Michelisz Norbert Hyundaira vált és indul a WTCR-ben!

A Hyundai Motorsport és a BRC istálló bejelentette, hogy Michelisz Norbert és Gabriele Tarquini lesz a két pilótájuk a WTCR 2018-as szezonjában.

A pletykák már a hétvégén elindultak Norbi márkaváltásáról, és a mai bejelentéssel a csapat pontot tett a találgatásokra. Egyértelműen a  WTCR egyik bajnokesélyese a koreai-magyar-olasz formáció, az autó és a pilóták is a legerősebbek közé tartoznak a mezőnyben.

Tavaly februárban hozta nyilvánosságra a Hyundai, hogy TCR autót építenek. “Nagyon fontos lépés ez számunkra, ez az első projektünk a pályaversenyzésben.” – mondta akkor Michel Nandant a Hyundai Motorsport első embere. “A TCR sorozat nagyon sikeres, és szerte a világon egyre több ilyen bajnokság indul. Az, hogy a Hyundai saját konstrukcióval képviselteti magát ezekben a sorozatokban, a WRC és az R5 projekttel együtt nagyon jó promóciós lehetőség a gyárnak.” Az utolsó mondatra érdemes odafigyelni, hiszen a fejlesztés Alzenauban zajlott, egy fedél alatt a ralis projektekkel. Nem lehet nem észrevenni a párhuzamot a Citroen WTCC projektjével, ahol szintén a ralis alapok jelentették a siker egyik kulcsát. Gyorsan tanulnak a koreaiak… A biztonság kedvéért leigazolták Andrea Adamót, aki épp a JAS egyik kulcsembere volt, mellé pedig Gabriele Tarquinit fejlesztőpilótának. 

Kilométerek ezreit tesztelték, aztán a fejlesztés Misanóban folytatódott, ahol a 24 órás versenyen nem csak a megbízhatóságot tesztelhették, hanem azt is, hogy hogyan reagál az autó a körülmények változására. Végül elindultak a Nürburgringen is.

A Hyundai éles bemutatkozása remekül sikerült, a 2017-es kínai TCR International versenyen előbb Gabriele Tarquini fölényesen megnyerte az első futamot, majd 40 kilogramm ballaszttal és 95%-ra csökkentett teljesítményű motorral Alain Menu és Tarquini a rajtrács végéről a 4. és 6. pozícióig jutott. Ezt követően a TCR Europe Trophyn az Adria Racewayen Tarquini egy pole pozíciót, egy második, és egy első helyet szerzett. Itt ismét adódik egy érdekes összehasonlítási lehetőség. A Hyundai a fejlesztés során utazott el egy 24 órás versenyre, és ott meg is tettek 431 kört, valamint jobb köridőket futottak, mint a Seat, a Honda és az Audi, aztán a tapasztalatok birtokában folytatták az autó építését. Ellenben a JAS motorsport (na jó egy brit csapattal..) a kész Honda Civic-kel versenyzett a Dubai 24 óráson. Ők sem értek célba, de a megszerzett tapasztalatokat már nem volt idejük felhasználni, hiszen javában folyik az autók gyártása. 

Az eddigi eredmények azonban mit sem számítanak a BOP tesztig, mert akkor dől el, hogy melyik márka mennyi ballaszttal versenyez majd a bajnokságban. A tesztet az FIA felügyeli, így talán nehezebb lesz bevetni azokat az apró trükköket, amit tavaly láttunk.

Sokakban felmerülhet a kérdés, hogy miért váltott Michelisz Norbert, és hogy jó döntés volt e a Hondát Hyundaira cserélni. A koreaiak elkötelezettségét, és a projekt átgondoltságát tekintve, mi úgy gondoljuk jó döntést hozott Norbi. Az egyértelműnek látszik, hogy a Volkswagen csoport autói mellett a Hyundai mögött van a legerősebb gyári támogatás, miközben a japánok a szokásos határozatlansággal állnak a WTCR projekt mögött. Egészen biztosak vagyunk abban, hogy Michelisz Norbi alaposan átgondolta a döntését, és sok olyan tényezőt is mérlegelt, amit a két gyártóval folytatott tárgyalások során ismert meg, és a nyilvánosság ezeket nem láthatja. 

Az elmúlt két év pályafutásom szakmailag legizgalmasabb időszaka volt, amelyben sokat fejlődtem, de úgy éreztem, hogy szükségem van az új kihívásra.” -írta a versenyző a blogjában. 

Azt sem szabad elfelejteni, hogy az autósport világában nem szokatlan egy márkaváltás, és ha Norbi most jól teljesít, azzal tovább növelheti az amúgy is magas reputációját a nemzetközi motorsport világban, ami akár egy későbbi DTM szerződés alapja is lehet. A végső választ nyilván csak év végén kapjuk meg, de reméljük, Norbi egy WTCR bajnoki címmel igazolja majd be a döntés helyességét.

A Hyundai i30 N TCR részletes specifikációja:

Engine:
Transverse mounted, 2-litre turbocharged engine with direct injection, intercooled
Life Racing ECU and data acquisition system
BMC air induction kit

Transmission:
Pneumatic paddle shift operated, 6-speed sequential gearbox with external preload adjustment
Multi-disc motorsport clutch
Motorsport-specification driveshafts

Braking:
Front bespoke Brembo 6-piston monobloc calipers with Ø380mm ventilated brake discs
Rear 2-piston monobloc calipers with Ø278mm ventilated brake discs
Pagid brake pads
Adjustable pedal box with spherical bearing-mounted Brembo master cylinders
Goodridge braided hoses and fittings

Steering:
Hydraulic steering rack

Suspension:
Front McPherson struts with adjustable dampers
Rear 4-arm multi-link with adjustable dampers 

Wheels
Braid i30 N TCR specific 10”x18” rims

Chassis
Hyundai Motorsport-designed lightweight, high-tensile steel roll cage
Strengthened production body shell, painted white interior and exterior
Body panels from steel and GFC

Interior
Sabelt race seats and 6-point HANS compatible harnesses
Sabelt 330mm flat steering wheel
Lifeline fire extinguisher system
100-litre fuel tank with endurance refueling capability
Odyssey PC680 lightweight race battery

Dimensions
Length: 4,450mm
Width: 1,950mm
Wheel base: 2,650mm
Track Width: 1,700mm
Minimum weight: 1,285kg (including driver, complying with TCR regulations)

foto: Hyundai Media, Gruppe C Photography, Honda Media