DTM Hungaroring – futamösszefoglalók

Új ballaszt szabállyal, és azzal a reménnyel indult a magyar versenyhétvége a DTM-ben, hogy talán megtörik a Mercedes uralom, az eddigiektől eltérő karakterű Hungaroringen.

Az új szabályról itt írtunk részletesen, a regula annyira új volt, hogy még a nemzetközi sajtóban is többféle verziót olvashattunk róla. Nálunk a jó verzió jelent meg. 🙂 Talán a szabálymódosításnak is köszönhető, hogy az 1115 kilogrammjukkal legkönnyebb Audik taroltak a Ringen, a legjobb BMW Farfus-szal 6., a leggyorsabb Mercedes Auerrel pedig 9. lett. René Rast életében először pole pozícióba állhatott, mögötte Green és Ekström végzett.

A szombati első futam rajtjánál Rast maradt az élen, mögötte viszont Green a külső íven ragadt, így Ekström átvette a második helyet. A kettes kanyarban Blomqvist BMW-je pördült meg, miután Maro Engel eltalálta őt, Blomqvistnak pedig Maxime Martin ütközött. Bruno Spengler pedig már a kör végén jött a boxba új gumikért.

A hatodik kör végén Di Resta és Glock is letudta a kötelező kerékcserét. Épp jókor, mert nem sokkal utánuk Martin parkolta le a BMW-t a hármas kanyar előtt, annyira rossz helyen, hogy a biztonsági autónak is jönnie kellett. Sokakban felmerült a kérdés, vajon szándékos volt e a manőver, hiszen így a kerékcserét már teljesített BMW-k hatalmas előnybe kerültek, sőt Spengler azonnal jött a boxba egy újabb szett friss gumiért. A versenybírák utólag visszanézték az esetet, és az adatok alapján úgy döntöttek, Martin nem volt szabálytalan.

Az újraindítás már az azóta tisztázott új szabályok alapján történt, és a kétsoros gördülőrajtnál győzött Ekström rutinja, a svéd simán megelőzte Rastot és az élre állt. Duval kicsit elszámította magát, Müllernek ütközött, aki emiatt Auert lökte ki, majd Duval még Farfust is eltalálta. A francia utólag 30 másodperc büntetést kapott, de nem fejezte be a versenyt, így a büntetése nem befolyásolta a végeredményt.

Ekström vezető helyről állt ki kereket cserélni, Rockenfeller követte őt, és ezzel meg tudta előzni Greent, mivel a brit a 21. körig várt a cserével. Sőt Green Mortarával is ütközött, mikor a kerékcsere után a mercedeses megpróbálta őt belül megelőzni a sikánnál. Mortara utólag figyelmeztetést kapott az optimista próbálkozásért.

A 23. körben Rockenfeller Ekströmöt is megelőzte, majd miután Engel is kiállt előle a kerékcserére, a negyedik helyről kezdte üldözni az élen haladó Di Resta, Glock, Spengler triót. Utol is érte őket, de előzni már nem tudott, így a skót a szezonban először futamot nyert, a komoly hátrányban levő BMW pedig boldog lehetett a két dobogós hely miatt.

A futam közvetítése itt nézhető vissza (rajt 18:00-nál ):

Jól kezeltem a gumikat, így sok kört tudtam megtenni egy szettel. Agresszív stratégiára volt szükségünk, mert az Audi nagyon gyors volt. Glockot magam mögött tudtam tartani, nem volt elég közel a támadáshoz.” – mondta a verseny után a nyolcadik DTM győzelmét szerző Di Resta, aki a győzelmet feleségének Laurának, és hétfőn született kislányuknak Perlának ajánlotta. 

Nem számítottunk erre.” mondta boldogan Timo Glock. “Szerencsére letudtuk a boxkiállást a biztonsági autós szakasz előtt, és ez kifizetődött. Ha nem így történik, nem nyertünk volna semmit, ez a 18 pont elveszett volna. Gyorsabb voltam, mint Paul, de nem akartam közelebb menni, hogy kíméljem a gumikat.”

Bruno Spengler szerint a harmadik hely kulcsa az volt, hogy a safety car fázis alatt másodszor is a boxba jött, mert a végén Rockenfeller komolyan támadta őt. “Az első körös cserém után újra meg kellett állnom, különben a verseny végére gondjaim lettek volna a gumikkal. A végén Mike gyors volt, a leggyorsabb a mezőnyből, így ha a futam hosszabb lett volna, akkor aligha tudtam volna őt magam mögött tartani.”

A verseny után a hetedik helyen célba érő Jamie Green kizárták a futamból, mivel autóján szabálytalan volt az első splitter. A hét elemből álló alkatrészt úgy illesztették össze, hogy műanyag kitöltőanyagot használtak, ami aerodinamikai előnyt adott, ezért diszkvalifikálták a britet.

Az első futam végeredménye:

Vasárnap mintha megismétlődött volna a szombati nap, az időmérőn újra Rast volt a leggyorsabb. Annak ellenére nem tudták őt megelőzni, hogy az Audi 5 kilogrammal nehezebb lett az első verseny után, míg a másik két márka 5 kilogrammot kivehetett az autóból.

A rajtnál Rast megint elsőként jött el, mögötte Wittmannt és Ekströmöt azonnal megelőzte a szenzációsan rajtoló Nico Müller. Mike Rockenfeller egy fékhiba miatt csak a mezőny végéről indult, de az első kanyarig négy pozíciót jött előre.

Az első kör végén jött a szokásos korai kerékcsere, ezúttal Maxim Martin választotta ezt a stratégiát. A rajtrácsra rosszul felálló Maro Engel pedig 5 másodperces stop and go büntetést kapott.

Három körrel később Ekström, Duval és Mortara is kereket cserélt,  majd a 13. körre egy kivétellel a teljes mezőny új gumikon ment. Engel az élen még kitartott a régi gumikon, és egy biztonsági autós fázisban reménykedett. Mögötte Ekström, Rast és Martin következett. 

A 23. körben Auer szombati rémálma folytatódott, egy motorhiba miatt a garázsban parkolta le a Mercedest, és ettől kezdve azt figyelte, megtarthatja e a vezető helyet a bajnokságban a nullázás ellenére. 

Nem tarthatta meg, ugyanis Rast begyújtotta a rakétákat, a 31. körre utolérte Ekströmöt, és a DRS segítségével megelőzte a svédet. A következő körben Rockenfeller és Gary Pafett is összecsapott, de az audis kiterelte a pályáról Pafettet az egyes kanyarban. Egy figyelmeztetéssel megúszta a manővert. Az utolsó körben még Müller támadta Martint a harmadik helyért de sikertelenül, így Rast, Ekström, Martin sorrendben ért célba az első három. René Rast kilencedik DTM futamán megszerezte első győzelmét.

A második futam közvetítése itt nézhető vissza (rajt 18:00-nál ):

 “Mindig is azon dolgoztam, hogy elérjem ezt az eredményt.” – nyilatkozta a verseny után Rast akivel madarat lehetett volna fogatni. “Mattias másfajta stratégián versenyzett és korrekt volt, amikor csatáztunk. Korai még a bajnoki címen gondolkodni, de vezetni a pontversenyt különleges érzés. Nem is mertem volna erről álmodni a szezon elején.”

A korai kiállásommal jó esélyem volt a győzelemre, még akkor is ha már csak korlátozottan tudtam harcolni a végén. René kivárta a lehetőséget, és simán elment mellettem. Ez van, de az eredménnyel végül is elégedett lehetek.“ – mondta sportszerűen a második Ekström.

“Csodás felzárkózás volt. Az elejétől kezdve padlógázzal mentem, de még ekkor sem számítottam a dobogóra. Végül ez egy jó válasz lett a szombati teljesítményemre.” – összegzett a végén a harmadik Martin.

A második futam végeredménye:

A második magyar futam után újraszámolták a súlyokat, így a Norisringen a Mercedes 2,5 kilogrammal könnyebb, az Audi és a BMW 2,5 kilogrammal nehezebb lesz. A Mercedes és az Audi 1122.5, a BMW 1117.5 kilogrammal utazik a következő versenyre.

 A szezon harmadánál, így Rast 70 ponttal vezeti a bajnokságot, mögötte egy ponttal lemaradva Auer, majd a 65 pontos Green következik. A gyártói versenyben elhúzott az Audi, 284 pontjuk van. A Mercedes 234, a BMW 124 pontos.

foto: DTM Media