Versenyzés kicsiben – két ütem, 20000-res fordulatszám és egy új pálya

Ugye milyen jól hangzik? Főleg ha azt is hozzátesszük, hogy ezt a brutális fordulatszámot 1:5 méretarányú modellek produkálják, amelyek 26 és 30.5 közötti hengerűrtartalmukból 5-6 lóerő közötti teljesítményt csalogatnak elő. A hétvégén “felbőgnek” ezek a motorok, vagyis inkább felvisítanak.

Július 29-én szombaton avatjuk a cikói pályánkat, amelyet teljesen átépítettünk, így akár nemzetközi versenyek rendezésére is alkalmas lett” – kezdi Póra György a legfontosabbal, és némi izgalom is van a hangjában, hiszen a hétvégi falunapon ők lesznek az egyik látványosság.

A Bonyhádtól nem messze található kis faluban szeretik a modellezőket, így örömmel fogadták az ötletet, hogy náluk épüljön meg a 250 méteres off road pálya, amely a Budakeszin található Kesziring után a második ilyen létesítmény az országban.  A komoly munkával létrehozott pályán az autókrossz versenyekhez hasonló csaták zajlanak a rádiótávirányítású autókkal. A természetes ugratókon néha repülnek is a gépek, a 30 perces versenyek pedig komoly koncentrációt igényelnek, hiszen a versenyautók komoly tempóra képesek, és az irányításuk sem egyszerű.

“Lehetne még erősebb autókkal is versenyezni, a csúcskategóriás gépek 9 lóerősek, de azok csak egyetlen startot bírnak, aztán jöhet a felújítás. A Nikasil bevonatú hengerekről egy verseny után eltűnik a bevonat. Mi kicsit kisebb teljesítménnyel versenyzünk, így három négy futamot is kibírnak a gépek.” – avat be a részletekbe a modellezőcsapat lelkes tagja.

A modellsport a kilencvenes évekre szinte teljesen elsorvadt Magyarországon, de most kezd újra éledezni. Egyre többen ismerik fel, hogy az igazi autóversenyekhez hasonló sportteljesítményt követel egy modellverseny is, amely abban is hasonlít a nagyokhoz, hogy a start után megszűnik a versenyzők közt a barátság.

Nagyon jó hangulatú versenyeket szoktunk rendezni. Mindig ott van velünk a bogrács, családias légkörben telnek a versenynapok, kivéve azokat  a 30 perceket amikor éles futam van. Akkor jön a vörös köd, és a pályán mindenki ellenfél. A csaták vérre mennek, de a futam után ezekből sosincs konfliktus, a leintést követően, újra barátok vagyunk. A futamok előtt ötperces időmérő előfutamokat rendezünk, ez dönt a rajtsorrendről, aztán négyszer 30 perces futamot rendezünk, amiből a leggyengébbet kiveszik, és a három legjobb alapján értékelünk”

“Nem lehet abbahagyni. Én nagyon régen kezdtem, még Pécsen az Ércbányász Modellező Klubban ismerkedtem meg ezzel a sporttal Mohai Istvánnál. Aztán abbahagytam, de ez csak egy ötéves szünet lett, mert ez is olyan, mint a többi technikai sport, nem lehet szabadulni tőle. Elővettem a szekrényből a gépet, és elkezdtem újra építgetni, mert mint a nagyoknál, a gyári autók itt is csak az alapot jelentik, aztán jön a tuning, aminek itt is csak a pénztárca szab határt. Részben önzáró sperrdifikkel, komoly futóművel, hajtással, gumikkal rendelkeznek az autóink, ennek megfelelően költeni is lehet rá bőven.” – meséli Póra György, arra a kérdésre pedig, hogy ki hogy számol el otthon a családi kasszából a versenytechnikára költött pénzzel nevetve csak annyit válaszol, hogy ezt mindenki kreatívan megoldja.

“Lesz még több versenyünk is ebben az évben, számunkra november elejéig megfelelő az időjárás. A nézőket is szeretettel várjuk, mert nagyon látványosak a versenyeink, belátható az egész pálya, könnyű átlátni az eseményeket. Nagyon jó a hangjuk az autóinknak, a versenyüzemanyag illata is egészen különleges, érdemes egyszer megtapasztalni. Családi programnak is remek egy ilyen verseny, sőt várjuk is a fiatalokat, szívesen megtanítjuk őket az alapokra. Van egy-két 1:8-as méretarányú tesztautónk is, így aki komolyabban érdeklődik, az a szünetekben akár ki is próbálhatja ezeket.” 

A hétvégén tehát egy különlegességgel várják az autósport barátokat Cikón, a részletekről, a klubról, és a pálya megközelíthetőségéről pedig a lelkes kis csapat weboldalán találhatóak információk: http://omghungary.hu/.

foto: omghungary.hu