Silk Way Rali 13. nap: Itt a vége!

Stephane Peterhansel és Dmitrij Sotnikov nyerte a Silk Way Rali utolsó előtti napjának speciálszakaszait, de a túlságosan megáradt folyók miatt a szombati szelektívet törölték a szervezők, így a Peugeot és a Kamaz pilótái a rali utolsó szelektívjét nyerték.  Az autósoknál Cyril Despres ért célba a második helyen, Christian Lavielle pedig harmadik lett. A kamionos mezőnyben a listavezetőt két csapattárs követte, Anton Shibalov lett a második, Airat Mardeev a harmadik. A magyarok is célba értek, Kovács Miklós a 10., Szalay Balázs pedig a 20. helyen.

Összetettben Despres, Lavielle, és Han Wei a dobogósok sorrendje az autósoknál. Eugenio Amos a negyedik, Peterhansel pedig az ötödik helyig kapaszkodott fel. Szalay Balázsékat a 19. helyen rangsorolják, de több mint 121 óra a hátrányuk. A kamionosoknál újra totális a Kamaz uralom, Sotnikov, Shibalov és Mardeev végzett az élen. A negyedik egység Nikolaevvel tulajdonképpen kiesett, 100 óra feletti büntetéssel szerepelnek az eredménylistán, és ez azt jelenti, hogy az utolsó valójában értékelhető helyen álló Kovács Miklósék a kilencedik helyen fejezik be a Silk Way Ralit. 

A pénteki napon újra a homok és a dűnék határozták meg a szelektív szakaszt. A két megmaradt Peugeot ismét egymást segítette, és gond nélkül keltek a át a dűnéken. Peterhansel célja a balesetük után az volt, hogy Despres őrangyala legyen a hátralevő szakaszokon, és minél több szelektívet nyerjen. Ez maradéktalanul sikerült neki. A Minik viszont bajban voltak az utolsó gyorsaságin. Al Rahjiék elakadtak, és a homokon nem tudták használni az emelőt sem, így 45 percet vártak egy kamionra amelyik kirántotta őket. Menzies még rosszabbul járt, szintén elakadt, de a homokból nem tudta visszahúzni az emelőt, így három órán át kellett ásniuk, hogy kiszabaduljanak. Csak a kilencedik és tizedeik helyen értek célba, így Menzies az összetettben is elveszítette a negyedik helyet, és csak a kilencedik pozícióban végzett.

A kamionoknál hatalmas csata dúlt az élen, a két részre osztott szelektív első szakaszán még Shibalov volt gyorsabb 2 perccel, de a második részen Sotnikov visszavágott. Kereken 3 perccel nyerte a napot, és ezzel az összetettben is 6 perces lett az előnye. Újra pocsék napja volt Gerard De Rooynak. Az Iveco kormányműve megint elromlott, így aszfalton evickéltek be a táborba. 204 órás büntetésük mellé újra kaptak több mint 100 órát, így a mezőny végén a 16.-ak.

Igazuk volt a szervezőknek, hogy a tegnapi csak főpróba, ízelítő volt a mai menetre. Olyan elképesztő magasságú dűnéket kellett megmásznunk, hogy volt amikor fél óráig csak felfelé mentünk. Az első felvonást ásás nélkül, néhány kisebb tolatással oldottuk meg, aminek nagyon örültünk. Még arra is jutott idő, hogy gyönyörködjünk a Góbi látványában, varázslatos ez a környezet, bár azt még mindig nem értem, hogy ebben a hatalmas, kietlen sivatagban, a dűnék közötti völgyekben hogyan és miből élnek az emberek. De élnek, és ezt a saját szemünkkel láttuk, még ha nem is hittük el! A második menet nem sikerült jól, a CP1 előtt nem sokkal hátsó rúgótöréssel kezdtünk bajlódni, s mivel közel 110 kilométernyi dűne volt még hátra, inkább nem kockáztattunk, hanem kimentünk az aszfaltra, mert nem akartunk odakint éjszakázni” – mondta a nap végén Kovács Miklós.

Utolsó előttinek rajtoltunk, de ez nem vette el a kedvemet, sőt, 115 kilométerig nyomtam, ahogy a csövön kifért – tizenhárom autót előztünk meg közben és persze ettől fülig ért a szánk. Végig dűnéken autóztunk, és jobbról, balról hagytuk magunk mögött az ellenfeleket. Mindig történt valami, nem unatkoztunk. Aztán a 115. kilométernél elszakadt a kormányszervó ékszíja, amit fél óra alatt sikerült kicserélni, de amikor tovább akartunk menni, az autó egyszerűen nem indult, mert nem kapott benzint. Elkezdtünk variálni egy kicsit az áramkábelekkel, és egyszer csak erőre kapott. Megint tudtunk menni egy kicsit, de nem sokat, mert kaptunk egy defektet – a homokban a dűnéről lefelé jövet egy kanyarban lefordult először a bal első, utána a jobb első gumink. Emiatt egy kicsit vissza kellett venni a tempóból, mert már nem volt tartalék abroncsunk” – mesélte a napi szakaszról Szalay Balázs.

A Silk Way zárónapján 730 kilométer autózás vár a mezőnyre Hszianig, de a törölt szelektív miatt ez már csak egyszerű utazás lesz, így a 2017-es Silk Way Rali győztesei:

Cyril Despres és Anton Shibalov.

 

foto: Silk Way Media, Qualisport, Peugeot Media