Ilyen volt Herczig Norbert első versenye a Polo GTi R5-tel

Herczig Norbert és Ferencz Ramón alig két nappal a hivatalos sajtótájékoztat uán a Mikulás Ralin versenytempóban is kipróbálta a Volkswagen Polo GTi R5-öt. A négyszeres magyar bajnok, és kétszeres Eb dobogós pilótától az uán érdeklődtünk a tapasztalatokról, amikor már aludt azokra kettőt.

Elsőként azt tisztáztuk Norbival, hogy mit értett azon, maikor az első gyorsasági után úgy jellemezte a Polót, mint egy Playstationt. “Az üléspozíció és a kormány emlékeztetett leginkább egy Palystationra. Tele van gombokkal, a kormánykerék, és ezért volt ilyen hangulatom. De maga a vezetés is olyan volt, és ebben biztosan közrejátszott az is, hogy murván versenyeztünk. Úgy éreztem magam, mintha egy játékot kaptam volna meg, és büntetlenül lehet bizonyos dolgokat elkövetni. Ez a pálya adottságaiból is fakadt, mert tudtam, hogy elférünk a pályán és mellette is, ha valami nem sikerül” – magyarázta Norbi a hasonlatot, majd azt is megbeszéltük, hogy bizony a versenyautónak is “újautó” illata van, amit a versenyzőpáros már a csütörtökön beszippantott, amikor megérkezett az autó. 

Az R5-ös autók technikai szabályai sok szabadságot nem engednek meg a gyártóknak, ezért a Volkswagen mérnökei (ugyanazok akik a világverő WRC-t is építették), leginkább a futóművet fejlesztették, de a motoron is sikerült annyit csiszolniuk, hogy Norbi meglepődött a veszprémi versenyen.

“Bizonyos helyeken, ahol belül azt éreztem, hogy mintha elugrott volna az autó, egészen furcsán viselkedett. Aztán az utána következő kilométereken realizáltam, hogy ez azért történt, mert maga a kerék nem emelkedett el a földtől. Azáltal, hogy sokkal hosszabb a rugóútja, mint a rivális autóké, sokkal többet tud a kerék mozogni, és ezért ahol a többi autó a levegőben van, a Volkswagen kerekei még a földön vannak, és ezáltal halad. Mindannyian tudjuk, hogy amelyik autó repül, annak a kerekei nem tudnak hajtani, és nem lehet irányítani a kocsit. Elég ha csak a síelőkre gondolunk, ők is igyekeznek minél kevesebbet a levegőben tölteni.”

A motorral kapcsolatban Norbi első benyomása az volt, hogy mintha egy WRC-t vezetne. Persze az erő nem olyan mértékű, de a karakterisztika hasonló. “A gázadásra sokkal direktebben reagált az autó, mint ahogy eddig megszoktam, és sokkal szélesebb tartományban tudtam használni a motort. A Polo GTi sebességi fokozatai jobban el vannak nyújtva, emiatt gyorsabb is az autó, 201 km/h a maximális sebessége ezzel a váltóáttétellel, és nincs is hozzá másik.  Szerintem jó is lesz ez az áttétel, mert az is érdekes tapasztalat volt, hogy nagyon egyértelműek voltak a fokozatok, nem volt kérdés, hogy mikor melyik fokozatot használjam” – mondta Norbi, és amikor emlékeztettük arra, hogy szinte ugyanígy érzett a motor viselkedésével kapcsolatban, amikor az új MOL HI5 üzemanyagra váltottak, emlékeztetett rá, hogy a Polóhoz már elkészült a speciális motorprogram.

A fékek is meglepetést okoztak a versenyzőknek, bár itt nem volt egyértelmű, hogy az autónak, vagy a Michelin abroncsoknak köszönhető a változás. “Nagyon furcsa volt azt megélni, hogy fékezéskor nagyon nagyokat mozdul a karosszéria, és ráterhel a kerekekre féktávokon és a kigyorsításoknál is. Talán emiatt a féktávok valószínűtlenül rövidek, nem is hiszi el az ember, hogy meg fog állni az autó. Az egész verseny alatt nem is igazán találtam meg a féktávokat, így ehhez is kell majd a sok tesztkilométer a szezon előtt, hogy ezek is meglegyenek, mert nagyon-nagyon jó a fék az autón. Kicsit most nehezebb is volt a helyzetem, mert nem csak az autó volt új, hanem a gumik is, holott tesztelni úgy szoktunk, hogy mindig csak egy dolgot változtatunk. Azt gondolom, hogy az autó és az új gumik együtthatója volt a hihetetlen fékteljesítmény, de itt még bőven lesz munkánk, hogy maradéktalanul ki tudjuk majd használni a lehetőségeinket az ERC futamokon.”

A Mikulás Ralin valójában nem is tesztelt a páros, hanem inkább az autóval ismerkedtek, és megfogalmazták azokat a kérdéseket, amelyekre a versenyévad előtti teszteken válaszokat keresnek majd. “Úgy is készültünk, hogy itt belekóstoljunk abba, hogy mire képes a Volkswagen, külön öröm pedig az, hogy megmutathattuk ezt a világújdonságot a magyar szurkolóknak, és voltak olyanok is akiknek belülről is megmutathattuk, hogy mit tud az autó.”

Az egyik szerencsés Juhász Roland volt, a MOL-Vidi 95-szörös válogatott játékosa egy gyorsaságin beülhetett Ramón helyére. Nem meglepő, hogy izgatottabb volt, mint egy bajnoki meccs előtt. “Amikor mentünk ki az etapútvonalon azon a 10-15 kilométeren, akkor látszott, hogy izgatott, hogy mi vár rá. Elmeséltem neki, hogy mit csinál a navigátor, beszéltem a rali világáról, és mire a rajthoz értünk egészen megnyugodott. Mint utóbb kiderült, ő a nagy bukkanóktól félt, nem tudta, hogy ott hogyan fog viselkedni az autó.  Amikor az első ilyen szituációnál érezte, hogy a mai raliautók mennyire finoman érnek a talajra, akkor megnyugodott, és attól kezdve már nagyon élvezte az autózást, azt mondta, hogy élete egyik legnagyobb élményét élte meg”

Persze Norbi megkapta a kérdést, hogy ezek után ott lesz e a csütörtöki Chelsea elleni meccsen. “Mindenképpen elmegyek majd egy MOL Vidi meccsre, de most csütörtökön egy másik focis eseményen veszek részt. Tavaly hunyt el Oroszlán László barátom, és az emlékére rendeznek egy focitornát, ahová hivatalos vagyok.”

Herczig Norberték Volkswagen Polo GTi R5-ös versenyautójának alvázszáma a 3-as. Mivel az 1-es és a 2-es autó a gyárnál maradt, ezért ez az első ilyen típusú kocsi, ami magánkézbe került. Komoly sportdiplomáciai siker ez, és egyben a csapat teljesítményének elismerése is. Ezt a Mikulás Ralin is érezték Norbiék, nemcsak a szurkolók, hanem a támogatók képviselői és az újságírók is kiemelten figyeltek a MOL Racing Team versenyzőire. “Éreztem, hogy nagyon nagyon várták az autót, rengetegen eljöttek minket megnézni. A gyűjtőállomásokban, a szervizparkban, a gyorsaságik rajtjánál nagyon sokan jöttek megnézni. Szerintem átérezték, hogy a világon másodjára lépett pályára privát körülmények között ez az autó, illetve a Monza Rally Shown is elindult egy páros ezen a hétvégén, így a mai napig három verseny volt ahol privát Polo GTi R5-öt láthatott a közönség. Azt hiszem nagy dolog a mi ralis életünkben, hogy egy homologizáció után ennyire gyorsan Magyarországra kerül egy autó, és a magyar közönség láthatta versenyezni.”

A bemutatkozás tehát jól sikerült, az autó a várakozásoknak megfelelően remek teljesítményt nyújt. Következnek a tesztek, majd a hét ERC futam 2019-ben, aminek a végén a cél az év végi dobogó. Mint tudjuk, a raliban is kell némi szerencse is a jó eredményekhez, de reméljük ennek sem lesz híján a csapat. Az előjelek nem rosszak: a Polo rendszámában az az 5-ös szám szerepel, ami Herczig Norbi szerencseszáma.

foto: MOL Racing Team