Hideg és (a) láz

No, nem a télies időjárás következményeire hívnánk fel a figyelmet cikkünkben, reményeink szerint már nem is lesz aktuális, hanem a mi hősünk, írásunk főszereplőjének kitartásáról, küzdeni tudásáról, akaraterejéről. 

Hideg Krisztiánról van szó. A magyar ralipilóták egyik legérdekesebb figurája. Igazi autóversenyzős családból származik, nem is választhatott volna más sportágat. Az édesapa Hideg János, a Ferjáncz Attila, Simor Gyula nevekkel fémjelzett ralinemzedékének tagja, aki igen látványos autózással hódította meg a közönséget. Többet ment keresztbe, mint egyenesen, mégis irtózatosan gyorsan… 

Volt kitől tanulnia a gyereknek… Pályafutásának bő első tíz évében rá is szolgált arra a mondásra, hogy “nem esik messze az alma a fájától”. De azt, hogy egyik legsúlyosabb esése nem fáról, de még nem is autóval történik, valószínű maga sem gondolta volna. 2001 május 20. Deseda-tó, Kaposvár mellett. A fiatalok körében akkor hódító jet ski őrületet Krisztián sem hagyhatta ki. Több társával hasítottak a tavon, a száguldás pedig nem állt távol tőle. Az autóversenyzők, mint tudjuk a magánéletben is karbantartják az adrenalin szintet. 

Aztán ütközött egy másik kedvelővel, és ez örökre megváltoztatta az életét. Napokig aggódtunk érte életveszélyes sérülései miatt, de talpra állt, még ha nem is tökéletesen… Az első napok után Kaposvárról egy pécsi kórházba szállították, ahol elkezdődött egy műtétsorozat. A sok beavatkozásnak és akaraterejének köszönhetően, szinte a csodával volt határos, hogy 17 hónappal súlyos vízi balesete után már a Kassa ralin vett részt.

És azóta, szinte töretlenül nyomja a gázt. Közel 16 éve elszenvedett maradandó sérülései, részlegesen lebénult lábai ellenére, az egyik legaktívabb versenyző a magyar ralimezőnyben. És hogy mindez miért éppen most jutott ez eszembe? Még anno maga az érintett nyilatkozta, balesetének szövődményei, hogy nagyon megérzi az időjárás változást, nem bírja a hideget (mármint az alacsony hőmérsékletet, ismeretségünk ellenére, azt nem tudom, hogy van kibékülve magával…), és emiatt sokszor belázasodik. 

Nos, mit csinál egy ilyen dolgokra érzékeny autóversenyző? Hát persze hogy versenyez, nyomja havon, és akár lázasan is. Mert a kocsiban meleg van, és még szaunának is jó lehet, igaz csak nyáron… 

Az évet január 13-án a 10. Kovászna Téli Ralival kezdték. 

Jó időket autóztak az elején, meg a végén is… Hogy ez érthető legyen, a harmadik gyorson megfogta őket egy hófal. Így az addig harmadik helyen álló párosnak a dobogós helyezés, vagy akár a győzelem már csak álom maradt, viszont a szuperrali szabályainak megfelelően, időbüntetéssel folytathatták, és az akkor elért második, harmadik idők mutatták, több volt ebben a versenyben. 

Szűk másfél hónapos pihenő után a Hideg Krisztián – Kerék István páros Horvátországban állt rajthoz. Ennek eredményéről már korábban beszámoltunk itt, de körülményeiről nem, és ez ihlette igazából írásunkat. Mert télen, hóban fázik, kicsit lapátol is főszereplőnk, majd hogy versenyez Kumrovecben, naná, hogy lázasan… Ha a focikapusokra mondanak néha találó jelzőket, akkor az tán az autóversenyzőkre is illik…

A versenyt negyedik helyen záró pilóta mondta: “A betegségem ellenére vállaltam a versenyt, bár nem álltunk nagy reményekkel a rajtba. Ahelyett, hogy jobban lettem volna, folyamatosan lázas maradtam, így mindössze csak egy-egy alkalommal tudtunk a szakaszokon tréningezni. A verseny idejére sem lettem jobban (nem is értem Krisztián… – a szerk.), így a koncentrációm sem volt maximális, sem testben, sem lélekben nem voltam igazán ott. Utólag már látom, hibát követtem el, még egyszer biztos nem vállalnám így a versenyzést, annak ellenére, hogy értékes bajnoki pontokat szereztünk a horvát bajnokságban.”

És nincs megállás. A Hideg – Kerék páros március 17.-18. között már az osztrák Rebenland Ralin szerepel, amely a Mitropa kupa értékelésébe is beletartozik. A versenyen az előkelő 8-as rajtszámot kapták. Az első húsz autó többségét WRC és R5-ös kocsik teszik ki, és ez már nem egy ralisprint erőpróba lesz. Erre utalt a navigátor Kerék István is: “Horvátországban a terveinket keresztülhúzta, hogy Krisztián lebetegedett. Ugyanakkor jobb, hogy egy olyan sprint jellegű versenyen alakult úgy a helyzet, és nem az előttünk álló Rebenland ralin, amely össztávját nem valószínű, hogy hasonló állapotban végig tudná csinálni.” 

A race1.hu az említett verseny eredményét követni fogja minden magyar páros eredményéről is beszámolunk.

fotók, videók Hideg Rally Team facebook