Kubica biztos nem lesz Renault-pilóta Spában

A Renault 40 éve jelent meg a Forma-1-ben. Többször visszavonult, aztán mindig visszatért – mint tavaly is. A Renault Hungária által szervezett ünnepségben Cyrill Abiteboul, a mai F1-es csapat sportigazgatója mesélt a múlthoz való viszonyáról és persze picit a jelenről és jövőről is.

40 év a Forma-1-ben. Mit érez az eltelt hosszú idő kapcsán, hogyan gondol vissza az egyes évtizedekre?

Ez egy hihetetlenül gazadag múlt, amire büszkék vagyunk, akár a kezdetekről beszélünk, vagy az egymást követi évekről. Nem mindig a gyári csapatról van szó, hiszen a ’90-es években a Williamsszel értünk el fantasztikus sikereket, többek között itt, a Hungaroringen is. De aztán jöttek a 2000-es évek, amikor Fernando Alonsóval kétszer bajnokok lettünk, mint ahogy a 2010-es években meg a Red Bull-lal. Ez a hagyomány klassz dolog, de ugyanakkor terhet is tesz a vállunkra, hiszen ennek kell megfelelni, ehhez kell felnőni. Ezt várják tőlünk nem csak a gyárban, hanem a rajongók is, mindazok, akik ezen hosszú idő alatt hűségesek voltak a Renault-hoz.

Sajátos a Renault viszonya a F1-hez, hiszen több ízben is távozott a sportágból, de pár év múlva mindig visszatért. Hogyan működik ez?

Ez tény, de részleteiben kell nézni a dolgokat. Szerintem az első és legfrontosabb, hogy mindig is lojálisak voltunk a F1-hez ezekben az évtizedekben, tehát sosem tűntünk el a színről teljesen. Arra kellett figyelnünk, hogy milyenek a körülmények, és ahhoz igazítottuk a jelenlétünket. Akadtak olyan nagy gyártók, akik betoppantak a Forma-1-be, eszméletlenül sok pénzt költöttek rá, majd leléptek. Amikor jött a nagy pénzügyi válság 2008/09-ben, olyan gigászok, mint a Toyota és a Honda rögtön a távozás mellett döntöttek, amivel sokkolták is a F1-ben. Mit csinált Renault? Egészen másképp közelítette meg a helyzetet, ha tán kicsit visszafogottabban is, de maradtunk, és vártunk, mert mindig az adott helyzet elemzése, a kapacitás felmérése az első. És most is itt vagyunk és igyekszünk, vagyis csak azt tudom még egyszer aláhúzni: a Renault mindig is hűséges volt a Forma-1-hez!

Jabouille, Arnoux, Prost – a hőskor nagy renault-os sztárjai. Velük milyen a kapcsolat?

Eleven legendák, nem? Büszkék vagyunk rájuk. Jabouille Monacóban vett részt a 40. évi ünnepségen, Arnoux Silverstone-ban, Prost pedig amúgy is a Renault nagykövete és a csapat tanácsadója. Három elképesztő személyiség, noha nagyon különböznek egymástól, akik nem csak a múltban, hanem ma is nagyon sokat képesek adni a Renault-nak, és én szeretném is ezt állandósítani. Mert az az üzenete, hogy bár már elég régen versenyeztek nálunk, sok minden történt velük pályájuk, életük során, de ma is itt vannak, és a Renault-hoz tartoznak. 

Hogyan értékeli a csapat mai helyzetét?

Haladunk előre a munkával. Tavaly újból a gyári csapattal indultunk, és az nyilvánvaló, hogy a Forma-1 folyamatosan változik, fejlődik, ebben kell felvennünk a ritmust. Csak a karosszériát előállító gyárunkban 600 ember dolgozik, miközben a szabályokat is átírták – szóval, nyerni nem megy egyik napról a másikra, azt tudjuk jól. Fel kell építeni a csapatot, megszerezni a know-how-t, lépésenként kell elérni eredményeket, leszerződtetni a legjobb elérhető pilótákat.

Jó is, hogy említi a pilótákat, hiszen a francia utánpótlás-nevelés legendás volt az 1970-es, 1980-as években. Mi a helyzet ma az ifjú franciákkal?

Egy pilóta esetében nem a nemzetisége, hanem a tehetsége a döntő. Ez volt a helyzet például Alonsóval is. Ettől függetlenül létezik a Renault Motorsport Akadémia, ahol természetesen nevelődik néhány ifjonc. Ha eljutnak egy megfelelő szintre, képesek hozni a jó eredményeket, akkor szóba jöhetnek a Renault F1-es csapatnál is. De ez sem holnap lesz.

Ellenben élesben kap tesztlehetőséget Robert Kubica a Renault-nál. Mi van emögött?

Robert korábban is Renault-pilóta volt, és sosem szakadt meg vele a kapcsolatunk. Még mindig egy sereg kolléga van nálunk, aki dolgozott vele, és nem csak mint pilótát, hanem mint személyiséget is nagyra értékeljük, fantasztikus figura. Most itt van ez a teszt, mért ne élnénk vele? Meglátjuk, mi lesz, tényleg adottak-e a lehetőségek, hogy versenyzőként is visszatérjen. Ez is bonyolult dolog ám, mert nem csak arról van szó, hogy képes-e egy versenyautóval körbemenni párszor egy pályán. Kérdés, hogy miképp tudja kezelni a nyomást, a versenyhelyzetet, a start utáni, első körben adódó esetleges kalamajkát… Ezt szimulálni szinte lehetetlen. Most tehát csak annyi a terv, hogy lássuk, mindezek hogyan működnek nála – többről még nincs szó. Ha jól megy a teszt, el lehet gondolkodni a folytatáson. Ami annyit jelent, hogy még több tesztre lesz szükség majd a tél folyamán, vagyis csak semmi kapkodás. Leszögezhetem, hogy ha jól is megy Robert a magyarországi teszten, száz százalék, hogy Spában nem indul a Renault-val.

foto: Ember Ferenc