Ott Tanak nyerte a Szardínia Ralit

Élete első világbajnoki futamát nyerte Szardínián az észt Ott Tanak, aki a 13. gyorsaságin vette át a vezetést, és utána nem is engedte ki a kezéből. Az Ott Tanak – Martin Jarveoja kettős mögött a Jari-Matti Latvala – Miikka Antilla duó lett a második, míg harmadik helyen a Thierry Neuville – Nicolas Gosul páros ért célba.

Az észt Ford pilóta 24.3 másodperces előnnyel várta az utolsó nap négy gyorsaságiját, aztán az első szakaszon el is dobott belőle mivel csak negyedik lett. A 17-es gyorsaságin aztán a port nyelte, alig látott valamit a pályán, de duplán is szerencséje volt. Először azért mert csak 7 kilométeres a Sassari – Argentiera gyorsasági, így nem veszített sokat, másrészt azért mert az üldöző Latvala előbb lefulladt, majd a kapkodásban a leállító gombot nyomta az indító helyett, így a toyotás csak nyolcadik lett, és újra 25 másodpercre nőtt a háránya az összetettben. Mögöttük Neuville és Lappi viszonylag távol volt egymástól, csak Ogier pedálozott az ötödik helyért, mert Hanninen ekkor 24 másodpercre volt tőle.

Az utolsó előtti gyorsaságin az észt már spórolt, 2 másodpercet kapott Latvalától, és egy biztonsági negyedik időt ment. Latvala is érezte, hogy ez kezd elmenni, így már a Power Stagre spórolt. A végére is jutott egy kiesés, Hayden Paddon lecsúszott az útról, két kerékre állt az autója, és nagyot esett.

A Power Stage-en Ostberg jobb hátsó  felfüggesztése eltört, a norvég három keréken evickélt tovább a homokos, kavicsos szakaszon, amire Craig Breen szerint vödör és lapát kellene, nem raliautó. 

Nem a legjobb hétvége a bajnokság szempontjából, de mit tehetnénk? Próbáltam gyors lenni, de tele volt nagy kövekkel, olyan volt mint egy szerencsejáték. Ha Ott nyer, megérdemli, és ez jó eredmény a csapat szempontjából is.” – nyilatkozta a Power Stage céljában Ogier, aki akkor még második volt, de jött Lappi és az élre állt, Neuville pedig csak hat tizedet kapott tőle, és már csak Latvala és Tanak volt hátra.

A toyotás hibázott egy ponton, lecsúszott és másodperceket veszített, így ötödik lett, de ezzel is ezzel bebiztosította a második helyét.  Tanak még nála is lassabb volt, az észtet nem érdekelték a pluszpontok, győzni akart, és meg is csinálta, 12.3 másodperccel megnyerte a Szardínia Ralit!

Mit is mondhatnék, nagyszerű érzés!” – mondta a célban Tanak. “Nagyon nehéz hétvége volt. Ez egy remek szezon az új autóval. Martin fantasztikus munkát végzett ebben az évben és most úgy érzem minden összeállt. Most hazamegyek, és a gyerekeimmel és a feleségemmel leszek, már nagyon hiányoznak.” 

A Power Stagen Lappi nyert Sordo, Ogier, Neuville és Latvala előtt, így ők kapják az 5-4-3-2-1 pontot.
  

A 29 éves Tanak 2009-ben mutatkozott be a Rali-világbajnokságon egy Subaru Imprezával, a Portugál Ralin debütált és 20. helyen végzett. Egy évvel később a PWRC kategóriában két futamot nyert, majd 2011.ben egy S2000-res Fiestával megszerezte első világbajnoki pontjait Mexikóban. A Forddal öt éve szerződést kötött, és a szezon utolsó futamán a Wales Ralin már egy WRC-vel ment, és lett hatodik. 2012-ben már az M-Sport első számú versenyzője volt, és a Szardínia Ralin élete első dobogóját szerezte, harmadik lett. Egyévvel később jött egy nehéz év a karrierjében, de aztán visszatért a WRC-be, és felváltva vezetett az M-Sport és a DMACK csapatban, de már maradt a Fiestánál. Idén eddig háromszor állt dobogón, és végre sikerült futamot nyernie.

A Szardínia Rali végeredménye:

1. Ott Tanak – Martin Jarveoja 
Ford Fiesta WRC ’17
 3:25:15.1
2. Jari-Matti Latvala – Miikka Anttila
Toyota Yaris WRC
+12.3
3. Thierry Neuville – Nicolas Gilsoul 
Hyundai i20 Coupe WRC
+1:07.7
4. Esapekka Lappi – Janne Ferm 
Toyota Yaris WRC
+2:12.9
5.
Sebastien Ogier – Julien Ingrassia
Ford Fiesta WRC ’17
+3:25.3
6.
Juho Hanninen – Kaj Lindström
Toyota Yaris WRC
+3:38.5
7. Mads Ostberg – Ola Floene 
Ford Fiesta WRC ’17
+6:31.8
8. Andreas Mikkelsen – Anders Jaeger
Citroën C3 WRC
+8:07.8
9. Dani Sordo – Marc Martí 
Hyundai i20 Coupe WRC
+17:02.8
10. Yazeed Al-Rajhi – Michael Orr 
Ford Fiesta RS WRC
+18:28.3

foto: Janus Ree, Michelin Media, Citroen Media, Hyundai Media