F1 titok – ez segít a stratégiában

Az ezredforduló környékén, Ross Brawn Ferraris pályafutásának legsikeresebb korszakában vonult be a szurkolói köztudatba a stratégia fontossága. Akkoriban biztosan sokan elgondolkodtak azon, hogyan számolják ki a csapatok, mikor kell kiengedniük a boxból a versenyzőjüket, hogy épp a rivális elé, vagy mögé érkezzen. Akkor a brit mérnök zsenialitásán ámult a világ, ma már mindezt számítógépes segítséggel oldják meg.

A barcelonai teszten közel kerültünk a Toro Rosso irányítóközpontjához, ahol épp elfelejtették kikapcsolni a monitorokat, így rengeteg érdekességet leshettünk meg, köztük azt a kijezőt is, ahol az időeredményeket, és a pályán levő autók helyzetét figyelik.

A kép jobb oldalán a klasszikus időmérő felületet látjuk, a pluszt ebben az esetben a lilával jelzett oszlopok jelentik. A boxban levő, a kivezető körön autózó, és ami a legfontosabb, a gyors kört futó versenyzők nevét külön jelzik. Ez a kommunikációban segít sokat, így könnyebb figyelmeztetni a versenyzőt, épp kivel találkozik a forgalomban.

A stratégiai döntésekben a kép jobb oldalán látható kördiagram segít. Ezen a pályán levő versenyzők pillanatnyi pozícióját, és szektorok helyét jelölik, a legfontosabbak pedig a fehér feliratok. Ezek mutatják, hogy melyik pillanatban kell beindítani a motort (Eng start), és mikor kell elhagynia a boxot a versenyzőnek (Leave), hogy egy másik pilóta elé érkezzen.

A fotón látható helyzetben Raikkonen elé már semmiképen sem tudták volna beküldeni Kvyatot, de ha járt a motor, akkor Giovinazzit még épp meg tudta volna előzni az orosz. Esteban Ocon is éppen a motorindítási határ előtt járt a pályán, ha pedig Bottas vagy Verstappen környékére akarták volna küldeni a versenyzőt, akkor még bőven volt  idejük. 

Időmérőn is fontos ez a kijelző, a képen látható állapotban indítva a motort, még épp a gyors körön levő Bottas és Verstappen előtti üres pályaszakaszra érkezett volna Kvyat.