Wieszt Jankó: Úgy éreztem a garázsomban a helyük

Tavaly azzal váltunk el Wieszt Jankótól, hogy egy időre abbahagyja a versenyzést, és az élet más területeire koncentrál. Aztán a télen csak kapkodtuk a fejünket, amikor kiderült, hogy Jankó a Super 1600-as Twingót egy Ford Focus Supercarra cserélte, majd a ralikrossz autó társaságot is kapott két TC1-es Lada Vesta formájában. Természetesen megkerestük Jankót, hogy ha nála ez a versenyzés átmeneti felfüggesztése, akkor ugyan már vonuljon vissza minden évben. 😀

Még mindig az a helyzet, hogy a komoly versenyzést abbahagytam, ez nem változott” – hűtötte le a kezdeti lelkesedésünket Jankó, és először a Focus beszerzésére adott magyarázatot. “Azt szerettem volna, ha egy olyan autó áll a garázsban amivel néha lehet egy jót csapatni. A Twingo is remek versenyautó, de egy Supercarnak azért nincs párja. Ha kimegyünk egy pályára akkor szeretnék élvezeteset autózni, és az is fontos szempont volt, hogy a jobb egyben is szórakoztató legyen az autó. Versenyzésről azonban nincs szó, továbbra is tartom magam az őszi elhatározásomhoz.”

A ralikrossz tehát továbbra is szünetel, hiába áll a garázsban egy remek autó. Viszont azért, hogy a Focus ne érezze magát magányosan, két barátot is kapott, egy egészen más szakágból. A kérdés természetesen az volt, hogy honnan jött az ötlet.

“Már régebben is nagyon tetszettek nekem ezek az autók, és most a TC1 megszűnésével voltak csapatok akik eladják a versenyautóikat. Láttam a hirdetést is, és meg is kérdeztem több csapatot, és végül a Lada mellett döntöttem. Most már itt van nálunk a két Vesta, és jó helyen vannak. Kaptunk hozzá rengeteg alkatrészt is, így a szervizeléssel sem lesz gond.”
De azt mondtad, hogy más projektekre kell a pénz, nem a versenyzésre, miért vettél mégis versenyautót, nem is egyet, hanem rögtön kettőt?
Arra kell továbbra is, de ezt nem lehetett kihagyni. Nem versenyzem el a pénzt, de úgy éreztem, hogy egy ilyen autónak kell állnia a garázsban. Aztán végül kettő lett belőle. Úgy gondolom, ez egy örök érték lesz, ezek az autók futamokat nyertek a WTCC-ben, egy korszak fontos szereplői, ezeknek az ára lefelé már nem fog menni.”
Befektetés célú vásárlás volt?
“Akár az is lehet, de a motiváció inkább az volt, hogy megszerezzem ezeket a ritka és különleges autókat. A terv azonban az, hogy egyikkel én fogok versenyeken indulni, a másikat pedig bérbe adjuk.”

De hol fogsz indulni? A gyorsasági bajnokságban nem sok ellenfele lesz, úgy járhatsz, mint a Twingóval, ami magasan kiemelkedett a tavalyi mezőnyből.
“Ahol a szabályok megengedik és lehet velük indulni ott megyünk. Nem a kihívást keresem benne, hanem úgy gondolom, hogy ha már itt vannak, és lehet velük versenyezni, akkor miért ne? Annyi, hogy nem egyedül megyek ki vele a Hungaroringre, hanem mások is lesznek a pályán. Nem bizonyítani akarok, hanem egyszerűen élvezni, hogy van egy olyan autóm, ami egyedinek
mondható.”
Ez úgy hangzik, mint a tavalyi Hungaroring Classicon versenyző autótulajdonosok filozófiája. Veszek egy különleges versenyautót, és versenyzek vele, mert ott van igazán elemében, nem a garázsban hermetikusan lezárva.
Igen a terv valami ilyesmi. Nem bajnokságot akarok nyerni, hanem az a lényeg, hogy itt van, az én garázsomban áll, jó helyen van, és néha lehet vele élvezetesen menni egy kört. Ennyi.”
Mentél már valamelyikkel?
“Itthon még nem, de Magny Coursban beleültem. Sajnos esős, havas idő volt, így tényleg csak pár óvatos kört tudtam megtenni. Nulla fok körül volt a hőmérséklet, így sem a motorról, sem a futóműről még nem tudok sokat mondani, de azt rögtön éreztem, hogy nagyon egyben van az autó, és biztos, hogy nagyon jó lesz majd. Pályán még nem mentem ilyen erős autóval, így ez jó alkalom lesz arra is, hogy kicsit megismerjem a pályaversenyzést, és ha újra kezdem a karrierem, akkor majd döntök a ralikrossz és a pályaautózás között. Érdekes módon a hegyi verseny nem hoz lázba, ahogy a rali sem, pedig tudom, hogy a Lada nagyon jó lenne hegyre is.” 
Beindult már a garázsodban a turizmus? Jönnek a kíváncsiskodók?
“Voltak már páran megnézni őket, és rengetegen bejelentkeztek, hogy jönnek majd.”
És te hányszor mész le a garázsba?
“Minden nap megnézegetem őket. Van amikor ott töltöm el az időmet, egy este hamar elszalad mellettük.”

Wieszt Jankó hangjában a beszélgetésünk alatt végig érezni lehetett az örömöt, amiatt, hogy meg tudta vásárolni a két Ladát, és Magyarországra kerültek ezek az autók. A garázsban viszont nincs már több hely, a Focus, a két Lada és az alkatrészek elfoglalnak minden szabad területet, így több kincs érkezése nem várható. Jankó arról még biztosított minket, hogy ha kiderül mikor és hol versenyez először 2018-ban, akkor azt a race1.hu olvasói az elsők közt tudják majd meg.