Gerhard Berger: Nem lesz közös DTM szabályrendszer a WTCC-vel

Motorsports: DTM race Budapest, Saison 2017 - 3. Event Hungaroring, HU, # 33 Rene Rast (GER, Audi Sport Team Rosberg, Audi RS5 DTM)

A nyári uborkaszezonban remek téma volt az újságíróknak a DTM és a WTCC egyesítési ötletének fejtegetése. Miután a Mercedes bejelentette, hogy 2019-ben nem vesz részt a Német Túraautó Bajnokságban, csak két gyártó marad a sorozatban. Hasonlóan a helyzet a WTCC-ben, ahol a Honda és a Volvo maradt meg gyári csapatként, a többiek pedig az egyre jobban elavuló technikákkal próbálják velük felvenni a versenyt.

Gerhard Berger a hétvégén pontot tett a találgatásokra, és a kerek perec kizárta, a két sorozat közötti együttműködés lehetőségét. “Nem, nem érdekel bennünket. Megvan a saját platformunk, és a mi bázisunk Európa. Persze mindig problémát jelent, ha az egyes országokban más és más szabályrendszer van érvényben, úgyhogy szívesen egységesítenénk a mienket néhánnyal. Jelenleg Japánhoz állunk a legközelebb, és velük folyamatos párbeszédet folytatunk, segítene ha ők is hasonló szabályokat  használnák, mint mi, és találnánk egy közös alapot” – mondta Berger a Touringcartimes-nak, és ezzel az évek óta porondon levő ClassOne szabályrendszerre célzott. “A WTCC teljesen más, mint mi… megvan a saját szabályrendszerünk, és rendelkezünk ennek a szellemi tulajdonával is. Ez a miénk, és ha valaki használni szeretné, arra nincs lehetősége” – tette hozzá a DTM első embere.

Bolond is lenne, tesszük hozzá, hiszen a WTCC egy FIA sorozat, míg a DTM független a Nemzetközi Automobil Szövetségtől, és talán ez az egyik nagy ereje. Gondoljunk csak arra, hogy mit jelent egy FIA sorozatban egy szabálymódosítás, és mennyi ideig tart mindez a DTM-ben. A Német Túraautó Bajnokságban nem gond, hogy akár hétvégéről hétvégére változtassanak a szabályokon, ha csökken a nézők száma, vagy túlságosan az egyik oldal felé billennének az erőviszonyok. Persze ott is előfordulnak bakik, most épp a ballasztrendszerrel szerencsétlenkednek, de alapjában véve egy jól működő rendszer az övék. Ezzel szemben a WTCC-ben évek óta folyik a parttalan kötéhúzás, most éppen a jövő évre nincs még érvényes szabályrendszer, és akkor a TC2 bevezetésével kapcsolatos kabaréról még nem is beszéltünk. 

Berger jó politikus, ezért gyorsan kihúzta a méregfogát ennek a feltételezésnek, és gyorsan körbeudvarolta az interjúban az FIA-t is: “Nagyon tisztelem az FIA-t. Ebben az esetben viszont azt gondolom, mi rendelkezünk a legjobb szabályrendszerrel, és ragaszkodni is fogunk ehhez. De kiváló a kapcsolatom Jean Todtal, és ha lehetőség nyílik valamilyen együttműködésre, azt örömmel fogadjuk.” Lefordítva: Nagyon tiszteljük az FIA-t, de sorozatunknak esze ágában sincs bevonulni a szövetség égisze alá…

A célcsoport is más a két sorozatban. A DTM-ben jelen levő prémiummárkáknak nem jelent vonzerőt egy Argentin, vagy egy Marokkói futam, és az sem akarják kockáztatni, hogy olyan képek jelenjenek meg a nemzetközi közvetítésekben ahol esetlege egy Lada megver egy BMW-t, vagy egy Audit. A BMW kivonulásának a WTCC-ből az volt az egyik oka, hogy a gyár nem akart a jóval alacsonyabb presztízsű Chevrolet-val versenyezni, pláne kikapni tőle. A DTM nem véletlenül kacsingat Japán felé, egy Lexus, Infinity vagy épp az Acura már az a kategória, amivel szívesebben megmérkőznének a pályán, és adott esetben tőlük kikapni sem szégyen.

Természetesen mindkét sorozatnak megvannak a problémái. A WTCC-ben sürgősen ki kellene találni, hogy jövőre milyen szabályrendszer szerint versenyeznek. Ha marad a jelenlegi TC1, akkor kérdés, hogy mi lesz a végzetesen elavuló, és alkatrészbázissal is már csak korlátozottan rendelkező Chevrolet-val és Ladával, és a Citroennél sem lehet tudni meddig tudják versenyképesen üzemeltetni az autókat. Ha átveszik a TCR szabályokat, amihez azért Marcello Lottinak is lesz egy-két szava, főképp úgy, hogy korábbi jobbkezével Francois Ribeiroval nincsenek olyan viszonyban, hogy könnyen megállapodjanak, akkor meg kell egyezni a gyártókkal is. A Hondával nincs akkora gond, hiszen a JAS már javában fejleszti az új Civicre épülő TCR autót, viszont a Volvo rengeteget invesztált a sorozatba. Mi lesz az ő befeketésükkel? Megoldandó probléma még a szabályrendszer is. Független bajnokságként a TCR még üzemeltethető a kicsit keszekusza háttérrel, de ha világbajnokság lesz belőle, akkor megoldást kell találni az olyan kérdésekre, mint a most épp a M1RA csapatot sújtó ballasztrendszer változások.

A DTM is utat keres, a Class One halogatása épp a motorformula miatt akadt el. A két literes turbókat eddig a költségekre hivatkozva nem akarták bevezetni a gyártók, de azért lássuk be, a négy literes V8-as bár a jelenlegi autóipari környezetben nem hangzik túlságosan vonzónak, de rajongóként mégis csak ez az igazi.

foto: DTM Media, Fiawtcc Media, SuperGT Media