Kiss Norbi: Eleinte a saját félelmed a határ

2016 szeptemberében vezetett először DTM versenyautót Kiss Norbert a Hungaroringen. Az elmúlt hétvégén Norbi újra beülhetett a Mercedes Race Taxijába, ám ezúttal nem a szinte üres lelátók előtt körözött, hanem vasárnap délben, a DTM időmérője és a második futam között kapott négy kört a pályán.

Köszönöm a Mercedes segítségét, hogy újra lehetőséget kaptam arra, hogy vezessem az autót. Most az időzítés is szerencsésebb volt, mert a hazai közönség is láthatott egy DTM autót magyar zászlóval, magyar pilótával a Hungaroringen. Nyilván a négy kör nagyon kevés, ez alatt nem lehet megváltani a világot, de azért nagyon örülök, hogy mehettem az autóval” – kezdte Norbi nem sokkal azután, hogy kiszállt az ezüst színű Mercedesből, ami az általa használt versenykamionnál jóval gyengébb, hiszen míg a kamion 1200 lőerős, a DTM autó “csak” 500. Persze a súly amit az 500 lóerő mozgat kevesebb mint negyede a versenykamion 5300 kilogrammjának, így az összehasonlításon mindketten csak mosolyogtunk.

A DTM a legkomolyabb túraautó bajnokság, a leggyorsabb autókkal, ez már az a technikai színvonal amiről álmodok. A legnagyobb különbséget egy lassú autóhoz, vagy akár a versenykamionhoz képest, a határok jelentik. Ott kicsi a tempó, nem tapadnak annyira a gumik, így nem azt érzem, hogy én vagyok a határ, és merek nagy tempóval menni. De amikor beül az ember egy ilyen autóba, amelyik 1:40-es körökre képes a Hungaroringen, vagy akár bármelyik olyan kocsiba, ami 1:50 alatti köröket tud, akkor az első fél órában egyértelműen azt érzi az ember, hogy nem az autó a határ, hanem én vagyok a szűk keresztmetszet. Nekem ugye még fél óra sem jutott, csak 10 percet tudtam menni, így végig azt éreztem, hogy én magam vagyok a határ. Mert minden egyenes végén 200 felett érkezel, és azt érzed, hogy le kellene lassítani 70-80-ra, és bevenni az éles kanyart, úgy, hogy ott a betonfal és a bukótér. Na ilyenkor érzed, hogy eleinte a saját félelmed az ami korlátoz. Ez egy nagyon különleges élmény, és nem az amihez én hozzá vagyok szokva, és szerintem a legtöbb magyar autóversenyző sincs ehhez szokva” – mesélte az élményt Norbi. 

Kívülről figyelve azt láthattuk, hogy körröl körre egyre bátrabb lett Kiss Norbi, egyre később gyulladt ki a Mercedes féklámpája a célegyenes végén, és a négy kört stabilan, okosan, hiba nélkül teljesítette a mi fiunk. A vérmesebb szurkolók akár csalódottak is lehetnek, mert elmaradt a körrekord, Norbi nem mutatta meg a DTM mezőnynek, hogy hogy is kell körbemenni a Ringen. Persze aki egy kicsit is tisztában van az autósporttal, az tudja, hogy ez az elvárás az álmok világába tartozik, ott is a rózsaszínebbek csoportjába kerülne. Egyrészt az autó egy régebbi modell volt, amiben nyilván nem egy csúcsra húzott versenybeállításokkal rendelkező motor dolgozott, másrészt elég csak Mattias Ekström szezon eleji beugrására gondolni. A DTM egyik csúcsversenyzője csak a téli teszteket hagyta ki, és ez már elég volt ahhoz, hogy Hockenheimben csak a mezőny végén autókázzon. Persze Norbit megkérdeztük arról is, hogy a második Mercedes próba után mi kell ahhoz, hogy eljusson a DTM-be, mennyi realitása van egy esetleges szereplésnek.

“Nyilván megvannak a lépcsőfokok, amelyek olyan referenciákat adnak, ami alapján elhiszik valakinek, hogy körbetalál a pályán. Sajnos a Kamion Európa-bajnokság nem tartozik ezek közé a lépcsőfokok közé. Formaautós sorozatokból, a Forma-1 előszobáiból, vagy mint Wehrlein, Glock vagy Di Resta példája is mutatja épp a Forma-1-ből lehet a DTM-be jutni. Ezen kívül még a komolyabb GT sorozatokból tudnak a DTM-be kerülni pilóták. Nekem ez lenne az egyik lehetséges út, hogy GT autóval versenyezzek pár évet hosszú távú versenyeken, mint például a Nürburgringi 24 órás, ahol a Mercedes is ott van a GT autójával. Ha egy ilyen csapatnál lenne, vagy lett volna lehetőségem bizonyítani, akkor tudnék beleülni egy DTM autóba” – vázolta az utat Norbi, akinek a célja továbbra is az, hogy eljusson a legkomolyabb túraautó sorozatba, és ebben úgy sem lát akadályt, hogy a Mercedes jövőre kiszáll a DTM-ből.

Azt gondolom, hogy ez nem fog örökké tartani, és pár év szünet után visszatérnek. Ezek az évek épp elegendőek lesznek arra, hogy először sikerre vigyük a Kamion Eb projektet, majd utána egy gyári túraautós szerepléssel felkészüljek arra, hogy a visszatéréskor én legyek az egyik gyári pilótájuk” – fejezte be Kiss Norbi mosolyogva a választ, de a mosoly mögött ott volt az elszántság, hogy valóban végigjárja ezt az utat.  A tehetsége megvan hozzá, ezt még a legszemellenzősebb szurkolók sem vonják kétségbe, és ezt nyilván a Mercedesnél is látják, hiszen érdem nélkül nem adnak valaki kezébe egy DTM autót, pláne nem kétszer!

foto: Kiss Norbi Media