Ma bemutatkozik a joker kör a WTCC-ben

Az ötlet a ralikrosszból származik, és Argentinában már 2015 óta a túraautózásban is használják. A joker kör lényege, hogy a versenyen egy alkalommal a hosszabb útvonalon is végig kell menni. Fontos, hogy egyszer kell, és csak egyszer lehet használni a joker vonalvezetést, illetve a WTCC-ben csak a futam első két köre után választhatják a jokert a versenyzők.

Portugáliában a körforgalom bejáratánál, a 26-os kanyarban jelölték ki a jokert, itt jobbra tartva fordulhatnak rá a körforgalom bal oldali ágára, ami egy derékszögű lassító miatt, körülbelül két másodperccel hosszabb, mint a normál nyomvonal.

A jokert nem lehet a biztonsági autós fázis alatt választani, de ha egy versenyző már a joker körön van, amikor érkezik a safety car, akkor azt letöltött jokerként értékelik. Ha viszont a futamot biztonsági autó mögött fejezik be, akkor a jokert nem teljesítő versenyzők idejéhez hozzáadják azt az időt amennyivel hosszabb a joker. Vila Realban ez 2 vagy 3 másodperc lesz, később fogják meghatározni.

Az a versenyző aki nem teljesíti a jokert, vagy egynél többször megy végig rajta, a versenybírák döntésétől függően áthajtásos büntetést vagy időbüntetést kap.

Bizonyára megváltoztat majd néhány dolgot, de ha a leggyorsabb autód van akkor egy kicsit könnyebb a stratégia, mert több lehetőséged van. Főként a nyitó futamon. Mivel nagyon szoros a bajnokság, a végén minden egyes pont számíthat majd, ezért a nyitó futamon a joker körrel lehetőségünk lesz előrébb végezni. Természetesen a fő futamon a rajtra koncentrálok majd a legjobban, aztán majd meglátjuk, hogy alakul. Jó csapatmunka kell majd, mindenkinek koncentrálnia kell, figyelni a különbségeket, és jó döntést hozni.” – mondta Michelisz Norbi az időmérő után a joker körről.

Megoszlanak a szurkolói vélemények a joker hasznosságától, de várjuk meg, hogy működik a gyakorlatban. A ralikrosszban kedvelik a nézők és a versenyzők is, a plusz taktikai elem fokozza az izgalmakat, és lehetőséget ad az előzésre. Ez a WTCC-ben sem hangzik rosszul, hiszen egy utcai pályás vonatozásnál lehetőséget ad a lassabb autók megelőzésére. Gondoljunk csak a végeláthatatlan marokkói vagy portugáliai vonatozásokra, máris értelmet nyer az újítás. Persze a rosszul megválasztott jokerrel, pozíciókat is lehet veszíteni. A megfelelő pillanat kiválasztásához fontos a tökéletes kommunikáció a csapat és a versenyző között, így a szervezők azt ígérik, figyelnek rá, hogy hibátlan legyen a rádiókapcsolat a pálya kulcsfontosságú részein. A közvetítésben egyértelműen jelölni fogják mikortól lehet jokerre menni, és ki az aki már letöltötte a jokert. Azt már csak mi tesszük hozzá, hogy mindezt egy olyan társaság ígéri, akik évek óta képtelenek normális élő időmérést üzemeltetni, úgyhogy hisszük, ha látjuk…

A portugáliai joker körüli legnagyobb rejtély, hogy mi történik majd, amikor visszatérnek a versenyzők a normál nyomvonalra. Jobbról a holttérből érkeznek majd a többiek, akiknek a jobbos 29-es kanyar miatt a pálya bal széle felé kell húzódniuk. A ralikrosszban ezt néha egy kis ütközéssel oldják meg a versenyzők, kérdés, hogy mi lesz a WTCC-ben, és a versenybírák hogy kezelik majd ezeket az eseteket.

Frissítés: cikkünk írása után néhány órával a szervezők úgy döntöttek 15 méterrel meghosszabbítják és keskenyebbre veszik a joker kijáratát, mert a csapatok is aggódtak az ütközésveszély miatt. A versenyzők kapnak 15 percnyi extra gyakorlási lehetőséget, hogy kipróbálják az új vonalvezetést. Ha esik az eső (erre is elég nagy esély van), akkor a futamon nem használják a jokert.

Végül egy videó Tom Coroneltől, aki nem próbálhatja ki a jokert, mert az autóját nem tudják megjavítani az FP1-es karambol után, de még előtte elmagyarázta az újdonságot:

Ez pedig a sorozat videója a jokerről:

foto: fiawtcc media