Silk Way Rali 12.nap: Kínai dűnére kínai terepjárót

Brutálisan nehéz napon van túl a Silk Way Rali mezőnye, és az éllovasok szenvedtek is rendesen a kínai homokdűnéken. A 254 kilométer hosszú 12. szakaszt így a kétszeres motorkerékpár endurance világbajnok Christian Lavieille nyerte a Bacimotor típusú kínai terepjáróval, mögötte pedig két Geely pilóta végzett, Liu Kun és Han Wei sorrendben. A kamionoknál a tavalyi győztes Airat Mardeev nyert, Anton Shibalov és Eduard Nikolaev előtt. Szalay Balázs helyezése kérdéses, a 16., a 18. és a 22. helyről is jelentek meg információk, de mivel gondjaik voltak, és le kellett vágniuk a pályát, így utóbbi a valószínű. Az biztos, hogy Kovács Miklósék a 12. helyen értek célba a kamionos mezőnyben.

Összetettben az autósoknál továbbra is Despres vezet, de Menzies visszaesett a negyedik helyre, így Han Wei a második, Lavielle a harmadik. Szalay Balázs a 20. helyen áll. A kamionoknál Sotnikov mai hatodik helye után már csak 3 perc az előnye Shibalov előtt, míg a harmadik Mardeev majd 18 perc hátrányban van. Kovács Miklós továbbra is a 12. 

Hihetetlen méretű dűnéken kellett átkelnie a mezőnynek, nem hiába figyelmeztették a versenyzőket a szervezők, hogy a Silk Way egyik legnehezebb napja következik. A kormányszervók sínylették meg leginkább a dűnézést, elsőként rögtön az élen álló Despresnek kellett szervó nélkül irányítani a bő másfél tonnás autót, veszített is vele 20 percet, illetve egy sima elakadást sem volt egyszerű megoldani az olajszivárgás miatt nem működő szervókormány és a szintén kapituláló hidraulikus emelő nélkül.
“A karjaim és a kezeim nagyon fájnak, de örülök, hogy itt vagyok a célban. De már tudom, hogy a szervizcsapat holnapra elhárítja a hibát.  Nagyon stresszes volt a nap, mert tudtam, hogy ha más problémánk is akad, akkor akár órákat is veszíthetünk. Ez volt pályafutásom legnehezebb napja” – mondta a célban Despres, aki megint sokat köszönhet Peterhanseléknek. Bryce Menzies a Minivel is rengeteget veszített, de ők egyszerűen eltévedtek, így az összetettben is két pozíciójuk bánta.

A kamionos mezőnyben is kormányszervó tréfálta meg az egyik éllovast, Kolomy Tatrájában is felmondta a szolgálatot ez a fontos alkatrész, ezzel a cseh dobogós álmai el is szálltak. Az élen álló Sotnikov Kamazából pedig az erő tűnt el, fenn is akadtak egy dűnén, a szakaszgyőztes Mardeev rántotta le őket onnan. Egyébként Mardeevnek sem volt problémamentes a szakasz, a segítségen felül egy váltóproblémával és egy lyukas hűtővel is meg kellett küzdeniük. 

Tegnap, a versenyzői eligazításon jelezték a szervezők, hogy nagyon kemény nap vár ránk, ám a szelektív elején még a szemünk is kikerekedett, amikor megláttuk, hogy milyen óriási dűnék vannak már rögtön a legelején. Az első 50 kilométer csak ebből állt, de szerencsére gond nélkül, a lendületet jól használva túljutottunk ezen a részen. 170 kilométernél következett egy újabb dűnés szakasz, egy 70 kilométer hosszú gigantikus homokozó, olyan hatalmas katedráldűnékkel, amilyeneket még sohasem láttunk, hiába járjuk tíz éve a világ különféle sivatagait. Ennek első felében egészen bátran mentünk, de ott láttuk, hogy a tatrás Kolomy-nak gondjai vannak, meghibásodott a kormányműve, ezt pedig figyelmeztető jelként vettük és visszafogtuk magunkat, óvatosra vettük a figurát. Nem is bántuk meg, mert könnyű lett volna nagyobb kalamajkába keveredni, így is volt egy rúgótörésünk és egy defektünk is. Nagyon puha volt a homok, az egyik részen például egy fél órát köröztünk, mire ki tudtunk kecmeregni, de a nyomok alapján ott mások is jó sok időt veszítettek. Holnap még nehezebb nap jön, a szervezők szerint a mai csak a bemelegítés volt arra a menetre…” – számolt be a napról Kovács Miklós a célban.

„Homokos, gyönyörű pályát jelöltek ki erre a napra a rendezők, ha nem lett volna technikai gondunk, ez lett volna a verseny legjobb szakasza. Dűnék váltakoztak a tevefüves, homokos dombokkal, csak sajnos a szakasz elején elment a fékünk, úgyhogy attól kezdve megint előre kellett gondolkodni, mert gyakran előfordult, hogy nem tudtunk megállni. A CP2 után Lacinak támadt egy mentő ötlete, le lehetett vágni a pályát viszonylag kis büntetés ellenében, s mivel nem volt más választásunk a fékprobléma miatt, megtettük. Azt kell mondanom, ez volt a pálya egyik legélvezetesebb része, mi csináltuk a nyomot a szűz dűnéken, kicsit olyan érzés volt, mint ha előttünk még senki sem járt volna arra. Nem akadtunk el sehol, felszabadító érzés volt” – értékelt Szalay Balázs.

Az utolsó előtti napon megint dűnék várnak a versenyzőkre két része osztott szelektív szakasszal. A reggeli 77 kilométeres összekötő után előbb egy 162 kilométeres, majd 158 kilométernyi újabb összekötő után egy 156 kilométeres mért szakaszt kell teljesíteni, hogy eljussanak Zhongwei-be.

foto: Silk Way Media, Qualisport