Loeb szakaszgyőzelemmel kezdett

Sebastien Loebnek mindegy miben ül, gyorsan megy vele. Na jó ennyi erővel azt is mondhattuk volna, hogy a fű zöld, az ég meg kék, de mégis minden alkalommal elcsodálkozunk, hogy a francia zseni mindig ott van az élen, legyen az rali, WTCC, ralikrossz vagy épp tereprali. A Silk Way első napján utóbbiban csillogtatta meg tehetségét, és a Moszkva – Csebokszari szakaszon 572 kilométernyi etap után megnyerte a 61 kilométeres gyorsaságit. Mögötte a két fegyverhordozó végzett, Stephane Peterhansel és Cyril Despres tette teljessé a nyitónapon a Peugeot sikert. A Minik csak a negyedik ötödik helyen zártak Al Rahji és Menzies sorrendben, a kamionosok között pedig a tatrás Martin Kolomy volt a leggyorsabb, és a másik Tatra Ales Lopraissal érkezett mögötte. A két leggyorsabb kamion az abszolút hetedik és a kilencedik helyen ért célba. A magyarok közül Szalay Balázs az abszolút 35., Kovács Miklós a 37. helyen futott be az 54 autót számláló mezőnyben. A kategóriájukban Szalay a 20., Kovács a 16. helyen zárt. Meglepetésre a Kamazok nem mentek jól, a legjobb közülük Shibalov lett a kategória 8. helyével.

A kevés tapadás miatt elég defenzíven vezettem. Egyszer kétszer túl is csúsztam, mivel szűk utakon és nedves füvön mentünk, ahol a két tonnás autóval nehéz boldogulni. Szinte nem is vágtuk le a kanyarokat, és a lehető legkevesebbet kockáztattuk. Nem volt mára stratégiánk, mert ez az előny a nyitószakaszon nem sokat jelent.” – mondta a Volga partján a célban Loeb, miután befejezte az esőáztatta szelektív szakaszt.

Peterhansel szerint a nap legkeményebb része az volt, hogy hajnali kettőkor kellett kelnie, főként azért mert előző este csak altatóval tudott elaludni. Despres is azt emelte ki, hogy a nyitónap nem sokat számít, fontosabb az, hogy a második napon nem az élről kell indulnia.

A Minivel versenyző Al Rahji néhányszor nagyot mentett, az új navigátorral még össze kell szokniuk, és a francia akcentussal beszélt angollal is meggyűlt a bajuk. A kommunikációs nehézségek ellenére sem várta, hogy 60 kilométeren három és fél percet kapjanak a Peugeot-tól, de a hibát egyelőre a gumikban keresi, és jobb rajthelyben bizakodik a második napra.

Hozzászoktunk az ilyen körülményekhez otthon Csehországban, és ez az eredmény azt jelenti, hogy elsőként megyünk majd holnap. Nekem ez nem gond, de a navigátorom eddig a WRC-ben versenyzett, és nincs terepralis tapasztalata.” – mondta a kamionos győztes Kolomy. A legjobb Kamaz veresenyző Shibalov pedig azt mondta, hogy inkább ralis pálya volt az első nap gyorsaságija, olyan mintha puha havon mentek volna, ráadásul a többiek mögött nem is látott túl sokat az útból.

Jó kis technikás pálya lett volna, de a gumiválasztással nem foglalkoztunk annyit amennyit kellett volna, pontosabban nem gondoltuk, hogy ekkora eső esik majd, így nem tettünk fel új gumit – mondta az Opel Dakar Team pilótája, Szalay Balázs. – A használt abroncs pedig kõre jó lett volna, de a sáros úton helyenként úgy csúszott, mintha jégen mennénk. Megesett, hogy kettes-hármas sebességi fokozatban tövig nyomtam a gázpedált, a kerekek azonban álló helyzetben pörögtek. A kanyarokba is keresztbe csúszva érkeztünk, ami lehet, hogy látványos volt, de gyors semmiképpen sem.” – írta a csapat honlapján Szalay Balázs.

Magyaros jellegű volt a terep, fekete föld, néhol agyag, erdőkön és szántóföldeken át. Igyekeztünk megfontoltan, hiba nélkül teljesíteni a szakaszt, hiszen egy rövid első menet csak arra lehet jó, hogy elszúrd az egész versenyt, nyerni semmit nem lehet ilyenkor még. Pláne annak fényében, hogy mi Afrikában edződtünk, így számunkra nem annyira kedvező a sáros, csúszós talaj. Összességében véve elégedettek vagyunk, várjuk a folytatást” – mondta Kovács Miki a nap végén.

Vasárnap a második napon Csebokszari és Ufa közt 785 kilométer vár a mezőnyre, ebből 157 kilométer lesz a szelektív, amely ismét szűk, technikás pályákat takar majd. A nehézséget a fűben megbúvó gödrök, és a növényzetben megbújó navigációs pontok megtalálása is fokozza majd.

A részletes eredmények itt böngészhetők.

foto: Silk Way Media