2017 Rali2 bajnokai: Csomós Miklós – Nagy Attila

Hat futamból négyet megnyert a Csomós Miklós – Nagy Attila kettős, így augusztus elején a Baranya Kupán második helyükkel is bebiztosították bajnoki címüket. A verseny után egy héttel beszélgettünk a sárospataki pilótával, aki már a jövőt tervezi.

Egy hét után most már jobban elhisszük, hogy bajnokok vagyunk. A verseny utáni héten már elkezdtük a munkát, mindenki dolgozik a civil életben, de a versenyzői jövőt is tervezzük, már a jövő év is szóba került. Az is fontos, lenne, hogy az év végéig még minél több versenyen rajthoz tudjunk állni. A Budapest Rali indulás, most szerda-csütörtök magasságában dől el – kezdte a legfrissebb hírekkel Csomós Mixi. 

Mi kellett hozzá, hogy 2017-re összeálljon minden? Komolyan 2013 óta ralizol, de a nagy siker eddig váratott magára.

A tempó már korában is megvolt, de a háttér hiányzott. Próbáltunk többféle felállást, próbálkoztunk több autóval, de most meglett a tökéletes összhang. Megbízható volt a csapat, tökéletes volt az autó, így most csak arra kellett figyelnem, hogy versenyezzek, mert a háttérben minden adott volt ahhoz, hogy gyorsan tudjunk menni.

A versenyzésed változott?

Annyiban igen, hogy eddig az volt a fő cél minden versenyen, hogy nyerjek, és ezzel bizonyítsak, mert versenyről versenyre állt össze a háttér. Most a kezdetektől fogva tudtam, hogy végig tudjuk csinálni az évet, ott tudok lenni az utolsó versenyen is. Emiatt most egy picit másképp mentünk, de nyilván idén is úgy álltunk oda minden futamra, hogy ott szeretnénk lenni az elejében, és ez így is sikerült.

Pedig a technika nem a legfrissebb, hiszen ez a Citroen majd egy évtizedes fejlesztés.

Igen, a korábbi Twingónknál, és a fő vetélytársak Peugeot 208-asánál és az Opel Adamnál is jóval elavultabb az autó. De azt hiszem ez így jó volt mindenkinek. Magunknak, és a Bakó Rallye Teamnek is bebizonyítottuk, hogy ez a technika még alkalmas a győzelemre, nem kell még leírni. Nyilván többet kell vele vállani, egy Peugeot-val fele ennyi vállalással is gyorsan megy az ember, de mint a példa mutatja, van még potenciál a C2-esben is.

Tegyük tisztába a csapat hátteret is, mert a Bakó Rallye Teamet említetted, de a nevezési listákon az LP Winner Motorsport színeiben szerepeltek.

Az LP Winner Motorsport Lovász Palival segít nekem az anyagiakban, neki köszönhetem a fő részét, a Bakó Rally Team pedig az autót hozza. Mindkettejüktől kaptam egy kihagyhatatlan ajánlatot, és így sikerült összegyúrni ezt az évet. Nagyon köszönöm nekik, nélkülük nem tartanánk itt.

Nagy Attila visszaült melléd erre a szezonra, ez is fontos része volt a sikernek?

Mindenképpen, mert annak ellenére, hogy fiatalok vagyunk, úgy gondolom megvan a  kellő tapasztalatunk, és rálátásunk az egészre, és nem vakmerően ugrunk bele a dolgokba. Nagyon jó volt az utolsó versenyen is, hogy tudott fogni, és így volt ez egész évben, hogy nem ész nélkül mentünk neki a versenyeknek, hanem megfontoltan tudtunk versenyezni.

Álomszerűen kezdődött a szezon, három győzelemmel. Mikor kezdtétek elhinni, hogy a bajnoki címért mentek idén?

Talán a második harmadik verseny után, sőt leginkább Szombathely után, ahol megnyertük a murvát, ami másfélszeres szorzó volt. Akkor mentem életemben először murván, és ott már úgy gondoltuk, hogy ez nem csak szerencse, hanem a végéig is ott tudunk lenni az elejében. Aztán jött a fehérvári esés, ahol 500 méter után kiestünk, na akkor megint elbizonytalanodtunk egy kicsit. A mai napig nem tudom miért volt, mert sajnos a belső felvétel az elúszott, és nincs meg. Nagy tempóval érkeztünk egy bal-egy padlós kanyarhoz, amit mondott Attila azt megpróbáltam úgy, és egy az egyben lesodródtunk a túloldalra, és ott egy fa elkapott. Pörögtünk jobbra balra, de nem voltunk fejtetőn, úgyhogy egész jól megúsztuk. Nagyot akartunk mutatni az elején, és így sikerült.

Veszprémre viszont újra összekaptátok magatokat.

Előtte szerdán estére lett kész a kocsi, és addigra már körvonalazódott, hogy Berényi Lacival leszünk ott az év végén a táblázat elején, így ott rá figyeltem. Ott úgy mentünk, hogy nem az a cél, hogy megmutassuk, mekkora császárok vagyunk, hanem ésszel célba akartunk érni a dobogó környékén. Végül minden összejött, és megnyertük a versenyt. A Baranya Kupára pedig már végképp úgy érkeztünk, hogy Laciék előtt kell végezni. Pénteken csak tizedekkel voltunk mögöttük, szombaton reggel pedig ott voltam, amikor nem indult be az autójuk, és azzal eldőlt. Nem így szerettem volna, de akkor már tudtam, hogy egy hetedik vagy nyolcadik hellyel is bajnokok vagyunk.

Ilyenkor a legnehezebb, amikor biztonságit kell autózni. Mekkora volt rajtad a nyomás?

Nekem is ez volt a legnehezebb. Mentünk egy biztonságit, de kaptunk is, és nem is éreztem magam jól. Aztán az utolsó gyorsokon észbe kaptam, felvettük a tempónkat, és sikerült is megnyerni az utolsó három gyorsot, de már csak a második helyre tudtunk csak feljönni.

Védjegyeddé vált, hogy a Power Stage-en nyersz, ez mennyire tudatos?

Nem szándékos, talán amiatt van, hogy a végére melegszünk bele igazán. Tesztelni nem nagyon tudunk, általában a verseny előtt a városban gurulunk az autóval egyet, hogy megnézzük rendben van e minden, így a nap végére szoktunk igazán  belejönni, és talán emiatt sikerült mindig megnyerni az utolsó gyorsaságit.

Mit jelent ez a bajnoki cím? Áttörés a karrieredben?

Nyilván letettük a névjegyünket ezzel valamennyire a magyar raliban, benne leszünk az évkönyvben, és azt gondolom, hogy ez egy nagyon értékes Rali2 győzelem, hiszen idén nagyon sokszínű, és nagyon színvonalas bajnokság volt. Sokféle típussal, sok jó versenyző indult, mindig volt legalább 5-6 olyan pilóta aki esélyes volt a győzelemre. Azt majd meglátjuk, hogy a jövőnkre milyen hatással lesz, jönnek e újabb szponzorok, mögénk állnak e újabb támogatók.

A Baranya Kupa után már arról beszéltél, hogy nemzetközi versenyen is indulnál.

Csehországban kinéztem egy versenyt a Barum Rali után, azon szeretnék elindulni. A Budapest Ralit is csak akkor vállaljuk, hogy ha nem veszélyezteti ezt a versenyt. A cseheknél is elég szoros az R2-es bajnokság, a Barumon valószínűleg nem fog eldőlni a cím, így mindenképp jönnek majd a helyi menők is, és szeretnénk összemérni velük a tudásunkat. Kicsit kipróbálnánk magunkat, hogy új pályákon, új környezetben, más ellenfelekkel hol tudunk végezni. Ha a 10-12. helyen érünk célba, akkor el kell gondolkodni, hogy van e keresnivalónk ebben a sportban, ha pedig ott tudunk lenni az első öt környékén, akkor azt gondolom, hogy van jövőnk magasabb szinten is.

Ez elég komoly elvárás. Új környezetben, ismeretlen pályákon egy erős tizedik hely sem feltétlenül rossz eredmény. Nem lesz nagy így a teher?

Igen, de én elég maximalista vagyok. Nekem fontos, hogy jöjjön a siker, nem csak a versenypályán, hanem minden egyéb területen is, és így is állok hozzá. Tudom, hogy nehéz, és kemény lesz a csehek ellen, de hát ők is csak emberek. Megpróbáljuk, és majd meglátjuk mire lesz elég, és utána majd beszélük erről, de azt gondolom, hogy nem verhetetlenek ők sem.

2018-ra mi a terv?

Egyelőre kérdőjelek vannak. Mint, mindenki, mi is szeretnénk előre lépni, kipróbálni magunkat hosszabb, komolyabb versenyeken. Nyilván ha sikerül elindulni külföldön, akkor nem is kaphatok Rali2 licenszet, így akkor marad az első osztály. Ott az előrelépést a Peugeot R2 jelenti, főleg akkor, ha lesz Peugeot Kupa, mert komoly motiváció az is, hogy ha jól szerepelünk, akkor visszanyerhetünk valamennyit a befektetett pénzből. Év közben figyelgettem az első osztály időeredményeit, és nem tudtak minket megverni, így nagy változásra nem számítok, mert ahogy mondtam, az idei Rali2 bajnokság nagyon kemény volt.

És milyen volt a hangulat a másodosztályban?

Nagyon jó volt a légkör. A versenytársakkal jó volt a kapcsolat, barátként tekintünk egymásra, a versenyeken kívül is tartjuk a kapcsolatot. Persze biztos sok embernek szúrja a szemét ez az eredmény, és év közben is mindig megbontották a kocsinkat, de ez természetes a raliban, aki elöl megy, annak együtt kell ezekkel élni. A közönséget is ki kell emelni, lelkesek, tiszta szívből szurkolnak, és az év vége felé nekünk is egyre többen integettek. Ez is jó visszajelzés, hogy hol tartunk, és mire vagyunk képesek.

foto: LP Winner Motorsport facebook