Portugál Rali – 19 gyorsasági 350 kilométeren

Csütörtök este a Lousada ralikrossz pályán kezdődik, majd vasárnap délután az ugratóiról híres  Fafe gyorsaságin ér véget a Portugál Rali, a világbajnokság hatodik versenye, egyben az első murvás európai hétvége. A három gyári Ford és Hyundai mellett most már három Toyota is harcba száll, a Citroen pedig négy autót indít. A Gazoo Racing Esapekka Lappi-t is benevezte a Portugál ralira, azért, hogy az extrém nehéz murvás versenyen több adatot gyűjthessenek a későbbi fejlesztésekhez, a franciák pedig Khalid Al Quassimit küldik a pályára.

A kihívás a szokásos, a gyorsaságikon először az elsőként indulók szenvednek majd a takarítással, a második körben pedig a már kijárt pályákon kell helytállni, ehhez sokszor a hasmagasságot is emelik a csapatok. Nehéz lesz a gumiválasztás is, a jól tapadó, de sérülékeny lágy gumi, és a strapabíró, de kevésbé gyors kemény közt kell dönteni.

 

Az idei újdonságot a Bragában péntek este rendezett majd két kilométeres utcai show jelenti majd, ahol kétszer kell végigmenniük a versenyzőknek. De lesz két új gyorsasági is, szombaton kétszer megy a mezőny a Cabeceiras de Basto nevű 22 kilométeres szakaszon, a zárónapon pedig a 12 kilométeres Luilhas gyorsaságit kell jól felírni. 

Nézzük márkánként, ki, hogyan készül a Portugál Ralira, amelyet 1967-ben rendeztek meg először, így éppen fél évszázados jubileumát ünnepli idén.

Ford

Az M-Sport vadonatúj autót épített Sebastian Ogier számára. Új fejlesztések nem érkeztek, de a csapat biztos akar lenni abban, hogy a lehető legfrissebb alkatrészekkel versenyez a listavezető. Ötnapos tesztet is tartottak észak Portugáliában, és magabiztosan azt nyilatkozták, hogy megtalálták a megfelelő beállításokat ahhoz, hogy újabb dobogós helyezésekkel távozzanak a versenyről.

A Portugál Rali az a verseny, amit minden évben nagyon várok. Ez egy olyan ország, ahol rajonganak a motorsportokért, és a szurkolók nagyon különleges atmoszférát teremtenek. Versenyzőként, mindig nagyon jól akarsz teljesíteni ilyen körülmények között, a határon autózunk majd, hogy megnyerjük a versenyt. Nagyon közel vannak az ellenfelek, minden csapat esélyes a győzelemre. Pénteken elsőként fogunk menni, ami nehéz lesz, de komoly elvárásokkal megyünk Portugáliába, célunk, hogy növeljük az előnyünket a bajnokságban.” – mondta Ogier, aki első Vb győzelmét Portugáliában szerezte 2010-ben, és azóta összesen négyszer nyert itt. Ha idén is diadalmaskodik, a győzelmek tekintetében befogja Marku Alent.

Ott Tanak eddigi legjobb eredménye egy 5. hely volt 2015-ben, az észt azt emelte ki, hogy a pályák nagyon szűkek és technikásak, sok beláthatatlan kanyarral. Elfyn Evans pedg első futamgyőzelme után, egy újabb jó szereplésben bízik, hiszen eddig a portugál pályákon nem sikerült igazán jó eredményt elérnie. A walesi szerint, sok múlik majd az időjáráson is. Szokás szerint Fiestával indul Portugáliában Mats Ostberg, és a WRC Trophy értékelésben induló Martin Prokopp is.

Toyota

A japánok külön kihangsúlyozták, hogy Esapekka Lappi szerepe a tesztelés lesz a harmadik autóval, no meg nyilván Latvalát segíti, hogy befoghassa Ogiert a bajnokságban. A finn ismeri Portugáliát, 2013-ban itt szerezte első győzelmét a WRC2-ben.

Jari-Matti Latvala 2015-ben nyert a Portugál Ralin, most természetesen újra ez a célja. “Argentinában megtanultam, hogy nagyon fontos az első nap, meg kell próbálni az első ötbe kerülni, hogy jó helyen legyünk a második napon. Ez a célom Portugáliában is, és ha pénteken rossz lesz az időjárás, akkor segíteni fog, hogy másodikként megyek a gyorsaságikon, mert akkor még nem romlik az utak minősége. A verseny előtt kipróbáltunk néhány dolgot, a lengéscsillapítókat és a hasmagasságot teszteltük, úgyhogy a lehető legjobbat tudjuk majd nyújtani a rossz minőségű pályákon.” – mondta a bajnoki második helyezett. 

Juho Hänninen számára újak lesznek ezek a gyorsaságik, az észak Portugáliában rendezett versenyen még nem vett részt. A finn abban bízik, hogy az első napon az éllovasok sokat veszítenek majd a pályatakarítással. 

Hyundai

Egyértelmű, hogy Thierry Neuville mesterhármasra készül, igaz a koreaiak még sosem álltak Portugáliában a dobogón, így a verseny előtti elvárásaikban a pódiumot jelölték meg célként. “Tudjuk, hogy összeszedettnek kell maradnunk.” – mondta az előző két forduló győztese. “Argentínában a WRC történetének egyik legkisebb különbségével nyertünk, így ez semmit sem garantál számunkra. Abban viszont biztos vagyok, hogy az eddigi magabiztosságunkkal és önbizalmunkkal, most is gyorsak leszünk. 

Hayden Paddon új navigátorral indul Portugáliában, mert John Kennard csípősérülése még mindig nem jött rendbe. Kennard ott lesz a pálya szélén, de autóba még nem tud ülni, csak biztatja majd csapattársait. Marshall és Paddon idén már versenyzett együtt, a Sanremo Ralin másodikak lettek.

A Hyundai spanyol versenyzői, Dani Sordo és Marc Marti, rengeteg spanyol szurkolóra számítanak, és abban bíznak, hogy extra lendületet kapnak majd tőlük. 

Citroen

A rosszul sikerült Argentin Rali után a franciák idén először négy autóval támadnak, Khalid Al Qassimi egészíti majd ki a gyári triót. Qassimi a 2016-os spanyol verseny óta nem versenyzett, és a C3 WRC-t sem ismeri, viszont a Portugál Ralin már hétszer indult. Két autót szeretne a legjobb öt között látni vasárnap délután, mondta Yves Matton csapatvezető, amikor megfogalmazta a célokat.

Kris Meeke tavaly megnyerte a versenyt, így magabiztosan várja az idei megmérettetést. ” Argentínában nem úgy ment, ahogy terveztük. Néha megesik az ilyen, túl kell lépnünk rajta. Portugália előtt nagyon magabiztos vagyok. Sok munkát végeztünk a teszteken, és ez segít majd, hogy jó irányba haladjunk. Nyilván sok kellemes emlékem van tavalyról, és a szurkolók is fantasztikus atmoszférát teremtenek. Sok minden változott az elmúlt évi versenyhez képest, így sok esetben a nulláról kell kezdeni az itinert. A koncentráció lesz a siker kulcsa, mint ahogy ez általában a raliban lenni szokott.” – mondta Meeke.

Tavaly Stéphane Lefebvre is gyors volt Portugáliában, két tizeden belül tudott autózni Meekehez képest, így magabiztosan várja a hétvégét. Argentínát kihagyta, így zavartalanul tudott készülni, és a kedvence az Amarante gyorsasági, ami 37,5 kilométeres hosszával a verseny leghosszabb gyorsaságija, szombaton kétszer mennek majd rajta. 

Craig Breen viszont még sosem versenyzett érdemben a Portugál Ralin, így számára minden új lesz. 2015-ben itt volt ugyan, de már az első gyorsaságin megállt az autója. Az ír pilóta tudja, hogy ezeken a pályákon fejlődnie kell még, a gyors murvás versenyeken egyelőre jobban érzi magát. A szardíniai teszten sokat tanult, és ezeket kombinálva az argentínai tapasztalatokkal, jó eredményre számít.

A verseny programja (magyar idő szerint):

05.18 csütörtök:
8.30: Shakedown 
19.10: Start (Guimaraes)
20.03pm: SS1 – Lousada (3.36km)
 
05.19. péntek:
11.09: SS2 – Viana do Castelo 1 (26.70km)
12.06: SS3 – Caminha 1 (18.10km)
12.46: SS4 – Ponte de Lima 1 (27.46km)
17.09: SS5 – Viana do Castelo 2 (26.70km)
18.06: SS6 – Caminha 2 (18.10km)
18.46: SS7 – Ponte de Lima 2 (27.46km)
20.03: SS8 – Braga Street Stage 1 (1.90km)
20.28: SS9 – Braga Street Stage 2 (1.90km)

05.20. szombat: 
10.08: SS10 – Vieira do Minho 1 (17.43km)
10.46: SS11 – Cabeceiras de Basto 1 (22.30km)
12.04: SS12 – Amarante 1 (37.55km)
16.08: SS13 – Vieira do Minho 2 (17.43km)
16.46: SS14 – Cabeceiras de Basto 2 (22.30km)
18.04: SS15 – Amarante 2 (37.55km)
 
05.21. vasárnap:
10.08: SS16 – Fafe 1 (11.18km)
10.30: SS17 – Luilhas (11.91km)
11.20: SS18 – Montim (8.66km)
13.18: SS19 – Power Stage Fafe 2 (11.18km)

A 2016-os Portugál Rali összefoglalója:

A 2017-es Portugál Rali nevezési listája:

Entry_List_02052017_v4a Portugal