Silk Way Rali 9. nap: Sebastien Loeb kiesett!

Drámával kezdődött a Silk Way Rali második része. A pihenőnap után a kilencedik nap speciálszakaszának 84. kilométerénél Sebastien Loeb egy kiszáradt folyómederbe esett. Bár többszöri megállás és szerelés, majd a kísérőkamion segítsége után végül eljutott a táborig, és az autó is javíthatónak tűnt, de a francia világbajnok megsérült, és nem tudja folytatni a versenyt. Vezető helyről esett ki.

Egy lyuk volt amit nem láttam, és beleestünk, az autó eleje alaposan összetört. Néhányszor megálltunk és megjavítottuk a kocsit, de végül a kísérőkamion segítségére is szükségünk volt. Nem tudtuk befejezni a szakaszt mert leszállt az este, így aszfalton érkeztünk a táborba. Kificamodott a csuklóm, és nem érzem magam valami jól. Nem tudom folytatni, mert képtelen vagyok rendesen fogni a kormányt. Tudom, hogy a csapat meg tudná javítani az autót. Összességében nagyon jól éreztem magam az autóban a verseny alatt, és tudom, hogy ezzel a kocsival a Peugeot bátran nekivághat a Dakarnak a  jövő év elején.” – mondta a táborban Loeb, és bár ő csuklóficamot említett, a csapat arról tájékoztatott minket, hogy a bal mutatóujja ficamodott ki a francia világbajnoknak. Azért is döntöttek úgy, hogy ne folytassa Loeb a versenyt, mert így zavartalanul gyógyulhat a ralikrossz Vb következő futamáig.

A kilencedik napot Loeb kiesése ellenére a Peugeot nyerte, Stephane Peterhansel volt a leggyorsabb, mögötte két hazai versenyző Lu Binglong és Liu Kun végzett. A kamionoknál Airat Mardeev lett az első, Dimitriy Sotnikov és Anton Shibalov követte őt, a negyedik pedig Nikolaev lett, ezzel teljes Kamaz siker született. Szalay Balázsék az autós mezőnyben a 20. helyen ért célba, miután az autó bal hátsó futóműve kitört egy gödörben. Nem tudták teljesíteni a szakaszt, aszfalton értek a táborba, és több mint három óra hátrányt gyűjtöttek össze. Kovács Miklósék a kategória 13. helyén értek célba.

Összetettben az autósoknál Despres, Han Wei és Menzies a sorrend, és a negyedik Christian Lavielle is egy órán belül van. Szalayék a 13.-ak. A kamionoknál  Sotnikov, Shibalov és Mardeev a sorrend, de a negyedik Kolomy is ott van lőtávolban. Kovács Miklósék a 14 megmaradt egységből a 11. helyen állnak.

“Atyaég, mi volt itt a mai napon” – kezdte értékelését a Qualisport Racing pilótája, Kovács Miklós, akinek Czeglédi Péter navigátorral és Ács László fedélzeti szerelővel együtt 8 óra 30 perc 32 másodperc alatt sikerült teljesítenie a 421 kilométeres speciálszakaszt. „Megjártunk már néhány sivatagot szerte a világban, de ilyen dűnéket még soha életemben nem láttam, mint itt, az első 50 kilométeren. Szó szerint egy kínszenvedés volt számunkra ez a menet, annyit ástunk, mint a csapat fennállásának előző tíz éve során összesen. Nagyon puha volt a homok, kevés átjáróval, amit ráadásul a mezőny eleje széttaposott, így a teljes hátsó harmadnak ásnia kellett. Kerülgetni nem lehetett, maradt a sorban állás. A motorunk erős, de sajnos a beállítás nem feltétlenül optimális, mert az alsóbb tartományokban nem az igazi. A lendülettel kellett játszadoznunk, ami csak akkor működött, ha nem volt puha a homok, de ez csak kevésszer jött össze. Három és fél óra kellett mire, ezt letudtuk, de a nemulass csak ezután jött, 370 kilométer, végig két felkiáltójeles hullámokkal. Azt ígérték, hogy gyönyörű holdbéli táj lesz, de tuti, hogy a kínaiak holdszondája sokkal gyorsabban megy a Hold felszínén, mint ahogyan itt tudtak haladni a versenyzők… Pokoli nap volt, ráadásul Ács Lacának és szervizcsapatnak is lesz dolga bőven, mert ez a menet megviselte a Torpedót is.”

A 256. kilométernél egy olyan gödörhöz értünk, amely nem volt benne az itinerben, úgyhogy nem számítottam rá. Nagy sebességgel érkeztünk oda, a gödör mögötti bukkanó megdobta az autót, amely néhány másodpercig bukdácsolt, aztán ráesett a bal hátuljára. Eltört a rugó, a lengéscsillapító, a féltengely és kitört a kerék is, de valamennyire még lehetett haladni a kocsival, úgyhogy eljutottunk a kettes ellenőrző pontig, ahol viszont ki kellett jönnünk a pályáról.” – mesélte Szalay Balázs a történteket a csapat honlapján. Ezzel a csapat céljai is megváltoztak, a verseny teljesítése és a jó részeredmények jelentik az új célt, összetettben már nagy a hátrányuk a jó eredményhez.

Kedden Hamiból Dunhuangba utazik a mezőny, és az 517 kilométerből 360-at kell majd mért szakaszként teljesíteni.

foto: Peugeot Media, Silk Way Media, Qualisport