Merre tovább Szabó Krisztián?

Március első hetének végén megjelent a Ralikrossz-világbajnokság nevezési listája, valamint az állandó Eb nevezők névsora is, de egyiken sem volt olvasható Szabó Krisztián neve. Ahogy mi is többször hírt adtunk róla, a kétszeres S1600-as Európa-bajnok tesztelt, majd egy sokat sejtető fotót is megmutatott az Ekström csapat Audijáról, de konkrét híreket eddig nem hallottunk. A nevezési listák közzététele után pedig mindenhonnan záporoztak a kérdések: mi lesz Krisztiánnal?  A nagy csend nem véletlen, a váci pilóta karrierje olyan szakaszához érkezett, ahol rengeteg tehetséges pilóta megrekedt, vagy egy rossz döntésnek köszönhetően tévútra került. Krisztián és a menedzsmentje is látja ezt, így semmiképp sem szeretnének elhamarkodott döntést hozni a jövőt illetően. Sőt, nagyon okosan nem csak az idei évben gondolkodnak, hanem több éves távra terveznek. lelőjük a poént: Krisztián látjuk idén versenyezni, és meggyőződésünk, hogy a nemzetközi szereplést illetően is a leginkább megalapozott döntés születik majd, a jövőt illetően.

„Sokkal nehezebb helyzetben vagyok, mint azt tavaly év végén gondoltam. Itt állok kétszeres ralikrossz Európa-bajnokként, de a csapatok azt mondják, hogy biztos gyors vagyok, de még tapasztalatlan a Supercarban, ugyanakkor lehetőséget nem adnak, hogy tapasztalatot gyűjtsek. Ördögi kör, amiből meg kell találni a kiutat. Természetesen az is hátrány, hogy a megcélzott nagy német csapatok előbb igazolnak le egy német, svájci, vagy egy skandináv versenyzőt, mint engem, mert a magyar piac sajnos kicsi és távoli a számukra. Michelisz Norbi példája azonban erőt ad, mert látom, hogy ezen túl lehet lépni kellő kitartással, és sok-sok munkával” – vázolja Krisztián az alapvető problémát. Ezt valljuk be lehetett sejteni, gondoljunk csak Reinis Nittis esetére aki az Ekström csapatban egyértelműen utolsó volt a rangsorban, és ez még Nico Müller érkezése után sem változott.

A cél tehát valamelyik nagy német csapat, ami a Volkswagen és az Audi lehet. Krisztiánból megpróbáltuk kihúzni, hogy melyik lenne az elsőszámú célpont. „Láttam, igaz csak fényképen, az új Audit, és bár tavaly kikaptak, de mégis inkább azt választanám. Tudom, hogy a Volkswagen ahol gyári szinten elindul, általában nyer. Így volt ez tavaly a ralikrossz-világbajnokságon is, mégis az Audit választanám. Ekström a tavalyi vereség után visszavágna, teljes mellszélességgel beleállt a ralikrosszba, otthagyta a DTM-et, és csak a csapatára koncentrál. Az új autón is sok a változás, így biztos vagyok benne, hogy érdekes és izgalmas év lesz.”

Persze abban, hogy Krisztián az Audit választaná nagy szerepe van annak is, hogy baráti a kapcsolata a 2016-os év világbajnokával. A nemrégiben közzétett fotó is egy exkluzív rendezvényen készült Észak-Európában. „Ekström öt másik vendég mellett engem is meghívott egy általa csak Ekström tábornak nevezett rendezvényre, ahol havas pályákon élményautózott a csapat Audi RS3-asokkal. Persze ment a versengés egymás között, és nem volt nagy meglepetés, hogy Ekström nyert. A csapattársa Bakkerud lett a második, és én lettem a harmadik egy picivel elmaradva Bakkerudtól, de nem is ez volt a lényeg, hanem az, hogy nagyon jó hangulatú hetet töltöttünk együtt.”

Ha valaki egy hetet tölt a korábbi világbajnokkal, aki ráadásul az álomcsapat tulajdonosa is, akkor nyilván a jövőről is szó esik. Így volt, de konkrét megállapodás sajnos nem született. „Ekström elmondta, hogy hogyan tudok fejlődni, és nem csak a vezetéstechnika területén, hanem azt is elárulta, hogy milyen hozzáállás kell ahhoz, hogy valaki világbajnok legyen. Sokat mesélt az útjáról, hogy hogy jutott el idáig, és mit kell megváltoznom, hogy a nyomdokaiba lépjek, de sajnos szerződést még nem kaptam tőle. Dolgozom azokon amiket mondott, és bízom abban, hogy később lesz lehetőségem nála versenyezni” – mondta a havas autózásról Krisztián, de azt, hogy konkrétan mi is hangzott el közte és Ekström közt azt természetesen nem árulta el. Nem téved nagyot aki azt gondolja, hogy már maga a meghívás ténye nagyon nagy fegyvertény, azt jelenti hogy kétszeres Európa-bajnokunk előtt azért nyitva az út, hogy akár Bakkerud nyomdokaiba lépve, elérje álmát és az Ekström csapatnál kössön ki. Nem véletlenül példálóztunk Andreas Bakkeruddal, ő ugyanis az a versenyző, aki Szabó Krisztián előtt utoljára volt kétszeres Super-1600-as bajnok, és amikor Supercarsra váltott, az első évben EB negyedik helyezett lett.

A jövőről nemcsak beszél Szabó Krisztián, hanem szorgosan gyüjtögeti a Supercars-os tapasztalatokat is. Tesztelt Kiss Pál Tamás korábbi Peugeotjával, és Kárai Tamás előző Audiját is kipróbálta már. „Elsősorban tapasztalatot szerettem volna gyűjteni, többféle autót kipróbálni, és persze a célok közt ott volt az is, hogy megfelelő autót keressek a Supercars bemutatkozáshoz. Az Audi adott volt, mert a végcél mindenképpen a Volkswagen csoport valamelyik márkájával indulni a vb-n, Tomi Peugeotját pedig mindenképpen szerettem volna kipróbálni, mert láttam, hogy ment vele az elmúlt években, és tudom, hogy az a technika vb szinten is ütőképes, és erről sikerült is megbizonyosodnom. Ugyan esős pályán mentem csak vele, de fantasztikusan kezes a kocsi és persze hihetetlenül erős, el tudom képzelni, hogy mire képes száraz pályán. Kicsit irigylem Tomit, hogy ennyit versenyezhetett vele, és olyan mezőnyben ahol ment az elmúlt években” – mondta az élmény emlékére még mindig mosolyogva Krisztián, majd szép lassan áttértünk a konkrétumokra is, elsőként arra, hogy mit kell megtanulnia a kategóriaváltáshoz.

Összkerekes tapasztalatom az autókrosszból már van, a ralikrosszos tudásom is megvan. A legnagyobb különbség az, hogy ezeket a turbós autókat nem kell forgatni, alacsony fordulaton is nyomatékosak. Eddig csak szívómotoros autókkal versenyeztem, amik a fordulatszámtartomány tetején voltak erősek, itt viszont hamar kell váltani, mert széles tartományban erősek ezek a kocsik. Persze a tempót is meg kell szokni, mert a Supercars autó sokkal gyorsabb, mint bármi, amivel eddig versenyeztem.”

A cél tehát a tapasztalatszerzés, amihez viszont a tesztek nem elegendőek, így hát kell egy saját autó, amivel lehet gyűjtögetni a versenykilométereket, és ez a kocsi már meg is van. „Vásároltunk egy régebbi Volkswagen Polo Supercart, ami nem mai modell, de a célnak megfelel, mert turbós összkerekes, és ezzel szeretnék minél többet versenyezni, minél többféle mezőnyben. Jól fel kell készülnöm arra, hogy ha jön a lehetőség, akkor készen álljak. Ezzel a kocsival nem tudok vb-s mezőnyben indulni, ahhoz nem elég gyors, de kedvezőbb költségekkel, sokat tudok vele versenyezni. Indulok majd magyar bajnoki futamokon, különféle egyéb nemzetei bajnokságokon, és minél többet szeretnék edzeni vb-s pályákon. Ez azt jelenti, hogy szeretnék elutazni a világbajnoki futamokra, és a versenyek utáni napon, vagy napokon tesztelni. Ezzel a pályákat is megismerem, mert ugyan van pályaismeretem, de nem Supercarral, és ott is gyűlnek a kilométerek a kezemben” – árulta el az idei tervek gerincét, majd nevetve hárította azt a kérdést, hogy esetleg az is cél e, hogy a versenyhétvégék után a régebbi technikával elért egy egy jobb köridő aztán akár referenciaként szolgáljon majd a tárgyalásoknál. Helyette elárulta, hogy a szezon végén mindenképpen bemutatkozna a csúcskategóriában is.

Az év vége felé szeretnék elindulni egy világbajnoki topcsapattal két-három futamon. Ezen dolgozunk, és úgy érzem ennek most meg is van az esélye. Most, hogy együtt autóztam Bakkeruddal, és látom, hogy a korábbi Super-1600 bajnokok, mire képesek, úgy vélem, hogy az elődöntőbe jutás egy jó autóval reális cél lehet.” – értékelt Krisztián, és azt is hozzátette, hogy a vb-s bemutatkozás is csak egy része az útnak. A jövő az elektromos ralikrossz lehet, ami iránt a jelenleginél is több gyártó érdeklődik, így ha 2020-ban arra a technikára vált a világbajnokság, akkor a jelenleginél is több gyári ülés lesz, amire egy sikeres felkészülés után már reális esélye lehet Szabó Krisztiánnak.

Itt tart tehát kétszeres Európa-bajnokunk, és azt kell mondjuk, hogy megnyugodtunk. A beszélgetésünk előtt egy kicsit féltettük Krisztiánt, nehogy egy erőn felül bevállalt projektbe kezdjenek, de ennek veszélyét ők is jól látják. A lehetőségeket okosan mérték fel, és egy megvalósítható útra léptek, aminek a végén reális az esélye annak, hogy gyári pilótaként láthassuk Szabó Krisztiánt. Szurkolói szempontból pedig jó hír, hogy a magyar bajnokikon is ott lesz a váci pilóta, és legyen akármennyire is gyengécske az a Polo, abban biztosak vagyunk, hogy a magyar bajnokságban élvezetes csatákat látunk majd!