F1: Káosz Azerbajdzsánban – Ricciardo, Bottas és Stroll a dobogón

A Forma-1 vasárnap befogta a kisebb testvér Forma-2 futamait, és olyan káoszt produkált, amit évekig emlegetni fogunk. A versenyt végül Ricciardo nyerte, Bottas és Stroll előtt. 

A rajt után a második kanyarig jutott a mezőny, amikor Bottas és Raikkonen együtt akart elfordulni, de a belső íven haladó finnt megdobta a rázókő, és a Mercedes a honfitárs autójának csapódott. A Ferrari egészen jól megúszta, csak az ötödik helyre csúszott vissza, Vettel, Perez és Verstappen mögé, Bottas viszont a mezőny végén találta magát. Hamilton pedig zavartalanul haladt az élen.

Némi vonatozás után előbb Verstappen Red Bulljában állt meg a motor, majd Kvyat autója is kapitulált, és az orosz miatt érkezett a biztonsági autó. Az újraindítás után fél körrel ismét behívták a safety cart, mert a pályán túl sok törmelék maradt, sőt Raikkonen Ferrarijáról is lerepült a bargeboard.  A sorrend ekkor Hamilton, Vettel, Perez, Massa, Ocon, Räikkönen, Stroll, Hülkenberg, Ricciardo és Magnussen volt az élen.

A másodszori újraindítás előtt a 15-ös kanyarban Hamilton autója nagyon lelassult, Vettel nekikoccant hátulról, és ezen annyira feldühödött, hogy amolyan utcai stílusban a brit mellé ment, átintegetett, és ráhúzta a kormányt a Mercedesre, úgy, hogy össze is ért a két autó. A facebook ekkor robbant fel a kommentek miatt, az első körös Raikkonen – Bottas ütközés okán már amúgy is dühös ferrarisok szerint Hamilton féktesztelt, a másik oldal szerint pedig Vettel átlépett egy határt. Szerintünk a két esetet külön kell választani, de a német viselkedése semmiképpen sem versenypályára való.

Az FIA természetesen megvizsgálta Hamilton telemetriai adatait, és ebből látszott, hogy a brit nem fékezett, sőt ugyanolyan tempóval ment mint mint az előző újraindításkor. Sebastian Vettel viszont közelebb volt hozzá, mivel az előző alkalommal Hamilton elhúzott tőle, miközben neki Sergio Pérezzel kellett harcolnia.

„Az élen álló diktálja a tempót, ebben a helyzetben Hamilton autója volt az élen, százötven méterrel a biztonsági autó mögött. Az első újraindításkor majdnem megelőzte a biztonsági autót. Világos volt, hogy akkor még nem fog teljes erővel kigyorsítani, talán fékezni fog. Hogy pontos legyek: Lewis egyáltalán rá sem lépett a fékre, csak gurult a kanyarban, és elvette a lábát a gázról. Aztán Vettel belehajtott. Szerintem Vettel csak a lehető legközelebb akart maradni hozzá, hogy az újraindításnál ne hagyja őt újra faképnél. Lewis semmi rosszat nem csinált” – mondta Toto Wolff a verseny után.

Az újraindítás után sem versenyeztek sokáig, előbb Vettel autójáról hullott le egy karosszériaelem, majd a kanadai története zárta le a két Force Indiás egy ütközéssel a kettes kanyarban. Ocon buta manőverrel a falra passzírozta Perezt, és az ütközés után a rózsaszín törmelék Raikkoenen gumiját is kivágta. Biztonsági autó, majd a törmelék mennyisége miatt piros zászló következett.

A várakozás alatt a csapatok autókat foltoztak. Raikkonen és Perez is vissza tudott állni, Hamilton sérült diffúzorát is megreparálták, és Vettel is új első szárnyat kapott. No meg akinek még volt raktáron az új gumikat is feltett.

Az újraindítás után Hamilton ismét elhúzott, de nem örült sokáig az első helynek, mert a fejvédője meglazult. Előbb kézzel próbálta visszanyomkodni, miközben a célegyenesben bőven 300 felett száguldott, majd amikor kiderült, hogy Vettel 10 másodperces stop and go büntetést kapott a sportszerűtlen viselkedéséért, akkor a brit is hajlandó volt a boxba jönni egy új fejvédőért. Vettel Hamilton elé tért vissza, de ők csak a hetedik és nyolcadik helyen voltak, előttük így nézett ki a sorrend: Ricciardo, Stroll Magnussen, Ocon, Bottas, és Alonso!

A végére persze Magnussent, Ocont és Alonsot bedarálták, de ami az utolsó kör végén történt az meglepetés volt. A hibátlanul versenyző Strollt is utolérte Bottas, aki a kanadai 1:45 eleji köreinél egy másodperccel gyorsabb volt, de az utolsó körben rátett egy lapáttal, megfutotta a leggyorsabb körét, és ez az 1:43.925-ös kör elég volt ahhoz, hogy a célvonal előtt megelőzze Strollt, és megkaparintsa a második helyet. Vettel és Hamilton negyedik és ötödik lett, de Daniel Ricciardot mindez már nem érdekelte, hiszen csak azon gondolkodott, a jobb vagy a bal cipőjéből kortyoljon a dobogó tetején.

A verseny után Vettel még három büntetőpontot is kapott, így már kilenc van neki, és ezzel három pontnyira van az egy futamos eltiltástól. Az osztrák versenyt kell megúsznia, az után elévül a tavalyról hozott két büntetőpontja, és újra hétnél tart majd.

Az Azeri Nagydíj hivatalos végeredménye:

 

 

foto: Mercedes Media/Wolfgang Wilhelm, Red Bull Media, Ferrari Media