Kiss Norbi harmadik lett a 2017-es Kamion Európa-bajnokságon

28 évvel Krasznai János 3. helyezése után az összetettben újra magyar pilóta, és újra Mercedesszel lett sikeres a kamion Európa-bajnokságban.

Az év utolsó versenyhétvégéjének komoly volt a tétje a szombathelyi pilóta számára, hiszen a helyosztókért még hatalmas harcban áll Steffi Halmmal és Jochen Hahnnal. A szabadedzések jól alakultak, Norbi az egyiket meg is nyerte, és joggal bízott abban, hogy minden rendben lesz az időmérő edzésen is. Az viszont nem teljesen úgy alakult ahogy várta, mivel a sok helyi induló miatt nehéz volt egy tiszta kört menni. Norbinak viszont az utolsó pillanatban sikerült bejutnia a mindent eldöntő Superpoleba. Az égiek itt sem segítették, mert sebességtúllépés miatt törölték az összes idejét, így a 10. helyről indulhatott neki a szombati első futamnak.

A poleból induló hazai hős, Antonio Albacete és Adam Lacko tisztán eljöttek a rajtnál. Norbi már az ötödik helyre zárkózott fel, amikor a portugál José Rodrigues és Sascha Lenz ütközése miatt piros zászlóval leállították a futamot. Hiába sikerült jól a futam első köre, a szabályok értelmében új rajtnál ismét a 10. helyről kellet indulnia. Másodszorra is nekiiramodtak a versenynek, de ezúttal Norbinak már nem jött ki annyira jól a lépés, és csak a nyolcadik helyig tudott előrelépni. Közben elöl nem kockáztatott senki semmit, így Albacetét tisztes távolságból követte Lacko, hiszen neki egy második hely is elég volt a 2017-es bajnoki címéhez. Közben Norbi egyszer csak elhagyta a pályát. Ekkor még vissza tudott jönni, és úgy tűnt nincs komolyabb baj. Valójában azonban nagyon komoly volt a gond. A Tankpool24 Mercedese egyre inkább lelassult, végül a bokszutcáig sem jutott el. Mint utólag kiderült “csak” egy szervőcső ment tönkre, de először a kormányműre gyanakodott a csapat. Hatalmas harc indult az idővel, hogy “Gizella” elkészüljön a második versenyre, miközben Norbi szomorúan nyilatkozott:

Úgy látszik a kormánymű lett a mumusunk. Ezen a pályán nagy kerékvetők és döntött kanyarok vannak ami biztos, hogy nagyobb terhelés a kormánymű számára, de úgy gondlom, hogy ettől még nem szabadna tönkre mennie.

A második futamra épphogy elkészült a versenykamion, de Kiss Norbi csak az utolsó előtti, azaz a 17. helyről rajtolhatott. A rajt után azonban minden erejét bedobta, és olyan parádés első kört zárt, hogy a második kört már a hatodik helyen kezdte. Az Európa-bajnokság harmadik helyezésért versenyben lévő Steffi Halm ekkor már mögötte volt, és egy körrel később Norbi újra előre lépett egy helyet. Norbi előtt közvetlenül egy IVECO-s párharc alakult ki Jochen Hahn és Gerd Körber között, ahol a veterán legenda ezúttal kitartott, és felért a  dobogó harmadik fokára. David Vrsecky ismert arról, hogy lehetetlen megelőzni, és ezúttal Albacete bicskája tört bele, mivel a  verseny végéig nem tudta megelőzni a Buggyrást. Szerencsére a bajnoki összetett eredménye nem változott, így Norbi továbbra is tartotta a harmadik helyét két futammal a 2017-es szezon vége előtt. Egyértelmű volt a cél: vasárnap Stephanie Halmot kell mindenképp maga mögött tartania Norbinak, aki így látta a helyzetét: “Még mindig van kilenc pont előnyünk Stefihez képest, ami nem tűnik olyan kevésnek, mert látjuk, hogy Stefi nem gyors. Nem tud jól menni ő sem, habár én sem vagyok igazán magabiztos, de remélem, hogy holnapra egy kicsit jobb lesz, és sikerül megszereznünk az Európa- Bajnokságban a harmadik helyezést.

A problémákkal tűzdelt szombati nap után a Tankpool24 csapat, Norbi és “ Gizella” is megrázta magát, és mintha mi sem történt volna szombaton, már kora reggel a bemelegítő edzésen remek teljesítményt mutatott a német-magyar egység. A cél egyértelmű volt: Steffi Halmot kellett maga mögött tartania a szombathelyi pilótának ahhoz, hogy bebiztosítsa a harmadik helyét a bajnoki összetettben. Ehhez a legjobb és legkézenfekvőbb megoldás az volt, ha ő lesz a leggyorsabb. Kiss Norbi eleget tett a feladatnak, és a superpole győzelmével az első rajtkockába kvalifikálta Mercedesét. Minden adott volt tehát a jaramai nagy fináléhoz.

Norbi nagyon tisztán, nagyon simán jött el az első verseny rajtjánál, és rögtön előnyt tudott szerezni a friss Európa-bajnok Lackóhoz képest. Közben David Vrseckyt megelőzve Steffi Halm igyekezett előrébb jutni, de az első körben még csak az ötödik helyen robogott. Adam Lackónak nem volt annyira sietős és a harmadik körben Jochen Hahn simán megelőzte. A magyar pilóta ekkora már 3.2 másodpercnyi előnyre tett szert, és Hahnnal ketten faképnél hagyták a teljes mezőnyt. Norbi folyamatosan kontroll alatt tudta tartani a németet, és ebbe a lekörözött, javarészt helyi versenyzők sem tudtak bezavarni. A célba is ebben a sorrendben értek be, elöl 2014-2015-ös magyar Európa-bajnok, mögötte a tavalyi bajnok, végül Lacko, az idei bajnok.. A befutó eredményével eldőlt a idei végső sorrend, ami azt jelentette, hogy Kiss Norbert az összetett harmadik helyen fejezhette be a 2017-es kamion Európa-bajnokságot!

Kiss Norbi rendkívül büszke a csapatára. 2015-ben ennek a kis német privát csapatnak nemhogy a futamgyőzelem nem sikerült, de az ehhez hasonló bravúr az elképzelhetetlen kategóriába esett. Norbi így nyilatkozott a vasárnapi első verseny után:
Nagyon jó munkát végeztünk tegnap este, és jó lett az autó.Köszönöm a csapatnak, és ezzel a győzelemmel be is biztosítottuk a harmadik helyet. Nagyon büszke vagyok rá, hogy fel tudunk állni a bajnoki dobogóra az év végén, mert titokban ez volt a célom az év elején. Örülök nagyon, hogy ez sikerült, és nagyon-nagyon büszke vagyok!

A délután második felében Kiss Norbi a fordított rajtrácsnak köszönhetően a 8. helyről kezdhette meg, a 2017-es évad záró futamát. A poleból a helyi nézők legnagyobb örömére Antonio Albacete indult, így a spanyolok hamar fieszta hangulatot teremtettek. Antonio lemásolta Norbi első versenyes rajtját, és a piros lámpák kialvása után faképnél hagyta Gerd Körbert és Sascha Lenzt, majd a rajt után nem sokkal már kiépített magának egy tisztességes versenyelőnyt. Norbi a rajtsorrendhez képest egy helyet tudott javítani miután Vrsecky a harmadik kanyarban félreállt, láthatóan megviselt Buggyrájával. Hahn közben sikerrel megelőzte honfitársát Lenzet, és üldözőbe vette a csapatbajnoki IVECO-s társát, Körbert is. Kiss is megpróbálta ugyanezt, de az MAN-es pilóta maga mögött tudta tartani a Tankpool24 Mercedesét. Az utolsó körben Körbert még körbeautózta Hahn, de más változás már végül nem történt, így Kiss a 6. helyen végzett az év utolsó futamán. “Semmi extra nem történt, mindenki óvatos volt a rajtnál, később lehetett aztán kicsit agresszívabban menni, de ebben a futamban ennyi volt” – fogalmazott Norbi a verseny után.

Az évet röviden így összegezte a 32 éves magyar versenyző: “ Nagyon jól sikerült az év és büszkék vagyunk arra, hogy sokat javultunk. Köszönöm a szurkolóimnak, támogatóimnak és partnereimnek, családomnak, barátaimnak, mivel nélkülük ez a siker nem jöhetett volna létre. Kiemelném a magyar kamionverseny szervezőit, akik újfent kiváló munkát végeztek, mondhatom, hogy évek óta számomra a legfontosabbat. Nagyon várom már a jövő évet, szeretném, ha sikerülne megszerezni egy Európa-bajnoki cím a Mercedesszel is!

foto: TIKAphoto/Bóta Márta