Michelisz Norbival beszélgettünk Zandvoortról, a BOP-ról és a Müllerrel történt ütközésről

A WTCR negyedik versenyhétvégéjén nagyot fordult a világ, a teljesítménykiegyenlítő rendszer utolsó változtatásával kihúzták a talajt a Hyundai alól, és az eddigi leggyorsabb versenyzők Zandvoortban még pontot sem szereztek. A hollandiai hétvége után a bajnokság képe is megváltozott, ám a rosszul sikerült futamok után is nyolcadik helyen áll Norbi, a hátránya 44 pont a listavezető Ehrlacher mögött. Bő egy héttel az események után ültünk le egy beszélgetésre Michelisz Norbival.

“Őszintén szólva már a Nürburgringen számítottam arra, hogy az ottani jó teljesítményünk miatt nem lesz könnyű dolgunk Zandvoortban. A történtek ellenére azt mondom, hogy ha marad az eddigi arány, és három nagyon jó hétvégét követ egy nagyon rossz, akkor azzal elégedett leszek, mert ebben az esetben még öt jó és egy rossz versenyhétvége várna még ránk. Sajnos nagyon nehéz megérteni a jelenlegi helyzetet, elsősorban azt a sportpolitikai csatározást, ami a háttérben folyik.” – mondta Norbi, és azzal is egyetértett, hogy az eddigi változtatásoknak a Honda volt a legnagyobb nyertese, hiszen miközben a Hyundai és a Volkswagen csoport márkái között folyt a “BOP csata”, a hondásokra kevesebb figyelem jutott, és surranópályán szép csendben megelőztek mindenkit. A bajnokságot egyéniben Ehrlacher vezeti, csapatban pedig a Münnich Motorsport az első.

Zandvoortban az időmérőn vált nyilvánvalóvá a Hyundai számára, hogy az addig kapott büntetési tételekhez hozzátett további 20 milliméteres hasmagasság növeléssel, és 2,5 %-os motorteljesítmény csökkenéssel sem pontszerzésre, sem a fordított futamos pole megszerzésére nem marad esélyük, ezért úgy döntöttek, hogy a versenyeken inkább hasznos adatokat próbálnak gyűjteni. 

Az alapvető gond az volt, hogy annyira közel van egymáshoz a mezőny, hogy Zandvoortban is egy másodperc volt a különbség az első és a huszadik helyezett között. Amikor egy ilyen szoros mezőnyben ennyire hátrányos helyzetben van egy versenyző az autója miatt, akkor már a szerencsére sem hagyatkozhattunk, ezért döntöttünk úgy, hogy megpróbáljuk ebben az állapotban is minél jobban kiismerni az autó viselkedését” – árulta el Norbi. Az első futamon sok tesztre nem volt lehetősége, hiszen a harmadik kanyar után jött Yvan Müller, a vasárnapi versenyeken viszont kőkemény munka folyt, így a volán mögött Norbinak bosszankodni sem maradt ideje, a szárnyaszegett autó, és az előző napi ütközés miatt. Természetesen az ütközés, és az azt követő büntetés is szóba került.

Müller vállalta annak a kockázatát, hogy külső íven megpróbál a huszadikról a tizenkilencedig helyre lépni, ami az ő döntése volt abban a helyzetben. Én pedig nyilván egy pozíciót sem szívesen adok fel, és mivel én voltam belül, úgy éreztem, hogy enyém az ív. Miután összeértünk azonnal eltört vagy a kormányösszekötő, vagy a felfüggesztésem valamelyik része, és onnan már nem volt mit tenni. Egyébként kívülről sokkal drámaibbnak tűnt az eset, mint amilyen valójában volt” – értékelte magát a balesetet Norbi, és ezt a koccanást is azok közé sorolta, amiből egy futamon tucatnyi előfordul, de most szerencsétlen volt a végkifejlet. Ugyanakkor a büntetés miértjére a mai napig nincs valódi válasz, hiszen ahogy mi is többször leírtuk, egy belső felvétel ahol látszik a két versenyző kormányállása egyértelműen megmagyarázná a helyzetet.

Minden bizonyítékot bemutattunk a versenybíráknak. Ők úgy látták, hogy az ütközés a részemről elkerülhető lett volna, és hiába bizonygattam, hogy én haladtam az ideális íven, ez hatástalan volt. Nem értettem az érvelésüket, de miután a helyzetemen nem változtatott, utána már nem is foglalkoztam ezzel” – mondta Norbi, és ezzel választ adott arra a kérdésre is, hogy miért nem fellebbezett a csapat a döntés ellen. Abban viszont egyetértettünk, hogy továbbra sem tudjuk, mi a valós oka a büntetésnek, mert a versenybírák érvelése finoman szólva is sántít.

A következő kérdés a portugáliai verseny, ami június 23-24-én lesz Vila Realban. Hogy milyen BOP értékekkel indulnak majd az egyes márkák? Nos, azt sem mi, sem a csapatok nem tudják meg az eddigieknél korábban.

Nem várom azt, hogy változtatnak azon a bevett szokáson, hogy a hétvége előtt egy vagy két nappal teszik közzé a BOP és a WTCR büntetősúlyainak értékeit, mert ez az idő azért elég ahhoz, hogy minden csapat beállítsa az autóit az új adatok alapján”  – fogalmazott Norbi, és újra megerősítette, hogy ha marad az eddigi rendszer, vagyis a rossz hollandiai hétvége után most olyan könnyítést kapnak, amivel a futamgyőzelemért harcolhatnak, akkor egész éves távlatban ez elfogadható lenne. Ennek ellenére a felkészülés során nem így dolgozik a csapat, lepett meg minket Norbi:

Szerintem úgy kell készülni, hogy ugyanazzal az autóval fogunk versenyezni, mint amivel Zandvoortban versenyeztünk. Szerintem ez a profi hozzáállás, és megpróbáljuk ebből a csomagból a lehető legtöbbet kihozni. Ha a szabályalkotók mégis úgy gondolják, hogy felülvizsgálatra szorul ez a jelenlegi szabályozás, akkor egy papíron jobb autóhoz könnyebb lesz hozzászokni. Egy olyan versenyautóhoz ami közelebb áll ahhoz, amit teszteken mi is használtunk már, könnyebben tudunk különféle beállítás variációikat alkalmazni” – fogalmazott Norbi, és ezekből a szavakból mi inkább a profi versenyzőt halljuk ki, aki pontosan tudja, hogy a színfalak mögötti csatározásokat nem neki, hanem azoknak kell megvívni, akiknek ez a feladatuk a márkán, vagy a csapaton belül. Más forrásaink megerősítették, hogy ezek a harcok javában folynak, de eredményt majd csak Vila Real előtt pár nappal látunk, akkor amikor kihirdetik, hogy ki milyen súlyokkal versenyez majd.

Van mér egy érdekes kérdés Vila Real előtt: a joker kör. Egyelőre senki sem tudja, hogy lesz vagy nem lesz, mindenesetre a WTCR szabálykövében benne van a rendszer.  Michelisz Norbi sem tudja, hogy lesz e joker kör, pedig pozitív élményei vannak róla.

“Nekem tavaly alapvetően pozitív véleményem volt a joker körről, így remélem, hogy megtartják, de ezzel kapcsolatban semmi konkrét információm nincs még.”

foto: Francois Flamand / DPPI, Jean Michel Le Meur / DPPI