Hóországban versenyez a Rali-világbajnokság – Svéd Rali

Ideális körülmények közt zajlik a hétvégén a 66. Svéd Rali, amelyet megszületésekor 1950-ben még az Éjféli Nap versenyének hívtak. 1973-ban lett a verseny a Rali-vb része, és azóta tradicionálisan havas verseny, most is így van, 2018-ban a pályák kellően havasak, a környezet gyönyörű, a sebesség óriási, a versenyzők pedig alig várják az első gyorsasági rajtját. A hazai közönség is lelkes, Per-Gunnar Andersson után újra van egy svéd pilóta, Pontus Tidemand, aki ott van az élmezőnyben.

A Svéd Rali helyszínei idén sem változtak, Karlstadtból rajtol a mezőny, a szervizpark és a cél pedig Torsbyban lesz. A 19 gyorsasági is ismerős, mégis a szakaszok negyede új 2017-hez képest. A lényegi események csütörtök este kezdődnek az 1.9 kilométeres szuperspeciállal Karlstadban. Itt szokás szerint az eredmény sokadlagos, maximum összetörni lehet az autót.

Pénteken már Norvégiában  folytatják, a három szakaszból a két hosszabbat ott jelölték ki, a harmadik pedig Svédországban rajtol, de a 19 kilométeren átlépik a határt is a versenyzők. A napot egy 10 kilométeres gyorsaságival zárják Torsbyban.

Szombaton Hafrogs környékén teljesítenek két kört a nagy klasszikusokon. Torntorp egy padlógázas gyors, majd jön a 23 kilométeres Hafrogs szakasz, aztán a kör végén a híres Vargasen a Colin Cresttel. Tavaly itt Ostberg ugrotta a legnagyobbat egy Fiestával, de a rekordot a szintén norvég Eyvind Brynildsen tartja egy Fiesta R5-tel, 2016-ban 45 métert ugrott a Colin’s Cresten. A szombatot egy karlstadti és egy torby-i szakasz zárja majd.

Vasárnapra csak két helyszín marad, a Likenas gyorsaságit kétszer teljesítik, majd a péntek esti gyorsot ismétlik Torsby-ban, ez lesz a Power Stage is.

Az M-Sport új felállással támad, az Ogier – Ingrassia duó természetesen maradt, vezetik a bajnokságot és nagyon várják a versenyt. “Ilyen körülmények között elképesztő sebességet érünk el, és megtámasztjuk az autót a hófalakon, ami segít a kanyarokban. Ez fantasztikus érzés, de nem könnyű a megvalósítása” – mondta Ogier aki az eddigi nyolc Svéd Ralijából hármat megnyert. 

Elfyn Evansnak kevesebb tapasztalata van havon, de a két évvel ezelőtti WRC2 győzelmére tud majd alapozni. Leginkább attól tart, hogy a friss havon nehéz a tájékozódás, a nagy tempónál a sok fehér közt nem könnyű megtalálni az utat. Teemu Suninennek könnyebb lesz, még úgy is, hogy a tavalyi finn verseny óta nem ült a Fiesta WRC-ben. Az eddigi két svéd versenyén mindkétszer 10. lett, idén azonban már nem azért versenyez, hogy a gyártóknak bizonyítson, így a dobogót veszi célba, bár azt is elmondta, hogy a legfontosabb, hogy a gyártói bajnokságban gyűjtsön sok pontot a csapatnak. 

A Hyundai legfontosabb célja a dobogó a Svéd Ralin. Thierry Neuville, Andreas Mikkelsen és Hayden Paddon vezeti a WRC-ket, Jari Huttunen pedig az R5-össel debütál. Utóbbinak rögtön javítania kell, mert a teszten egy kicsit lezúzta az autót. Dani Sordo is ott lesz a versenyen, de nem vezet, hanem a Red Bull TV szakkommentátora lesz, érdemes lesz meghallgatni mit mond majd.

Mikkelsen kicsit otthon érezheti magát, rengeteg rajongója lesz a pálya szélén, akik azért drukkolnak, hogy kedvencük legalább a 2014-es második vagy a 2015-ös harmadik helyét megismételje, de nyilván a győzelem a cél. Neuville célja, hogy ugyanúgy uralja a versenyt mint tavaly, de ezúttal ne kieséssel fejezze be az utolsó előtti napon, hanem a dobogón ünnepelhessen. Hayden Paddon pedig a tavalyi ausztrál verseny után ül ismét autóba, neki talán bizonyítani is kell majd, így a legfontosabb az lesz, hogy célba érjenek, és pontokat szerezzenek. 

A Toyota Latvala tavalyi sikerét szeretné megismételni, ráadásul a finn itt érte el első WRC győzelmét 10 évvel ezelőtt, nem csoda, hogy egyik kedvence ez a verseny. Úgy érzi fejlődtek tavaly óta, a teszten főként a lassabb és technikásabb részekre koncentráltak.

Ott Tanak még mindig tanulja a Toyotát, és azt mondta, a tesztek után már érti, miért nyert itt tavaly Latvala. A verseny első részén kivárásra játszanak majd, megnézik mit tudnak a többiek, aztán lépnek igazán a gázra, cél az újabb dobogó. Esapekka Lappi már túl van a Monte utolsó gyorsaságiján átélt csalódáson. Svédországban tavaly nem indult, de  a hó mindig is feküdt neki, így abban reménykedik, hogy megint kiegyensúlyozott versenyt fut majd, és ezúttal a végén sem jön közben semmi.

A Citroen bevet egy új pilótát is, Mads Ostberg egészen biztos, hogy jobb teljesítményt nyújt majd, mint az elmúlt két éveben a top10-be jutni is képtelen Kahlid Al Qassimi. Ostberg eddig 11-szer indult a Svéd Ralin, és 2014-ben és 2015-ben a Citroennél is jól ment a Rali-világbajnokságon. Most úgy érzi jól felkészült, reméljük a WRC Live közvetítések mellett az útra is figyel majd. Kris Meeke a Monte után telekárogta a médiát azzal, hogy milyen vacak és lassú az autó, de ha így is van, ez semmiképpen sem profi hozzáállás. Svédországban nem lesz könnyű dolga, eddig csak négy alkalommal indult a versenyen, és a hetedik hely volt a legjobb eredménye. Craig Breen viszont volt már ötödik is, és az egyik kedvence ez a futam, ahol mindig magabiztosnak érzi magát. Ő is kiemelte, hogy a hófalak miatt nagyobb lesz a tempó, hiszen egy pici hiba is beleférhet, mert a havon meg tud támaszkodni az autó.

A WRC2 mezőnyben lesz bőven induló, de igazán nagy név csak Tidemand és Veiby lesz, Kopecky távollétében várhatóan ők harcolnak majd az élen. Huttunen is beleszólhat a csatájukba a Hyundaijal.