Silk Way Rali 4. nap: Peterhansel borult, Loeb megint nyert

Apokaliptikus körülmények, így jellemezte a Peugeot csapat a Silk Way negyedik napját, ahol özönvíz és mocsár várta a versenyzőket a két szakaszra osztott 373 kilométeres szelektív nagy részén. A leggyorsabb újra Sebastien Loeb volt, akit 22 perces hátránnyal Yazeed Al Rahji követett, a harmadik helyen pedig az olasz Eugenio Amos ért célba egy Forddal. Szalay Balázs a 22. időt autózta, Kovács Miklós pedig az abszolút 31. lett. A kamionoknál újra Martin Kolomy nyert szakaszt a Tatrával, mögötte két Iveco következett De Rooy és Ardavicius sorrendben. Kovács Mikiék a kamionok közt a tizedikek lettek, míg Szalayék ideje az autós mezőnyben a 14. volt.

Összetettben Loeb több mint egy órával vezet Despres előtt, a harmadik a francia Christian Lavielle a kínai Bacimotor márkájú versenyautóval. Szalayék előreléptek és már a kilencedikek, a hátrányuk Loeb mögött 2,5 óra. A kamionos értékelésben négy nap után Kolomy az első, mögötte De Rooy, Ardavicius, Shibalov, Mardeev és Sotnikov a sorrend, de a hatodik helyen álló Kamaz is csak 22 percnyire van Kolomytól. Kovács Mikósék a remek hetedik helyen állnak, igaz a nagyok dolgába már nem szólhatnak bele, 2 óra 13 perc a lemaradásuk az elsőtől.

Én szeretem a Silk Way Ralit, de úgy tűnik a Silk Way nem szeret engem.” – így kommentálta a borulását Stephane Peterhansel. A tizenháromszoros Dakar győztes francia a speciálszakasz 43. kilométerénél (még az eső előtt) túl gyorsan ért oda az intinerben kettes veszélyességűnek jelzett gödörhöz, és az megdobta az autó hátulját. Kettőt vagy hármat pördültek a  levegőben, Peterhansel maga sem tudta a pontos számot, de szerencsére sértetlenül megúszták a balesetet, a Peugeot viszont alaposan összetört. Több mint két órába telt mire mozgásképes állapotba hozták az autót, többek közt a komplett felfüggesztéseket ki kellett cserélni, de végül szélvédő nélkül beevickéltek a táborba, ahol rendbe tették az autót a szerelők, de az összetettben a háromórás hátrány miatt, úgy tűnik a dobogó is elúszott.

Despres napja sem alakult simán, fékproblémákkal küzdött, majd a 166. kilométernél beleesett egy gödörbe, és egy kamionos egység húzta ki őket. 50 percet kapott Loebtől, akinek annak ellenére sima napja volt, hogy elmondása szerint ezek voltak a legnehezebb körülmények a terepralis pályafutásában. A saras, mocsaras talajon azonban jól ki tudta használni, hogy az új 3008 DKR Maxi stabilabb, mint csapattársai régebbi autója.

A minisek közül AL Rahjiéknak problémamentes napjuk volt, bár amikor leszakadt az ég a két részre osztott speciál első szakaszának végén, meg voltak győződve arról, hogy törlik a második szakaszt, és alaposan meglepődtek, hogy nem így lett. Ennek ellenére másodikak lettek. Az amerikai Menzies 20 percet veszített mire egy kamion kihúzta őket a szurdokból, ahová belepottyantak.

Kovács Mikiék megint jótékonykodtak egyet, de egyébként kaland nélkül teljesítették a napot. “Reggel minden simán ment, bár a három órás óraátállítás miatt csupán négy óránk maradt alvásra. Azt gondoltuk, hogy a tegnapi határátlépéssel végre magunk mögött hagytuk az esőt és már csak a port fogjuk nyelni, de menet közben újra utolért bennünket az égi áldás. Mivel itt nem gyakran van ilyen, a döngölt földutak nem sártengerré, hanem korcsolyapályává alakultak át. A mai menet első fele dimbes-dombos, gödrökkel tarkított mezőkön át vezetett, a második részen pedig hatalmas búzatáblák között mentünk. Biztosak vagyunk abban, hogy a helyi kolhoz aktivistái nem fognak örülni a látványnak, amikor holnap dolgozni mennek, a többség ugyanis megpróbált rövidebb utat választani… Sikerült mindvégig megőriznünk a hidegvérünket, amit nem mindenki mondhatott el magáról, erre következtetünk az út során látott incidensekből. Sugawara volt egyébként a játszótársunk a mai napon, oda-vissza kerülgettük egymást, a nap végén pedig segítettünk jóbarátunknak, Gerard de Rooy-nak, akit be kellett vontatnunk, mert a kamionjából kifogyott az üzemanyag.” – mesélte a célban a dunaszentbenedeki pilóta.

Megint az volt a legnehezebb, hogy az úton tartsam a Mokkát, s mindig azt néztem, hátha valahol kivilágosodnak a felhők, és eláll végre az eső. Nem tette meg ezt a szívességet, és mivel ekkora sárra nem készültünk gumikkal, teljesen kimerített, hogy az alapvetően kőre való abroncsokkal küzdjek a sártengerben. Sokszor annyira csúszott az út, hogy hiába nyomtam a féket és gyorsultunk tovább, máskor meg nem tudtunk be fordulni a kanyarokba. Szóval nem volt könnyű szakasz, de örülünk, hogy itt vagyunk a célban, mert jó néhányan pórul jártak. Ráadásul az összetettben már a top tízben vagyunk, úgyhogy jövünk előre!” – értékelt Szalay Balázs a Qualisportnak.

Az ötödik napon tovább fokozzák a kihívást a szervezők. Astanából Semeybe vezet a Silk Way következő szakasza, és a 850 kilométerből 485-öt jelöltek ki speciálszakaszként a kazah sztyeppéken.

foto: Silk Way Media, ©MCH Photography / Peugeot Sport, Eric Vargiolu / DPPI