piros zászlóval három kör után félbeszakított fő versenyen fogalmuk sincs, hogy kell e pontokat osztani és hány pont jár a versenyzőknek, teljesen elfogadhatatlan. Mivel a mezőny a biztonsági autó mögött elrajtolt, attól a pillanattól kezdve nem törölt (cancelled), hanem félbeszakított futamnak számított, amelyen megtettek két kört, és így a sportszabályzat 18-as pontja alapján fél pont járt a versenyzőknek.

Sajnos nagyon úgy tűnik, hogy a WTCC promóterei megpróbálják kisajtolni az utolsó eurocenteket a sorozatból, és elengedték a WTCC kezét. Ne legyen igazunk… De nézzük a hétvége jó oldalát, Michelisz Norbi gyakorlatilag a bajnokság élén, Nagy Dani eddigi legtöbb pontját szerezte, és Szabó Zsolti is megmutatta, hogy ügyes pilóta. Néhány év múlva, pedig már csak a statisztikákat nézik a legtöbben, abban pedig csak az látszik, hogy volt itt egy esős futam, ahol a fő versenyen fél pontokat osztottak.

foto: Polestar Cyan Racing Media, Honda Media, Zengő Motorsport