Kiss Norbi: “Szívesen benéznék az ellenfelek műhelyébe!”

Októberben ült utoljára a versenykamionjában Kiss Norbert, és az azóta eltelt öt és fél hónapban csak az indiai meghívásos versenyen húzta fel a bukósisakot. Még türelmesnek kell lennie, a bajnokság kezdetéig közel egy hónap van még vissza.

A versenyhétvégék és maga a versenyzés hiányzik inkább, nem kifejezetten magának a kamionnak a vezetése. De az előszezon mindig ilyen. Talán egy tesztet még be tudunk iktatni az első futam előtt, az nagyon jó lenne. Megteszünk mindent, hogy tudjunk tesztelni, és hogy a lehető legtöbbet fejlesszük a kamionon, de be kell látni, hogy a lehetőségeink még mindig korlátozottak. Alaposan meg kell gondolnunk, hogy meddig nyújtózhatunk az év elején, annak érdekében, hogy az év vége is nyugodt legyen.” – mondta a race1.hu-nak Kiss Norbi. 

A munka természetesen folyik a németországi bázison, a konstuktőrzseni Stefan Hohens folyamatosan dolgozik a versenykamionon, és Norbival is napi kapcsolatban van. Az már tavaly is egyértelmű volt, hogy a versenykamion leggyengébb pontja a motor, itt kellene a legtöbb fejlesztés. A motort azonban nem a csapat építi, hanem egy független cég, itt pedig a motor fejlesztésére fordítható pénz mennyisége jelenti a korlátot. A megoldás az lenne, ha a gyár újra beszállna a kamionversenyzésbe. Tavaly már látszott, hogy a Mercedes látókörében van a csapat, a hungaroringi DTM-es teszt, és Norbi kamionos gyorsulási bemutatója a DTM autó ellen is erre utalt.

Lett folytatása a DTM hétvégének?
Sajnos nem tudok eredményekről beszámolni. Folyamatosan tárgyal a csapatvezetés a gyárral, de azt, hogy pontosan hol tartanak, nem tudom. Maga a motorfejlesztés akkora összeg, amit egy privát csapat képtelen kigazdálkodni, ehhez már gyári források szükségesek. Jó lenne, ha a Mercedes meglátná a lehetőséget abban, hogy az Iveco színrelépésével egy izgalmas küzdelemre lenne lehetőség, de ez a döntés még Mercedesen belül is a legfelsőbb szinthez tartozik. Én úgy látom, hogy reális győzelmi esélyeink lennének egy ilyen küzdelemben, csapatoldalon fel vagyunk készülve akár erre is. A karosszéria már a jelenlegi állapotában is alkalmas arra, hogy legyőzzünk bármilyen gyári csapatot, úgyhogy csak a motor oldalán sorakoznak a kérdőjelek.

Megváltozott az életed is a holtszezonban, hiszen most legalább annyit dolgozol, mint a versenyszezonban. Építed a kapcsolatokat, felkutatod az új támogatókat, véglegesítitek a szerződéseket, saját magad intézed az ügyek elég nagy részét.

Mostanában sokszor kapok visszajelzéseket, hogy miért jelennek meg olyan sokszor a támogatóink az oldalainkon. Hát éppen ezért, mert ők azok akik fantáziát látnak bennem, megkedveltek bennünket, ahogy a szurkolóink is. És ők azok a cégek, akik lehetővé teszik azt, hogy versenyezhessek ebben a sorozatban, és egész évben ott legyek a pályán. Ez nagyon nagy dolog, hogy vannak ezek a cégek, akik támogatnak bennünket, úgyhogy minden tisztelet és hála az  övék.

Mennyi a színtiszta üzlet, és mennyi a mecénási szerep, egy támogató esetén?

Szerintem mindenkinél egy kicsit más. Van olyan támogatóm, ahol egyértelműen személyes szimpátia áll a háttérben, és van olyan cég, aki szigorúan üzleti megfontolások alapján állt mögénk. Remélem, mindkét oldalt megfelelően ki tudjuk szolgálni. Tehát ha valaki találkozik a megjelenéseink között olyannal ahol a támogatóinkat látják, akkor arra gondoljon, hogy nekik köszönhetően tudunk ott lenni a pályán, és egy-egy sikerben az ő szerepük is elvitathatatlan. Talán az a legjobb megközelítés, ha a csapat részeként tekintünk rájuk is, hiszen mi így vagyunk egy csapat, a szerelőkkel, a mérnökkel, a pilótával, és azokkal, akik ezt lehetővé teszik, hogy versenyezzünk, és nyerjünk.

Az ellenfelek munkáját mennyire követed? Kémkedsz?

Csak annyira, amennyire az interneten követni tudom őket, a közösségi oldalakon, a rajongói fórumokon tájékozódok. Nem tudunk bemenni a műhelyükbe, bármennyire is szeretnénk.

Szeretnél? Mondjuk Jochen Hahnék műhelyébe szívesen belógnál?

Hát persze! Jochenéknél szívesen megnézném, hogy áll az Ivecóval, a Buggyraánál is érdekelne mit fejlesztettek a csőrösökön, és Albacete kamionját is szívesen körbejárnám. Mindig van olyan apróság amire kíváncsi az ember az ellenfelek autóján, de persze én sem engedném be őket a mi műhelyünkbe.

Ha van szabadidőd szimulátorozol még?

Persze néha leülök a gép elé. iRacingezni szoktam, de inkább csak a játék kedvéért, most épp oválpályán mentünk, mert frissek még az amerikai élmények.  Felkészülésnek nem mondanám, mert nem lehet már tanulni belőle. Ötödik szezonomat kezdem a kamionversenyzésben, ismerem a pályákat, ismerem a mezőnyt, megtanultam az apró trükköket, így a szimulátor már csak szórakozás.

Az első szezonodban hány évet adtál magadnak a kamion EB-n? Gondoltad volna, hogy 2017-ben is itt versenyzel?

Á, dehogy is. Magyar autóversenyzőként már akkor boldog lehetsz, ha a szezon végét látod. Úgyhogy már azt is nagy eredménynek tartom, sőt kisebb csoda, hogy tavaly is, és hála a támogatóimnak idén is nyugodtan kezdhetem az évet.  

Lesz idén két hazai fellépésed is, ezekre hogy készülsz? Szándékosan fellépést mondtam, mert a Nagy Futam nem autóverseny.

Ott leszünk a Nagy Futamon, Mercedes kamionnal fogok menni. Sajnos a versenykamiont nem tudjuk hozni, de azzal a limitált szériás Motorsport Edition Mercedes kamionnal megyek majd, amivel tavaly a Forma-1 évzáró műsorán a Kékestetőn autóztattam a stábot. Meglátjuk, mennyire lehet keresztbe menni vele a belvárosban. Szokás szerint óriási élmény lesz, bízom benne, hogy megint hatalmas tömeg előtt autózhatunk, ez az év egyik fénypontja, igazi autós ünnep lesz.

Az év csúcspontja pedig természetesen a hazai futam, augusztus 26-27-én a Hungaroringen. Nagyon várom, és szokás szerint kettőzött erővel és sokszoros motivációval készülök majd a versenyre. Remélem megint nagyon sokan eljönnek majd, mert a hazai közönség előtt fantasztikus élmény a versenyzés.