Csak 15 indulóval, de elkezdődik a WTCC szezon – előzetes

Hát ez bizony elég karcsú, mindössze 15 induló szerepel a WTCC idei első versenyhétvégéjének nevezési listáján. Egy vélekedés szerint Vb sorozathoz legalább 16 induló kell, de ez csak annyiban igaz, hogy ha nincs meg a 16 autó, akkor a szervező törölheti a futamot. Marokkóban ez nem fog megtörténni, így a csapatok már javában készülnek az időmérőre és a két futamra.

De miért vannak ilyen kevesen? Több összetevője is van. Egyrészt a Citroen és a Lada kiválásával kettőre apadt a gyártók létszáma. A Honda három autót indít, Michelisz Norbival, Tiago Monteiroval és Rio Michigamival. A másik gyári csapat a Volvóé. A kékek is háromautós felállással indulnak, Thed Björk, Nick Catsburg és Nestro Girolami a három versenyző.

A Citroenek sem tűntek el 2017-re. A Sebastian Loeb Racing Mehdi Bennanival, Tom Chiltonnal és John Filippivel képzeli a 2017-es szezont, a negyedik C-Elysée pedig a Muennich Motorsport színeiben Robert Huffal nevezett.

Az idei rajtrácson a Hondákból lesz a legtöbb, köszönhetően a Zengő Motorsportnak. Zengő Zoli a korábbi F1 pilóta Olivier Panis fiát Aurelien Panist szerződtette, a francia egy 2017-es specifikációjú Civic-kel rajtol majd a futamokon. A másik Zengős pilóta végül Nagy Dániel lett, de neki a két évvel öregebb versenyautó jutott csak.

A Ladák sem tűntek el a WTCC mezőnyből, az RC Motorsport vette át a projektet. Eddig egy versenyzőjük van, Yann Erlacher, akinek már a 68-as rajtszáma is elárulja, hogy köze van Yvan Müllerhez. A legendás francia Erlacher nagybátyja, így a versenyzői génekben nincs hiány a fiatal pilótánál. A tervek szerint még egy autót indít a csapat, de eddig nem találtak elég gyors és/vagy elég gazdag pilótát.

A veterán szekciót a Chevrolet képviseli. Az öreg vasak még mindig tudnak meglepetést okozni, főleg, hogy az egyiket Tom Coronel vezeti, aki épp tegnapelőtt ünnepelte 45. születésnapját. A másik autó Campos tulajdon, és a tavalyi meglepetésembert Esteban Guerrierit ültették a versenyzőülésbe, igaz eddig csak öt versenyhétvégére van meg a forrásuk.

Két fontos hiányzó van a mezőnyben, Yvan Müllert már említettük, a versenyzéstől visszavonult világbajnok az unokaöccsének ad tanácsokat, emellett a Volvónál vállalt komoly szerepet, január eleje óta a teszteken is besegített. Hiányzik még a mezőnyből Gabriele Tarquini. Sokan a másik Ladába várták az olasz veteránt, de mérhetetlen tapasztalatával a jövőben a Hyundai TCR projektjét segíti majd.

A TCR kapcsán fontos megemlíteni, hogy a WTCC szervezői és a nemzetközi szövetség végleg komolytalanná vált, amikor novemberben bejelentették, majd alig három hónap múlva törölték a TCR alapokra épülő TC2-es kategóriát, amit azzal a szándékkal hívtak volna életre, hogy feltöltsék a rajtrácsot. Elkapkodott döntésükkel csak azt érték el, hogy a rivális sorozat még erősebb lett, hiszen azok a csapatok, akik a TC2-ben tervezték az indulást, viharos gyorsasággal beneveztek a TCR International-be.

Minden szervezői és szabályalkotói szerencsétlenkedés ellenére úgy néz ki, régen látott izgalmak elé nézünk a szezonban, mert nagyon kiegyenlített erőviszonyok várhatóak.

Mindenképpen Vb esélyes a két gyári Hondás, Michelisz Norbi és Tiago Monteiro. Norbi esélyeit nagymértékben javítja, hogy újra Bári Gergővel dolgozik, és az elmúlt pénteken megszületett kislánya, Michelisz Mira Léna. Monteiro tavaly élete formájában volt, ha átmenti 2017-re, Norbinak nehéz dolga lesz. Rio Michigami sokat fejlődött ugyan, de meglepődnénk, ha megszorongatná a csapattársakat.

Jó esélyei vannak a világbajnoki duplázásra Robert Huffnak. A brit hamar ráérzett a Citroenre, és a teszteken úgy tűnt a Münnich csapatnak sem nagy falat a francia technika beállításainak megtalálása. Huff nagyon magabiztos, mindenhol azt nyilatkozta, hogy már érti, miért volt eddig egyeduralkodó a Citroen. Azt a versenytársak is elismerik, hogy még mindig tempóelőnyben vannak a Citroenesek, egy másodpercre saccolta Norbi és Monteiro a lemaradásukat.

A Volvo szereplése nagy kérdés. Komoly hátrányban voltak, de sokat teszteltek, méghozzá nagyon titkolózva. Felavattak egy sokmillió eurós beruházással készült bázist is, leszerződtették Müllert, gyorsak a pilótáik, szóval könnyen okozhatnak meglepetést.

Az iménti felsorolásból kimaradt versenyzők is bármikor villanhatnak egyet a szezonban, így könnyen fontos pontokat rabolhatnak a világbajnoki címért csatázóktól.

A tízhelyszínes világbajnokság Marokkóban kezdődik, a marrakeshi pálya 2009 óta szerepel a versenynaptárban, és csak 2011-ben nem versenyzett itt a WTCC, tehát eddig hét alkalommal rendeztek itt versenyt. Tavaly már átépített pályán csatáztak Michelisz Norbiék, mert az addig használt utcai pályát felváltotta egy 12 kanyart tartalmazó vonalvezetés. A pálya hossza 2971 méter, a nyitófutam 18, a fő verseny 21 körös lesz. Idén már nemcsak nevében és hosszában, hanem a szerezhető pontok számában is kiemelt lesz a második futam. Míg a fordított rajtrácsos nyitóversenyen az eddigi pontozási rendszer van érvényben, a főversenyen 30, 23, 19, 16, 13, 10, 7, 4, 2, 1 pontot kap az első tíz helyezett. 

Az elmúlt három éveben öt alakalommal a statisztikák alapján a Citroen nyert itt. Tavaly a nyitófutamon Coronel szerezte meg az első helyet, a fő futamon pedig hiába arattak hármas győzelmet a Hondák, utólag a padlólemez ügy miatt törölték Norbiék eredményét.

Érdekesen alakul a büntetősúlyok kérdése. A szabály szerint 80 kilogramm plusszal kellene versenyeznie a tavalyi bajnok Citroennek, míg a többiek alapsúlyon mennek. Mivel a gyár kivonult, és csak privát csapatok indulnak a C-Elyséekkel, a szabályalkotók azt a döntést hozták, hogy az első két futamon a Citroenek megkapják a ballasztot, de nem 80, hanem csak 50 kilogrammot. 

A marokkói verseny kvalifikációját a jelenlegi információk szerint élőben nem közvetíti egyik magyar csatorna sem, az M4-en 23:00-től felvételről látható majd az időmérő, az idén inkább cirkuszi produkciónak számító (csak két márka szerepel benne) MAC3 nélkül.
A futamokat az Eurosport és az M4 Sport is élőben közvetíti.

foto: Honda, Volvo, Zengő Motorsport, WTCC Media, Münnich Motorsport