WTCC – magyarázkodik a Yokohama

A WTCC Nürburgringi versenyhétvégéjén ismét sok defektet láthattunk. Az első látványos defektet Michelisz Norbi kapta az első szabadedzésen, épphogy megúszott egy nagy ütközést. Nestor Girolami és Tiago Monteiro már nem volt ilyen szerencsés, ők a nyitó futamon törték össze az autót a kidurranó gumik miatt. Az ETCC mezőny sem úszta meg, a bajnokságot vezető Schreiber az első futamon esett ki, csapattársa Rikli pedig egy második futamos győzelmet veszített el a gumik miatt. 

Az első szabadedzésen voltak már gondok.” – ismerte el a touringcartimes.com-nak Ian Beveridge, a gumiszállító technikai konzultánsa. “Ezeket megbeszéltük a csapatokkal, és ők változtattak a beállításokon. Az FP2-n már úgy tűnt minden rendben, de senki sem futott teljes versenyszimulációt. Aztán jött a verseny napja, és a körülmények is megváltoztak, sokkal melegebb lett, így a cél is változott. Évente egyszer jövünk ide, és ez egy olyan különleges kihívás, amivel a csapatokkal együtt tudunk megbirkózni. Mindannyian folyamatosan tanulunk, rengeteg fajta igénybevétel éri a gumikat, a kerékvetők, az érdesebb aszfalt szakaszok, a komoly kompressziók, a hosszú gyors egyenes mind másféle kihívást jelent. Úgy gondolom, most már jobban értjük, mit kell tennünk, keményen dolgozunk a háttérben, hogy kiküszöböljük az ezekből fakadó hibákat, de ez nem mindig sikerül.”

 

 

A Yokohama megoldása a gondokra egyszerű, a guminyomás beállítására vonatkozó útmutatást adnak ki. Ez már tavaly sem működött igazán jól, gondoljunk csak Monteiro hatalmas balesetére. Persze a dőléssel is játszanak a csapatok, amit ismét nem lehet a szemükre vetni. Versenyben vannak, keresik azt a határt amit még biztonságosnak gondolnak, de elég gyors ahhoz, hogy ne veszítsenek indokolatlanul sok időt a kanyarokban. Tiago Monteiro viszont határozottan kijelentette, hogy ők betartották a javasolt határokat.

Mi követtük az ajánlásokat, sőt egy kicsit biztonságosabbra is vettünk mindent. Száz százalékig biztosak vagyunk abban, hogy az ajánlott határ fölött voltunk, amikor Norbi defektet kapott csütörtökön.” – mondta Monteiro a touringcartimesnak. “Én nem értem, hogyan veszélyeztetheti évről évre a versenyzők biztonságát egy gumigyártó. Harmadszorra vagyunk itt, rendben tavaly rosszul alakultak a dolgok, de most megint veszélyben vannak emberek, és nekem még a bajnokságom is tönkrement. Ezen a szinten ez teljesen elfogadhatatlan.”

A portugál versenyző érvelésében nehéz hibát találni, sőt azt is elmondta, hogy az nem lehet elfogadható útmutatás a gyártótól, hogy ne menjenek a kerékvetőkre, és ezen kívül mit ne csináljanak, hiszen ők versenyzők, az a munkájuk, hogy a határokat feszegetve a lehető leggyorsabbak legyenek.

Nestor Girolami még Monteironál is rosszabbul járt, ő egy nagy tempójú kanyarban csúnyán összetörte a Volvót. Szerencsére nem sérült meg, de fő versenyen nem tudott rajthoz állni. “Nagyon csalódott vagyok, az első kör után nem éreztem semmi olyant, ami arra utal, hogy gond lenne. Vigyáztam a gumikra, de a harmadik körben előjel nélkül jött a defekt. Három ugyanolyan autónk van, majdnem pontosan ugyanolyan beállításokkal, így nem számítottunk a defektre, balszerencse, hogy én voltam az aki defektet kapott.” – mondta az argentin. 

Nagy Danival is beszélgettünk a verseny után, és ő is megerősítette, hogy ezek a defektek sajnos előjel nélkül érkeznek a Nürburgringen. Semmi vibráció, egyszer csak hirtelen kidurran a gumi. 

Még mindig nincs elég információnk, hogy pontosan megmondjuk a csapatoknak mit kell tenniük.” – mondta a Yokohama képviselője.

A jelenlegi mezőny egyetlen világbajnoka, Robert Huff is kikelt magából a gumikkal kapcsolatban, szerinte sem megoldás ezen a szinten, ha más beállításokat javasolnak, vagy ha a versenyzőknek elmondják mit ne tegyenek a pályán. Egy világbajnokságnak nevezett sorozatban ezek a versenyzés természetével ellentétes javaslatok nem jó megoldások. Sokak szerint a Nürburgringre másfajta gumikat kellene hozni, ahogy ezt más sorozatokban meg is teszik, hiszen ezen a pályán olyan terheléseket kapnak az abroncsok, amilyeneket a szezon más helyszínen nem.

 

A gyártónak persze erre is van magyarázata. “A jelenlegi szabályrendszer alapján egyféle gumit szállíthatunk a teljes szezonra, és nehéz megváltoztatni. Ha keményebb gumikat hozunk, veszíteni fognak a teljesítményükből, de ugyanezt érjük el, ha az abroncsokat biztonságos nyomásértékeken használjuk. Ha keményebb gumikat gyártunk, ők alacsonyabb nyomáson fognak menni, hogy visszakapják az elveszett teljesítményt.”

Csak nekünk jut eszünkbe az utolsó mondatról a klasszikus vicc nyuszikáról és a fűnyírójáról??? Egy világbajnokság gumiszállítója tényleg azzal érvel, hogy felesleges keményebb gumikat gyártani mert a csapatok majd úgyis kisebb nyomáson mennek? Mindezt úgy, hogy emberéletekről van szó… Ráadásul rátettek még egy lapáttal: “Ez egy döntés, hogy a mi ajánlásaink a beállításokra nem kötelezőek. Csak az FIA teheti ezt meg, de mi ezt nem akarjuk, mert azt szeretnénk, hogy a bajnokságban a sportot meghatározó elemek a csapatok kezében maradjanak.” –tette hozzá a gyártó képviselője.

Nekünk nem sikerült kisilabizálni a Yokohama okfejtéséből, hogy mi a megoldás, de ha egy év múlva újra a Nürburgringen versenyez a WTCC, nem szeretnénk amiatt izgulni, hogy mikor lesz újabb baleset azon a Nordschleifén, ahol amúgy is istenkísértés 200 feletti tempóval végigszáguldani, minimális méretű bukóterek között. Illene azon is elgondolkodni, hogy tavaly épp Gabriele Tarquini szervezett bojkottot a második futamra, most pedig Huff és Monteiro volt a két leghangosabb pilóta. Egyiküket sem lehet azzal vádolni, hogy ne lennének elég bevállalósak. Ha ők emelik fel a szavukat akkor már tényleg baj van. Jó lenne figyelni rájuk.