Újra aszfalton a WRC, jön a Német Rali

Öt murvás verseny után visszatérnek az aszfaltra a Rali Vb pilótái, hogy a bajnokság tizedik fordulóján a 21 gyorsasági majd 310 kilométerén küzdjenek meg egymással.

Szőlőhegyeken, a Mosel folyó partján, katonai gyakorlótereken és a tükörsima német közutakon egyaránt zajlanak majd a gyorsaságik, így többféle felületen is gyorsnak kell lennie aki győzni akar. Jó beállítások, okos gumiválasztás, és persze jó pilóta és navigátor kell majd a sikerhez. Az eső is bármikor megkavarhatja a kártyákat, így nem csoda, hogy a Német Rali az egyik legtrükkösebb verseny a naptárban.

Szokás szerint nézzük márkánként ki mire számít a versenyen.

Citroen

A franciáknak álomszerűen ment Németországban 2002 és 2013 közt, mindig megnyerték a versenyt, aztán azonban 2014-ben Neuville és a Hyundai meglepte őket, majd az elmúlt két évben a Volkswagennel Ogier diadalmaskodott. Yves Matton csapata idén csak küszködik, Sebastien Loeb is tesztelte az autót augusztusban, de egyelőre nem találják a bajok okát. A folyamatos pilótacserék után most a Meeke, Breen, Meikkelsen trióval próbálkoznak. Mindhárom versenyző tesztelt aszfalton is, mert a hétnapos tesztből csak az utolsón vezetett Loeb. 

A Citroen egyik legintenzívebb tesztjén vagyunk túl” – mondta Yves Matton. “Az első hat napon mindhárom pilótánk a versenyen előforduló mindhárom fajta aszfalton vezette az autót. Mindenki elégedett a munkával amit elvégeztünk. Az utolsó napon reggel esett az eső, ami nem volt ideális, de legalább hasznos adatokat gyűjthettünk. Loeb benyomásai hasonlóak voltak,mint Cris, Craig és Andreas érzései, a műszaki adatokat pedig kiértékeltük. Minden hasonlónak tűnik a korzikai értékekhez, ahol láttuk, hogy versenyképes az autó aszfalton. Az élen szeretnénk végezni, de az időjárás bármikor közbeszólhat” – fejezte be a csapatvezető.

A versenyzők is megerősítették ezt, Kris Meeke pedig azt emelte ki, hogy mennyire szeret a borvidék útjain versenyezni, ahol a szűk utakon nagy tempónál különösen fontos a precizitás. Meglátjuk, egy újabb esés, és lassan Crash Mekee-nek fogjuk hívni a brit pilótát, akinek az eddigi legjobb eredménye itt a hat indulásból egy 12. hely 2012-ből. Craig Breen eddig kétszer ment a Német Ralin, és ő sem lehet túl büszke a 2015-ös 18. pozícióra. Neki is a borvidék a kedvence, de a vasárnapi új szakaszokra is készül, mert akkor a viszonylagos tapasztalatlansága Németországban nem lesz akkora hátrány. Andreas Mikkelsen a teszten elért eredményekben bízik, főképp azért, mert még sosem tesztelt a Baumholderen. Az időjárást ő is kiemelte, de azt mondta, hogy ha pénteken száraz lesz az idő, és jól érzi magát a kocsiban, akkor a dobogóra is odaérhet. Mindenesetre ő a legtapasztaltabb a Német Ralin a trióból, mert hatszor indult már a versenyen, és 2014-ben és 15-ben egyaránt harmadik lett a Volkswagen Polóval.

Ford

Malcolm Wilson csapata vezeti a gyártói értékelést, és az egyéniben pedig Ogier holtversenyben Neuvillel 160 ponttal áll az élen, így fontos lesz számukra a Német Rali. A verseny eddig a csapat mumusa, 1997 óta minden futamon győztek már, kivéve a Német Ralit.

Sebastien Ogier az előző két évben már megismerte milyen érzés a dobogó tetején állni, és 2011-ben is megnyerte a versenyt. “Jó mentális állapotban, és jól beállított autóval kell versenyezned” – mondta a francia. “Esőben még trükkösebb, és nehéz hiba nélkül menni. Fontos, hogy végig koncentráljunk, és szorosan együtt kell működni az utakat figyelő csapatunkkal, valamint minden eshetőségre fel kell készülnünk. Idén sok lesz a nagy sebességű szakasz, ami még érdekesebbé teszi majd a versenyt, de a Fiesta jó aszfalton, így várjuk már a kihívást.”

Ott Tanak nem szereti az aszfaltot, és bár 2011-ben nyert itt az S-WRC kategóriában, de a bajnokság harmadik helyén állva szüksége lesz egy újabb jó eredményre. “Az aszfaltos futamok közül ez a kedvencem. Minden szakasz más, így jó teszt lesz arra, hogy ki mennyire gyorsan alkalmazkodik. Az időjárás kiszámíthatatlan, így fontos a gyors és pontos információ a szakaszok állapotáról” – mondta az észt pilóta.

Elfyn Evans eddig négyszer versenyzett a Német Ralin, legjobbja egy negyedik hely 2014-ből. “Ez a kedvenc versenyem. A kulcs, hogy megtaláld a jó ritmust és a helyes beállításokat mindegyik gyorsaságira. Hibázni nem lehet, egy rossz mozdulat vagy egy kis koncentráció csökkenés, és nem kapsz második esélyt” – mondta Evans. 

Hyundai

Hazai pályán versenyez a Hyundai, mert az i20 WRC-ket Alzenauban rakják össze. Neuvillék júliusban két napot teszteltek a katonai gyakorlótér töredezett betonján, majd augusztus elején a borvidék aszfaltútjain gyakoroltak. “Vezetni a bajnokságot egy új élmény, és alig várom már, hogy elkezdődjön a verseny. Remélem egy jó eredmények örülhetünk majd, és növeljük az előnyünket, de nagy csata lesz az élen” – mondta Thiery Neuville, aki a korzikai győzelem után jó esélyekkel indul újra aszfalton.

Dani Sordo tavaly és 2014-ben is második lett a versenyen. “Volt néhány jó és rossz murvás futamunk, így most szeretnék a hátralevő versenyeken állandóan versenyképes lenni. Újra dobogóra állnék Németországban” – bizakodott Sordo.

Hayden Paddonnak a tavalyi ötödik hely itt a legjobb eredménye, de javítana, már a pályabejárásról is készített egy videót.

Toyota

A Toyota kicsit zavarban lehet, mert a Finn Ralin elért siker után újra jól szerepelnének, de ez csak a második aszfaltos versenyük lesz, ezért a fejlesztésre is koncentrálniuk kell. 

Kíváncsi vagyok, hogyan működnek majd a Korzika óta kapott fejlesztések a németországi körülmények között. Az autó aszfaltra való fejlesztése továbbra is folyik, így a verseny előtti teszten kipróbáltunk néhány új dolgot, főleg a lengéscsillapítók környékén. Versenyzői múltamból tudom, hogy mennyire trükkös ez a verseny, minél hátrébbról indulsz, annál könnyebb” – mondta a csapatvezető Tommi Makinen.

A teszt alatt esett, ennek örültünk, mert általában a verseny alatt is elered az eső. Kicsit más lesz itt mint Korzikán, kevesebb a kanyar, és több a komoly féktáv. A fékekre különösen odafigyeltünk a teszten, mert a féktávokon sokat lehet nyerni vagy éppen veszíteni. A futóművön is dolgoztunk, kicsit lágyabb autóval indulunk majd, mint Korzikán. Nehéz verseny, erős ellenfelekkel, így ha a legjobb ötben végzünk örülünk, ha pedig dobogóra állhatunk, az nagyszerű lenne” – mondta Jari-Matti Latvala, aki a csapat legtapasztaltabbja a Német Ralin, 2012-ben és 2015-ben is második lett.

Juho Hanninen ellenben csak egyszer ment itt, azt is hat évvel ezelőtt, így neki szinte új kihívás lesz a verseny. A finn a monte-carlói és a korzikai tempóban bízik, és arra is felhívta a figyelmet, hogy ha esik, akkor az első nap a sáros pályák megtréfálhatják a versenyzőket.

Esapekka Lappi a finnországi győzelem után nagyon motivált, de tudja, hogy az első aszfaltos WRC versenyén nem lesz könnyű dolga. “Több lesz az erő, mint a tapadás, a gumik jelentik majd a szűk keresztmetszetet, így tisztán és óvatosan kell vezetni, hogy életben tartsuk az abroncsokat. Ha nem kerülünk bajba, akkor elérhető a legjobb öt, ez a célom” – mondta a finn, aki annyira azért nem tapasztalatlan, hiszen tavaly megnyerte a WRC2 értékelést, és hetedik lett az összetettben.

A Német Rali programja:

Augusztus 17., csütörtök
8:00: Shakedown – Eiweiler (5.12 km)
19:08: SS1 – SSS Saarbrücken (2.05 km)

Augusztus 18., péntek
8:30: Service A (Bostalsee – 15 mins)
9:23: SS2 – SSS Wadern-Weiskirchen 1 (9.27 km)
10:46: SS3 – Mittelmosel 1 (22.00 km)
11:31: SS4 – Grafschaft 1 (18.35 km)
13:09: SS5 – SSS Wadern-Weiskirchen 2 (9.27 km)
14:29: Service B (Bostalsee – 30 mins)
16:17: SS6 – Mittelmosel 2 (22.00 km)
17:02: SS7 – Grafschaft 2 (18.35 km)
18:40: SS8 – SSS Wadern-Weiskirchen 3 (9.27 km)

Augusztus 19., szombat
8:00: Service D (Bostalsee – 15 mins)
9:11: SS9 – SSS Arena Panzerplatte 1 (2.87 km)
9:31: SS10 – Panzerplatte 1 (41.97 km)
11:10: SS11 – Freisen 1 (14.78 km)
12:08: SS12 – Römerstrasse 1 (12.28 km)
13:50: Service E (Bostalsee – 30 mins)
15:16: SS13 – SSS Arena Panzerplatte 2 (2.87 km)
15:29: SS14 – SSS Arena Panzerplatte 3 (2.87 km)
15:49: SS15 – Panzerplatte 2 (41.97 km)
17:28: SS16 – Freisen 2 (14.78 km)
18:26: SS17 – Römerstrasse 2 (12.28 km)

Augusztus 20., vasárnap
6:25am: Service G (Bostalsee – 15 mins)
7:25: SS18 – Losheim am See 1 (13.02 km)
8:46: SS19 – St. Wendeler Land 1 (12.95 km)
10:28: SS20 – Losheim am See 2 (13.02 km)
12:18: St. Wendeler Land 2 (12.95 km)
13:00: Díjkiosztó

foto: Citroen Media, Ford Media, Toyota Media, Hyundai Media, Red Bull Content Pool

Ha tetszett a cikk kérjük nyomjátok meg a megosztás gombot, hogy más is olvashassa. Köszönjük! 🙂