Szabó Zsolt Dávid a hétvégén már a WTCC-ben versenyez

Július első hetének közepén jött a hír, hogy a Zengő Motorsport újra két magyar versenyzővel indul a WTCC-ben, miután elváltak útjaik Aurelien Panissal. Az új versenyző Szabó Zsolt Dávid lett, ő indul a csapat korábbi fejlesztésű Hondájával, míg Nagy Dániel az idei specifikációjú autóba ül át. Szabó Zsolt Dávid 2015-ben került be a magyar autóversenyző közösségbe, méghozzá rögtön egy Seattal, és egy éves kihagyás után, egy seatos félévet követően, újabb nagy ugrással a WTCC-ben találta magát. A 21 éves versenyzővel beszélgettünk az eddigi pályafutásáról és a WTCC kihívásairól.

Gyermekkorában amatőr gokartversenyeken indult, majd amikor látta, hogy megvannak az adottságai a sportághoz, akkor elkezdte keresni a lehetőséget, hogy továbblépjen. A GT Academy került a célkeresztbe, mert a 2008-ban indult vetélkedő utat kínált a professzionális versenyzői világba. A sorozat egyik legismertebb felfedezettje Jann Mardenborough. A brit 2011-ben nyert a GT Academyben, és azóta versenyzett a GP3-ban, és a GP2-ben, most pedig különféle GT sorozatokban szerepel.

2014-ben 11. voltam a világranglistán, de sajnos Magyarország ekkor nem került be a résztevők közé. Abban az évben érettségiztem, majd miután felvettek az egyetemre, két passzív félévvel kezdtem, hogy fel tudjak készülni a 2015-ös versenyre. Mielőtt ténylegesen elkezdtem volna a versenyzést a GT Academyben, a B3 Racing is hirdetett egy tehetségkutatót, amin elindultam.” – mesélte a nem túl távoli múlt eseményeit Szabó Zsolt Dávid.

A B3 Racing tehetségkutatója egy szimulátoros résszel kezdődött, és az ott legjobban szereplő pilótákat hívta meg a csapat egy egynapos fizikai felmérővel kombinált szimulátoros tesztre, majd a következő napon a Hungaroringen egy suzukis teszten csaptak össze az első nap legjobbjai. 

A B3 Trophy fődíja az volt, hogy az RCM kupában a B3 színeiben a legjobb két versenyző indulhatott 2015-ben. A körülbelül 20-as csapat folyamatosan fogyott a teszten, és a nap végére hárman maradtunk. Egy kör döntött közöttünk, és végül egy elég komoly 5-6 tizedes előnyel én lettem a leggyorsabb.” – elevenítette fel az első komoly versenynap eseményeit Zsolti. De a folytatás még álomszerűbb lett.

Zengő Zoli hallotta, hogy milyen köridőt sikerült mennem elsőre a Suzukival, és felajánlotta, hogy próbáljuk ki a Seatot. Így 2015-ben hirtelen a szimulátorból a kupás Seatban találtam magam. A Seat Leon Eurocupban négy versenyhétvégét mentem, és kettő TCR International hétvégén is versenyeztem.”

Monzában és Salzburgringen indult a TCR-ben Szabó Zsolt Dávid, a Eurocupban pedig Estorilban, Silverstoneban, a Red Bull Ringen és Paul Ricardon. Impozáns lista, sok versenyzőnek élete álma, hogy ezeken a pályákon versenyezzen, és persze Zsoltnak is megremegett a lába amikor először gördül ki a pályára a 300 lóerős Seattal.

Amikor először kihajtottam a boxutcából, ott volt a záróvonal, és azt tudtam, hogy azon nem szabad áthajtani. Viszont mikor kiértem a pályára, a vonal mellett centiméterekkel 210-zel elszáguldott egy autó, miközben én százas tempóval gördültem kifelé a pályára. Akkor esett le, hogy ez tényleg nem játék, valóban ott vagyok egy nemzetközi mezőnyben. Persze teljesen tapasztalatlanul mindent ott kellett megtanulnom, édesanyám utána azt mondta, hogy az is nagy csoda volt, hogy megtaláltam merre van a box.” – mesélte Zsolt az első pillanatokat, de aztán hamar felvette a ritmust.

Bár 2015 a tanulásról szólt Szabó Zsolt Dávid számára, a Seat Leon Eurocupban egy 9. hely volt a legjobb eredménye Estorilban a második futamon, a TCR-ben viszont Monzában rögtön egy 8. és egy 7. hellyel nyitott a két futamon, és ezzel 10 pontot szerzett.  

A tavalyi évben nem versenyeztem, viszont az időt azzal töltöttem, hogy a gyenge pontjaimat fejlesszem. Ez a mentális részt jelentette, mert előtte könnyen elizgultam a versenyeket. Meg voltak a képességeim, de ennek ellenére túlságosan is meg akartam mutatni, hogy én erre tényleg képes vagyok, emiatt néha túlságosan akartam, görcsössé vált a versenyzésem, ez pedig sosem hoz jó eredményeket. Így a 2016-os évet arra szántam, hogy ha megkapom a hírt, hogy idén újra autóba ülhetek, akkor felkészült legyek.” – mondta Zsolt a tavalyi versenyzés nélküli évről.

A megoldás kézenfekvő volt, Matics Zsolt és az általa kifejlesztett Fit4Race program segített, hogy Szabó Zsolt Dávid ezeken a területeken is fejlődjön.

Az idei terv az volt, hogy ETCC-ben folytassam a tapasztalatszerzést, és szerencsére elég hamar jöttek is az eredmények. Monzában az időmérőn csak Fulin volt gyorsabb nálam a Seatok közül, a Hungaroringen pedig már megszereztem a pole pozíciót. Utána sajnos elrontottam a rajtot, visszaestem a hetedik helyre, de aztán sikerült felzárkózni a másodiknak, aztán volt egy pillanat amikor vezettem is a versenyt, de mivel nem volt teljesen tiszta előzés amivel a hondás Schreibert megelőztem, így visszaengedtem őt. A második futamon pedig sajnos egy ütközés vetett véget a versenyemnek.”

A Nürburgringen nem sikerült a pontszerzés, de aztán jött a Portugál futam, ahol az első versenyen Nagy Norbi szerzett egy második helyet, majd a második versenyen Szabó Zsolt Dávid a pole pozícióból indulva nyert, úgy, hogy a leggyorsabb kör is az övé volt. A siker történelmi, mert a Michelisz korszak után ez volt a Zengő Motorsport első futamgyőzelme.

Fantasztikus érzés volt, egyrészt azért mert ez volt az első győzelmem, másrészt azért mert láttam, hogy a csapatnak is nagy szüksége volt a sikerre. Jó volt látni a fiúk arcán az örömöt a leintés után.” – elevenítette fel a két héttel ezelőtti diadalt Zsolt, de ami utána következett arra ő sem számított, hiszen a naptárában egy hosszabb nyári szünet szerepelt.

Július 5-én szerdán, reggel 7 óra 56-kor csörgött a telefonom. Zengő Zoli neve volt a kijelzőn, gondoltam is, hogy ez nagyon fontos lehet, felvettem, és akkor mondta, hogy én fogok indulni a WTCC-ben, és készen állok e rá, illetve van e kedvem hozzá. Költői kérdés lehetett, hiszen erre úgyis tudja az ember a választ.” – mesélte az ominózus szerda reggel Zsolt. A napok azóta felkészüléssel teltek, belső kamerás elemezés az argentin pályáról, fizikai és mentális felkészülés Matics Zsolttal. Tesztre nincs lehetőség, hiszen a versenyautók már úton vannak Argentína felé.

Termasban derülnek majd ki a továbbiak, hogy mennyit változott tavaly óta a pálya, és persze az is, hogy milyen érzés lesz a WTCC autóban ülni. 100 lóerővel erősebb, a komolyabb leszorítóerő miatt sokkal nagyobbak a kanyarsebességek, és persze a fékek is teljesen mások lesznek. A kérdés az lesz, hogy el tudom e hinni, hogy az autó tényleg meg fog állni, és tényleg be tudok kanyarodni azzal a tempóval. Belső kamerás felvételekből elméletben már felkészültem, tudom mit kell tennem, most a megvalósítás lesz a nagy kihívás.” – foglalta össze Zsolt az első versenyhétvége előtti várakozásait. Sokat segít ebben a csapatárs Nagy Dani is, a beszélgetésünk után is épp hozzá indult Zsolt, hogy újra átvegyék a kormányon levő gombok funkcióit, illetve a Honda vezetésének trükkjeit, hiszen a TC1-es autó jóval összetettebb, mint a Seat. A rajtok is bonyolultabbak, ment a kissé provokatív megjegyzés Zsolt felé, de nevetve elhárította az élcelődést.

Portugáliában már mindkét rajtom jól sikerült, de most nem hiszem, hogy a rajtokon múlik majd a két futam eredménye. Azt hiszem, nem is lesz időm gyakorolni, és először fel kell ébredni, hogy tényleg itt vagyok, és ebben az autóban, ebben a mezőnyben versenyezhetek.” – mondta Zsolt, és persze azt is elárulta, hogy annak ellenére, hogy ő indul majd a korábbi fejlesztésű Civic-kel, azzal amivel eddig Nagy Dani versenyzett, a köridők jelentik majd a mércét.

Tavaly Nagy Dániel 1:46-os idővel mutatkozott be ezen a pályán, és ha már annál jobbat tudok, akkor elégedett leszek, de figyelembe véve, hogy Michelisz Norbert 2014-ben itt 1:44-et ment, úgy gondolom, hogy egy 1:45-ös idő nagyon nagy eredmény lenne.”

foto: Zengő Motorsport