Lengyel Rali – száguldás 23 gyorsaságin, 326 kilométeren át

A világ második legrégebbi raliversenye (Monte-Carlo az első a listán) a Lengyel Rali. 1921-ben rendezték az elsőt, és már a Vb első évében, 1973-ban ott volt a naptárban, igaz mindössze hárman(!) értek ekkor célba. Hosszú várakozás után 2009-ben került újra a menetrendbe a verseny, Hirvonen nyert, majd újabb ötéves szünet következett. 2014-től már rendszeres futam a Lengyel Rali.

Extrém gyors murvás szakaszok az erdőkben, ahol gyorsan változik az útfelület, és a szűk erdei utakon hibázni sem lehet. Tempós részek a mezőkön, ahol a fűben kövek rejtőzhetnek. Ez a Lengyel Rali. Nem csoda, hogy a gyári csapatok komoly tesztekkel készültek a versenyre. Idén a szakaszok majdnem harmada új útvonal lesz, a 23 gyorsaságin 326 kilométert kell teljesíteni. A legnehezebb nap a szombati lesz, az új szakaszok közül pedig várhatóan Baranowo, Pozezdrze és Kruklank lesz különösen fontos a végelszámolásnál. Csütörtök este a Mikoljaki stadionban rendezett szuperspeciállal kezd a verseny, és vasárnap a 18.7 kilométeres Paprotki gyorsasági zárja a négynapos ralit.

Citroen

A franciák négy napon át teszteltek, és ahogy már írtunk róla, Andreas Mikkelsen váltja Kris Meeke-t. Technikai fejlesztés is érkezett a C3 WRC-hez. Új hátsó differenciált fejlesztettek, és a jokert felhasználva megváltoztatták a nyomatékelosztást a tengelyek között. A módosításokat csak Mikkelsen kapja meg. Mindezt Yves Matton technikai visszalépésként jellemezte. Az autó gyors, de csak szűk tartományban működik jól, mondta a csapatvezető, aki a csapat szerkezetét, és a folyamatokat is módosította. 

Jól sikerült a teszt, két napot töltöttem az autóban, és sikerült beállítani a saját stílusomhoz. Persze sok munka van még, de azt hiszem Stephane és Craig is elégedett a változásokkal. A Lengyel Rali az egyik kedvencem, második voltam 2014-ben és 2015-ben, és nyertem itt tavaly. Magabiztos vagyok ezeken a pályákon, és miután Szardínián megismertem az autót, most szeretnék az élmezőnyben harcolni. Sok tényező befolyásolhatja a versenyt, az időjárás, a por, a rajtsorrend, de remélem a dobogón végzek, ha minden jól alakul.” – mondta Andreas Mikkelsen.

Felkészültem ezekre a gyors szakaszokra.” – jelentette ki Craig Breen. “Andreas felfedezett néhány új megközelítést a teszten, ez talán a helyes irányba állít minket. Végre egy olyan verseny következik, ahol nem kell mindent megtanulnom, tavaly ez a verseny volt a fordulópont a szezonomban. Itt alapoztam meg a finnországi dobogómat. Sokkal magabiztosabban érkezem ide, mint az előző három versenyre, és azt hiszem, gyorsulni fogok. A sorozatos ötödik helyek után, most végre közelebb kerülnék a dobogóhoz.”

Én is úgy gondolom, hogy előreléptünk a teszten, és szintén nagyon szeretem a Lengyel Ralit. Gyors voltam itt az elmúlt három évben, függetlenül attól, hogy melyik kategóriában mentem. Tavaly itt szereztem az első szakaszgyőzelmemet a WRC-ben, és az első helyért harcoltam. Tudom, hogyan kell itt menni, és a magabiztosságom csak nőtt a teszteken. A pályák hasonlítanak Finnországra, szűk utak és laza talaj, valamint hosszú szakaszok a mezőkön, ahol kevés a viszonyítási pont. Mindenképpen célba szeretnék érni, és pontot tenni a rossz szériám végére.” –  fogadkozott az egy futamot kihagyó Stephane Lefebvre.

Ford

Malcolm Wilson csapata Észtországban tesztelt a verseny előtt, és mivel a bajnokságot 18 ponttal vezető Ogier már kétszer nyert itt, nem aggódnak túlságosan, még akkor sem, ha tavaly a francia csak hatodik lett a Lengyel Ralin. A gyári pilóták mellett Mads Ostberg és Teemu Suninen is a Fiesta WRC-vel indul. A 23 éves finn merész tervekkel indul első WRC futamán, mert bár tudja, hogy sokat kell még tanulnia, de az első hatba várja magát.

“Minden versenyző nagyon várja ezt a ralit. A tempó hihetetlenül gyors ezeken a csodás szakaszokon, és ez rengeteg adrenalint szabadít fel bennünk, amit még fokoznak az idei új autók is. Szép emlékeim vannak a győzelmek miatt, bár tavaly minden rosszul alakult, mert takarítanom kellett. Vezetem a bajnokságot, és ezt akartuk elérni az év elején, de ha nem esik, akkor emiatt nehéz péntekem lesz. Keményen kell dolgoznom, hogy csökkentsem az időveszteséget. Itt nehéz ledolgozni a hátrányt, de meglátjuk mit tehetünk. Az észt teszt jól sikerült, jól érzem magam az autóban, és a cél, hogy megőrizzem az előnyöm a bajnokság élén.” – mondta el a várakozásait Sebastien Ogier.

“Mindenki tudja, hogy ez a kedvenc versenyem. Élvezem ezeket a lobogós, gyors szakaszokat. Észtországban a murván nőttem fel, és idén az új autókkal még több adrenalint kapunk majd, alig várom már!” – lelkendezett az újdonsült futamgyőztes Ott Tanak, aki 2014-ben megnyerte itt a WRC2-t, és az elmúlt két évben is dobogóra állt. “Ez a verseny a pilótákról szól. Hihetetlen a tempó, és nagyon magabiztosnak kell lenni. Tökéletes itiner kell, és a legkisebb bizonytalanság is tempóba és időbe kerül, amit nehéz ledolgozni. Nem lesz a legjobb pozíciónk, mert harmadikként indulunk, de jól sikerült a teszt, és emiatt pozitívak vagyunk. Jól érezzük magunkat a kocsiban, és biztos vagyok benne, hogy minden pillanatot élvezni fogunk. A minimális cél a dobogó!”

Elfyn Evans eddig nem brillírozott Lengyelországban, a tavalyi 13. hely a legjobb eredménye. “Szardínián nem ment minden a tervek szerint, de átgondoltuk a dolgokat, és bízunk egy jó eredményben. A teszteken jó beállításokat találtunk, ez biztató. Sok kilométert tettünk meg változatos körülmények közt, így azt gondolom, jól felkészültünk. Alig várom ezt a versenyt, de sokan vagyunk ezzel így a pilóták közt. Adrenalinbomba lesz, ezért a naptár egyik fénypontja.”

Hyundai

Az utolsó öt versenyen szerzett hét dobogós hely után magabiztosan érkezik Lengyelországba a Hyundai. “Mindig versenyképesek vagyunk itt. A figyelmünk középpontjában a bajnoki csata áll. Minden versenyen sok pontot kell gyűjtenünk a csapatnak.” – fogalmazta meg a célt Bruno Michel csapatfőnök. 

Thierry Neuville sorozatban öt dobogós helyezés után arra koncentrál, hogy utolérje Ogiert a bajnokságban. “Szeretem a Lengyel Ralit, a tempós szakaszok ritmusa miatt. Kicsit bátrabbak leszünk, és több kockázatot vállalunk, de tudjuk, hogy a szezon második felében már minden döntés és minden pillanat számít.” – mondta a belga versenyző.

Hayden Paddon Szardínián megmutatta, hogy megvan a tempója a győzelemhez. Tavaly dobogós volt Lengyelországban, és újra a pódiumra szeretne állni. “A szardíniai teljesítményünk pontosan mutatja, hogy mire vagyunk képesek. Ez a kedvenc versenyem, az egyik leggyorsabb a szezonban, én pedig imádok olyan gyorsan menni, amennyire csak tudok. Ráadásul pár napra hazautazhattam Új-Zélandra, kicsit kikapcsolódtam, feltöltődtem, és remélem, újult erővel térek vissza” – fogadkozott az új-zélandi pilóta.

Dani Sordo a szardíniai csalódást szeretné feledtetni, ehhez az ottani egyetlen pozitívumba, a Power Stage-en szerzett 4 pontba kapaszkodik. “Fontos lesz a jó itiner ezeken a nagyon gyors pályákon. Különösen a nehéz kanyarokban igaz ez, hiszen egy apró hibával is rengeteg időt veszíthetünk.” – szakmázott a spanyol.

Toyota

A japánok is Észtországban teszteltek, de korábban Finnországban is rengeteg tesztkilométert ment a Yaris WRC, és mivel a héten születésnapos Makinen csapata hazai pályaként tekint Lengyelországra is, jó eredményt várnak a hétvégén. “Sokat dolgoztunk a kocsi aerodinamikáján nagy sebességnél, és ez most jó alkalom lesz, hogy lássuk mire jutottunk. Lengyelország kevésbé viseli meg az autókat, de persze sosem lehetsz biztos benne, hogy alakul majd a verseny. Én sosem versenyeztem itt, így nem tudom mit várhatunk majd, de a versenyzőink tudják a dolgukat, és hagyom, had végezzék a munkájukat. Próbálok segíteni, hogy csak a versenyre kelljen koncentrálniuk.” – mondta a csapatfőnök.

Jól sikerült a tesztünk, az eső is esett egy kicsit, és azt hiszem ez hasznos lesz, mert tavaly is esett a zárónapon. Ez gyakran előfordul, ha forró napok következnek, és a hétvégére pont ezt várjuk. A lengéscsillapítók terén fejlődtünk, nagyon meggyőző lett az autó stabilitása. Sokat teszteltünk a gyors finn pályákon, és azt hiszem a gyors lengyel  szakaszokon is jól teljesít majd a Yaris WRC.” – mondta a bajnoki negyedik Jari-Matti Latvala, aki az elmúlt három évben mindig ötödik lett a Lengyel Ralin.

Elégedett vagyok a szardíniai fejlődésünkkel, és erre alapozhattunk most. Az autónk jobb a gyors pályákon, és emiatt magabiztos vagyok. Ha nem kell azon gondolkodnod, hogyan találd meg a beállításokat, csak a vezetésre koncentrálhatsz, az is sokat jelent. A teszten változtattam a felfüggesztésen, és azóta újabb fejlesztéseket is kaptunk, és ez pozitív. A takarítás nem lesz annyira nehéz mint Szardínián, de a péntek így is fontos.” – összegzett Juho Hanninen. 

A teszt nagyon sokat jelentett nekem, mert a lassú olasz verseny után tapasztalatot gyűjtöttem a gyors pályákon. Észtországban ugyanolyan laza talajú, homokosabb pályákon mentünk, mint ami a lengyel utakon vár ránk. A jó szardíniai eredmény ellenére sincsenek komoly elvárásaim, mert ez egy olyan gyors verseny, amihez magabiztosságra van szükség, és nekem abból talán még nincs elegendő. Problémamentes versenyt szeretnék, elérni a célt, és a lehető legtöbbet tanulni, ez a legfontosabb.” – mondta  Esapekka Lappi, aki eddigi teljesítményével már állandó versenyzője a Toyota gyári csapatának.

A Lengyel Rali programja:

Június 29. csütörtök:
8.00: Shakedown – Sady (4.90km)
4.00: Start (Mikolajki)
19.08: SS1 – Mikolajki Arena (2.50km)
19.28: Parc ferme (Mikolajki)

Június 30. péntek:
6.25: Service A (Mikolajki – 18 mins)
7.15: SS2 – Chmielewo 1 (6.52km)
9.00: SS3 – Wieliczki 1 (15.96km)
9.55: SS4 – Swietajno 1 (19.60km)
10.40: SS5 – Stare Juchy 1 (13.50km)
12.40: Service B (Mikolajki – 33 mins)
13.45: SS6 – Chmielewo 2 (6.52km)
15.30: SS7 – Wieliczki 2 (15.96km)
16.25: SS8 – Swietajno 2 (19.60km)
17.10: SS9 – Stare Juchy 2 (13.50km)
19.08: SS10 – Mikolajki Arena 2 (2.50km)
19.38: Service C (Mikolajki – 48 mins)

Július 1. szombat:
7.45: Service D (Mikolajki – 18 mins)
8.08: SS11 – Baranowo 1 (15.55km)
9.20: SS12 – Pozezdrze 1 (24.28km)
10.45: SS13 – Goldap 1 (14.75km)
11.35: SS14 – Kruklanki 1 (19.58km)
13.12: Service E (Mikolajki – 33 mins)
14.08: SS15 – Baranowo 2 (15.55km)
15.20: SS16 – Pozezdrze 2 (24.28km)
16.45: SS17 – Goldap 2 (14.75km)
17.35: SS18 – Kruklanki 2 (19.58km)
19.30: SS19 – Mikolajki Arena 3 (2.50km)
20.00: Service F (Mikolajki – 48 mins)

Július 2. vasárnap:
6.40: Service G (Mikolajki – 18 mins)
8.10: SS20 – Orzysz 1 (11.15km)
9.08: SS21 – Paprotki 1 (18.68km)
10.45: SS22 – Orzysz 2 (11.15km)
12.18: SS23 – Paprotki 2 – Power Stage (18.68km)
13.40: Service H (Mikolajki – 13 mins)
14.30: Pódium (Mikolajki)

A Lengyel Rali nevezési listája:

entry_list_-_updated_20.06.2017

foto: Toyota Media, Hyundai Media, Red Bull Media, M-Sport Media