
Az autós kategóriában Nasser Al-Attiyah és Matthieu Baumel, a motorosoknál Toby Price, a kamionos mezőnyben az Eduard Nikolaev – Jevgenij Jakovlev – Vladimir Ribakov trió, a quadok közt Nicolas Cavigliasso nyerte a 2019-es Dakar Ralit. A magyarok közül csak a Szalay Balázs – Bunkoczi László páros ért célba, ők a 20. helyen végeztek.
Nasser Al-Attiyah pontosan azt tette a zárónapon is, amit az elmúlt tíz versenynapon: okosan, gyorsan és szerencsésen versenyzett. Nem akart szakaszt nyerni, és pontosan tudta, hogy az utolsó szelektíven a 12. hely is bőven elég a végső győzelemhez, az pedig cseppet sem zavarta, hogy “csak” 46 perces előnnyel nyert Nani Roma előtt. A katari harmadszor nyert a Dakaron, ráadásul különböző autókkal, a Toyota pedig végre megszerezte első gypzelmét. Az utolsó napot Carlos Sainz nyerte, a tavalyi győztes megérdemelte legalább ezt az egy szakaszgyőzelmet, mert hősiesen küzdött, de a szerencsével igencsak hadilábon állt az idei versenyen. Sebastien Loeb 42 másodperces hátránnyal második lett a 112 kilométeres Pisco és Lima közötti szelektíven, ezzel összetettben a harmadik helyen zárt.
Szalay Balázs és Bunkoczi László a 22. helyen ért célba, ami az összetettben a 20. helyet jelentette számukra. „Nagyon nagy drukkal álltam neki ennek a szakasznak, de a szervezők lendületes, élvezhető, jó pályát raktak össze, igaz, egyszer még így is ásnunk kellett – mondta a célban a pilóta, akinek ez volt a 14. Dakarja, s kilencedszer ért célba. – Megküzdöttünk ezért a célba érkezésért, s ezért a huszadik helyezésért, aminek nagyon örülök. Noha voltunk már huszadikok, évről évre nehezebb a verseny, sűrűbb a mezőny, egyre több gyári autót adnak bérbe és egyre több a jó és rutinos versenyző. Nagyon szép eredmény a huszadik hely, megküzdöttünk érte, sok kitartás kellett, hogy elérjük. Csapatmunka volt: Bunkoczi Laci és a szervizes srácok nélkül nem ment volna.”
A motorosoknál óriási tétje volt az utolsó szakasznak, Pablo Quintanillának egy perces hátrányt kellett ledolgoznia. A chilei nyerni akart, a Husquarna előtt felcsillant a remény, hogy megszakíthatják a KTM 17 éves győzelmi sorozatát. Túl nagy volt a lendület, és Quintanilla alig 10 kilométer után nagyot esett, a lába is megsérült. Utána visszaállt, de 20 percet veszített, így a második helye is elúszott. A fájó csuklóval versenyző Toby Price megnyerte az utolsó szakaszt, ráadásul Walkner és Sunderland is megelőzte Quintanillát, így hármas KTM sikerrel ért véget az idei Dakar. A magyar motorosoknak ebben az évben nem volt szerencséjük, a szabadkai Saghmeister Gábor motorja az első napon tönkrement, a verseny előtt két hónappal karját törő Gyenes Emánuel pedig hősiesen küzdött, de a nyolcadik napon egy esés után nem tudta folytatni.
A motorosok közt Anastasiya Nifontova nevéhez fűződik még egy rekord. Az orosz motoros a második Dakarját asszisztencia nélkül teljesítette, ezzel ő az első nő, aki egyedül végigment a Dakaron! Nifontova a 62. helyen végzett, a leggyorsabb női versenyző pedig idén is Lai Sanz volt, a spanyol motoros a 11. lett.
A kamionok köz sorozatban harmadszor nyert Eduard Nikolaev, aki 2013-ban is első lett, így ez a negyedik Dakar diadala Vlagyimir Chagin korábbi szerelőjének. Al-Attiyahhoz hasonlóan neki is elég volt három szakaszgyőzelem a végső sikerhez, a győzelme leginkább a nyolcadik napon forgott veszélyben, amikor ki kellett ásniuk a Kamazt a homokból. A csapattárs Dimitrij Sotnikov lett a második, 25 perccel Nikolaevék mögött. A kétszeres Dakar győztes Gerard De Rooy idén nagyon készült, de őt és a csapattárs Villagrát is többször utolérte a balszerencse, így igazán komolyan nem tudták megszorongatni az oroszokat.
5600 kilométernyi versenytáv után, amelyből majd 3000 kilométer volt a szelektív szakasz a Dakar erre az évre elbúcsúzik Perutól, és lehet, hogy a dél-amerikai kontinensnek is búcsút intenek. 2020-ban a tervek szerint újra Afrikában versenyeznek majd a terepralisok.
A 2019-es Dakar Rali végeredménye:
Autósok:
1 | 301 |
NASSER AL-ATTIYAH
|
TOYOTA GAZOO RACING SA | 34H 38′ 14” |
2 | 307 |
NANI ROMA
|
X-RAID TEAM | 35H 24′ 56” |
3 | 306 |
SEBASTIEN LOEB
|
PH-SPORT | 36H 32′ 32” |
4 | 303 |
JAKUB PRZYGONSKI
|
ORLEN X-RAID TEAM | 37H 06′ 45” |
5 | 308 |
CYRIL DESPRES
|
X-RAID MINI JCW TEAM | 37H 26′ 57” |
6 | 305 |
MARTIN PROKOP
|
MP-SPORTS | 37H 57′ 16” |
7 | 314 |
YAZEED AL RAJHI
|
X-RAID TEAM | 39H 09′ 10” |
8 | 321 |
BORIS GARAFULIC
|
X-RAID TEAM | 42H 36′ 12” |
9 | 302 |
GINIEL DE VILLIERS
|
TOYOTA GAZOO RACING SA | 42H 37′ 30” |
10 | 319 |
RONAN CHABOT
|
OVERDRIVE TOYOTA | 42H 48′ 12” |
…20 | 383 |
SZALAY BALÁZS
|
OPEL DAKAR TEAM | 51H 15′ 58” |
Motorosok:
1 | 3 |
TOBY PRICE
|
RED BULL KTM FACTORY TEAM | 33H 57′ 16” |
2 | 1 |
MATTHIAS WALKNER
|
RED BULL KTM FACTORY TEAM | 34H 06′ 29” |
3 | 14 |
SAM SUNDERLAND
|
RED BULL KTM FACTORY TEAM | 34H 10′ 50” |
4 | 6 |
PABLO QUINTANILLA
|
ROCKSTAR ENERGY HUSQVARNA FACTORY RACING | 34H 18′ 02” |
5 | 29 |
ANDREW SHORT
|
ROCKSTAR ENERGY HUSQVARNA FACTORY RACING | 34H 41′ 26” |
6 | 18 |
XAVIER DE SOULTRAIT
|
YAMALUBE YAMAHA OFFICIAL RALLY TEAM | 34H 51′ 16” |
7 | 10 |
JOSE IGNACIO CORNEJO FLORIMO
|
MONSTER ENERGY HONDA TEAM 2019 | 35H 05′ 22” |
8 | 77 |
LUCIANO BENAVIDES
|
RED BULL KTM FACTORY TEAM | 35H 06′ 26” |
9 | 7 |
ORIOL MENA
|
HERO MOTOSPORTS TEAM RALLY | 36H 05′ 57” |
10 | 28 |
DANIEL NOSIGLIA JAGER
|
MEC HRC | 36H 29′ 09” |
Kamionok:
1 | 500 |
EDUARD NIKOLAEV
|
KAMAZ – MASTER | 41H 01′ 35” |
2 | 514 |
DMITRY SOTNIKOV
|
KAMAZ – MASTER | 41H 27′ 11” |
3 | 503 |
GERARD DE ROOY
|
PETRONAS TEAM DE ROOY IVECO | 42H 36′ 19” |
4 | 505 |
FEDERICO VILLAGRA
|
PETRONAS TEAM DE ROOY IVECO | 46H 50′ 43” |
5 | 507 |
ALES LOPRAIS
|
INSTAFOREX LOPRAIS TEAM | 47H 01′ 26” |
6 | 501 |
SIARHEI VIAZOVICH
|
MAZ-SPORTAUTO | 47H 41′ 04” |
7 | 509 |
TON VAN GENUGTEN
|
PETRONAS TEAM DE ROOY IVECO | 50H 17′ 01” |
8 | 519 |
ALEKSANDR VASILEVSKI
|
MAZ-SPORTAUTO | 51H 18′ 36” |
9 | 510 |
TERUHITO SUGAWARA
|
HINO TEAM SUGAWARA | 52H 23′ 44” |
10 | 513 |
MAURIK VAN DEN HEUVEL
|
PETRONAS TEAM DE ROOY IVECO | 52H 55′ 50” |
foto: Red Bull