Szardínia Rali előzetes – száguldás a szigeten

Nem lenne igazán tökéletes a Rali Vb ha nem lenne olasz állomás. 2004-ig San Remo, azóta Szardínia az a hely, ahol meg kell küzdeniük egymással és a változatos pályákkal a párosoknak. A murvás szakaszok a szokottnál is nagyobb kihívást jelentenek majd, egyrészt a növényzetben megbúvó nagyobb kövek, másrészt a nagy meleg miatt extra kihívás ez a verseny. Ráadásul kora reggeltől estig tart a száguldás, így hosszú napoknak néznek elébe a versenyzők. 

Csütörtök este Alghero városban egy 2 kilométeres szuperspeciállal szórakoztatják a közönséget és melegítik be magukat a pilóták. Pénteken a félelmetes Terranova és Monte szakaszok kerültek a programba, szombaton pedig Monti di Ala’ és Monte Lerno jelenti a nagy kihívást. Vasárnapra marad a móka, a portugáliai Fafe után most a Micky’s jump-on ugrathatnak hatalmasat az autók.

Nézzük márkánként, ki mivel készül Szardíniára.

Ford

Az M-Sport mindkét bajnokságot vezeti, és azért, hogy ez így is maradjon, a múlt héten öt napon át teszteltek Szardínián. Természetesen a megszokott trió, Ogier, Tanak és Evans érkezik a versenyre.

“Először is köszönöm a tesztcsapatunknak a komoly munkát. A múlt héten mi ünnepeltünk Dovenby Hallban, de ők dolgoztak, hogy a legjobb formánkban érkezzünk a hétvégére.  Mindhárom versenyzőnk jó eredményeket ért el itt, és nem látok okot arra, hogy most ne küzdhessünk meg a legjobb pozíciókért.” – mondta Malcolm Wilson csapatvezető.

Sebastien Ogier már nyolc alkalommal versenyzett a szigeten, és háromszor nyert is, 2013-ban, 14-ben és 15-ben is ő állt a dobogó tetején. “Jól éreztük magunkat a Fiestában Portugáliában, és remélem ez folytatódik Szardínián is. Meleg lesz a versenyen, de a teszten figyeltünk a hűtésre is, a beállításokon is sokat dolgoztunk, így újra egy erős eredményben bízhatunk. Első nap takarítunk majd, de van elég tapasztalatunk, hogy élvezzük ezeket a nehéz szakaszokat is. A gumikat kell majd óvni, különösen a szombati 70 kilométeres körökön.” – mondta francia.

Talán az év legjobb beállításaival mentünk Portugáliában, és a teszten is sokat fejlődtünk, így jó hangulatban érkezünk. A pályák szűkek lesznek, és néhány helyen nagyon gyorsak is, és mindig van valami ami miatt ki lehet esni, így koncentrálni kell. A tervünk, hogy megyünk és élvezzük, ami nem lesz nehéz ezekkel az új autókkal.” – summázott Ott Tanak, aki 2012-ben itt állt először a Vb dobogón.

Elfyn Evansnak is jó emlékei vannak innen: “ Itt fogtam meg először a WRC autó kormányát, és azóta sem akarom elengedni. Nem könnyű verseny, de élvezni fogom a kihívást. Nagyon sok tényezőt kell figyelembe venni. A kemény pályákat, a meleget, a gumikopást, és ezzel az igénybevétellel most találkozunk először a szezonban, kíváncsi leszek, hogy bírja a kocsi.” 

Hyundai

Tavaly nyertek itt, így magabiztosan érkezhetnek, ráadásul remek szériában vannak idén is a Hyundainál. 

Szép emlékeim vannak tavalyról, és idén is nyertünk már néhányszor, de ez technikai sport, így semmit sem garantálhatunk. Összességében boldogak és magabiztosak vagyunk, és remélem jó eredménnyel zárunk majd.” – mondta a bajnoki második Thierry Neuville.

Dobogóra állni Portugáliában fantasztikus érzés volt. Az a kiegyensúlyozottság amit mutattunk a szezon elejétől fogva nagyon bátorító. Remélem, hogy ezt a magabiztosságot felhasználhatjuk arra, hogy a lehető legjobb eredményt érjük el itt is.” – tette hozzá Dani Sordo

Hayden Paddon pedig újra Seb Marshallal megy majd, mert John Kennard továbbra sem tud autóba ülni, sőt a szezon többi versenyét is kihagyja. “Nehéz döntés volt, de ez a legjobb ebben a helyzetben. John továbbra is fontos szerepet játszik a WRC programunkban. Seb nagyszerű munkát végzett Portugáliában, és folytatjuk a közös munkát Szardínián is, ebben John is támogat minket a háttérből. Kemény és forró verseny lesz, vigyázni kell majd az autóra. Talán ez a legnehezebb verseny Európában.” – elemezte a helyzetüket Paddon.

Toyota

A japánok újra három autóval érkeznek Szardíniára, és az egyik cél továbbra is a fejlesztés lesz. Esapekka Lappi autójának deklaráltan az lesz a feladata, hogy adatokat gyűjtsenek, és új beállításokat próbáljanak ki, de persze nem dőlnek a kardjukba a toyotások, ha a finn újra pontot szerez, mint ahogy azt Portugáliában tette. Tapasztalattal is egészen jól állnak, Latvala 2009-ben nyert itt, és még négyszer állt már a dobogón.

Bár az autónk nem sokat változott Portugáliához képest, ott tanultunk pár dolgot, ami remélem hasznos lesz. Szardínián nagy a defekt kockázata, de a versenyzőink profik, tudják mit kell tenniük. Három autót szeretnék a célban látni,  és ha pontokat is gyűjtenek, az még jobb lesz. Komplett fejlesztési programunk van Lappival, de a legfontosabb, hogy sok kilométert tegyünk meg, és a lehető legtöbb tapasztalatot szerezzük.” – mondta a csapatot irányító Tomi Makinen, aki 1997-ben és 1998-ban megnyerte a verseny elődjének számító San Remo Ralit.

Várom már a versenyt, de biztos, hogy melegebb lesz, és csúszósabbak a pályák, mint Portugáliában. Komoly lesz a defekt veszélye, ezért az úton kell maradni, hogy ne lyukadjanak ki a gumik, és ne sérüljenek a lengéscsillapítók. Változtatni kell a vezetési stíluson is, nagyon óvatosnak kell lennünk a kanyarok belső ívén megbújó szikladarabokkal.” – nyilatkozta Jari-Matti Latvala.

Argentína előtt két napot teszteltünk itt, igaz az régen volt, és akkor hűvösebb is volt az idő, de azért van fogalmunk róla, hogy milyen pályák várnak majd. A meleg miatt egyszerűbb lesz a gumiválasztás, így eggyel kevesebb dolog miatt kell aggódni. Portugáliában sokat tanultunk, és ha nem lesz műszaki gondunk, akkor jó esélyünk van a pontszerzésre.” – reménykedett Juho Hanninen, aki eddig négyszer versenyzett Szardínián, igaz nem mostanában.

Szardínia inkább a túlélésről, mintsem a nyers tempóról szól.” – kezdte Esapekka Lappi. “Problémamentes versenyt szeretnék, amit a célban fejezek be. Új alkatrészeket fogok tesztelni, így az adatgyűjtés lesz a munkám. A verseny előtt 150 kilométert teszteltem Finnországban, ami persze más terep, de sok új futóműbeállítást kipróbálhattam.”

Citroen

Yves Matton csapata újoncot avat, Andreas Mikkelsen és Anders Jager kapja Lefebvre C3 WRC-jét. A norvég már tréningezett, és izgatottan várja a versenyt, hiszen a csapat már kijelentette, hogy nem egy versenyben gondolkodnak Mikkelsennel, igaz ehhez az is kell, hogy most ne dobja el az autót az utolsó szakaszon. Mellette természetesen Kris Meeke és Craig Breen vezeti a másik két autót.

Andreas túl van egy egynapos teszten, de mi is tudjuk, hogy ez kevés ahhoz, hogy megismerje az autót. Ő szabadon versenyezhet, az idei évben először kóstolhat bele a WRC küzdelmébe, míg Kris-től sikert szeretnénk látni.” – mondta Yves Matton, és azt is elárulta, hogy a siker azt jelenti, hogy ha két autójuk a legjobb öt között van. 

Arra koncentrálunk, hogy a mexikói formánkat hozzuk, és technikai hiba nélkül fejezzük be a versenyt. Tavaly nem mentünk itt, így újra meg kell barátkoznunk Szardíniával. Nehezek és csúszósak a pályák, így különösen precíznek kell lenni, főleg ott, ahol szűk utakon megyünk.” – mondta Kris Meeke, akinek mindössze egy 16. hely a legjobb eredménye itt, de még 2004-ben érte el azt.

Ahogy Argentína és Portugália, úgy Szardínia is új lesz a számunkra. Tavaly bejártam ugyan a pályát, néhány hete pedig teszteltünk itt, de ez kevés, azokhoz képest akik versenyeztek itt az elmúlt években. Ezért alaposan próbálok felkészülni, fedélzeti kamerás felvételeken kerestem meg a legnagyobb csapdákat és a trükkös részeket. A sorozatos ötödik helyek után, most örülnék egy újabb ötödik helynek.” – árulta el Craig Breen, aki eddig mindössze egyszer versenyzett a szigeten.

Az elmúlt napok izgalmasan teltek, jártam a gyárban, találkoztam a csapattal, és persze teszteltem is. Sajnos egészen másfajta utakon teszteltünk, mint a szardíniai pályák, de így is látom a potenciált a C3 WRC-ben. Jó a leszorítóerő, erős a motor, ezért jól éreztem magam az autóban. Elkezdtük a vezetési stílusomhoz állítani a C3 WRC-t, de nem tudom, hogy a többiekhez képest hol leszünk majd a versenyen. Jó pozícióban kezdünk majd az első gyorsaságin, de a színvonal nagyon magas a WRC-ben, így ez nem sokat jelent majd.” – mondta Andreas Mikkelsen, aki érdekes módon a legtapasztaltabb a csapatban Szardínián, hiszen már hat alkalommal versenyzett itt.

A Szardínia Rali programja:

csütörtök, június 8.
8.00: Shakedown (Olmedo – Monte Baranta)
17.00: Start (Alghero)
18.00: SS1 – Ittiri Arena Show (2.00km)
20.31: Parc ferme (Olbia)

péntek, június 9.
7.18: SS2 – Terranova (14.54km)
7.41: SS3 – Monte Olia 1 (19.05km)
9.12: SS4 – Tula 1 (15.00km)
10.17: SS5 – Tergu-Osilo 1 (14.14km)

11.56: Service A (Alghero – 30 mins)
15.25: SS6 – Terranova (14.54km)
15.48: SS7 – Monte Olia 2 (19.05km)
17.25: SS8 – Tula 2 (15.00km)
18.30: SS9 – Tergu-Osilo 2 (14.14km)
20.10: Flexi Service B (Alghero – 48 mins)

SATURDAY 10 JUNE
5.00: Service C (Alghero – 18 mins)
7.45: SS10 – Coiluna – Loelle 1 (14.95km)
8.41: SS11 – Monti da Ala’ 1 (28.52km)
9.20: SS12 – Monte Lerno 1 (28.11km)
12.11: Service D (Alghero – 30 mins)
15.08: SS13 – Coiluna – Loelle 2 (14.95km)
16.04: SS14 – Monti da Ala’ 2 (28.52km)
16.43: SS15 – Monte Lerno 2 (28.11km)
19.24: Flexi Service E (Alghero – 48 mins)

vasárnap, június 11.
7.30: Service F (Alghero – 18 mins)
8.33: SS16 – Cala Flumini 1 (14.06km)
9.08: SS17 – Sassari – Argentiera 1 (6.96km)
9.28: Regroup (Palmadula – 60 mins)
10.54: SS18 – Cala Flumini 2 (14.06km)
11.20: Regroup (La Pedraia – 45 mins)
12.18: SS19 – Sassari – Argentiera 2 – Power Stage (6.96km)
13.15: Service G (Alghero – 10 mins)
13.45: Podium

A Szardínia Rali nevezési listája:

Entry-List_approved-by-FIA_29.05_REV-1-1

foto: Ciroen Media, M-Sport, Toyota Media, Hyundai Media