Kalle Rovanpera – egy újabb bajnokcsemete?

Kimi Raikkonen volt az első, aki nagy vihart kavart, amikor tapasztalatlan újoncként berobbant a Forma-1-be. Mindössze 23 együléses autóval futott verseny után szerződtette őt Peter Sauber, és a többi már történelem, Kimi csattanós választ adott a kétkedőknek. Aztán jött Sebastian Vettel, az ő rekordjait nem is kell sorolni, és Lewis Hamilton sem volt érett férfikorban, amikor megkezdte F1-es karrierjét (egyesek szerint még most sincs abban…). Nico Rosberg érkezésével a csodatinik kategóriája szintet lépett, jöttek a régi aszok csemetéi. Sainz, Palmer, vagy éppen az F1 új üdvöskéje Max Verstappen. A raliban már évek óta figyelünk egy fiatalra, akinek nyolcéves korában készült videója azóta átlépte a milliós nézettséget: ő Kalle Rovanpera.

Ügyes, ugye? Volt honnan örökölni, az édesapa Harri Rovanpera a kilencvenes évek végétől a kétezres évek közepéig a Seat, a Toyota, a Peugeot, a Mitsubishi, és végül a Skoda WRC autóit terelgette. Vb futamgyőzelme csak egy volt, a 2001-es Svéd ralit nyerte meg, ekkor fia még csak négy hónapos volt. Amíg apuka a WRC-kel vitézkedett, Kalle quaddal, motorral, majd gokarttal tanulta a motorizált közlekedést, majd amikor nyolcévesen beült abba a kék Toyota Starletbe minden megváltozott.

Nem sokra emlékszem belőle, mert nagyon fiatal voltam. Fogalmam sincs honnan jött a kapcsolat köztem és az autó közt. Amikor kicsi voltam, mindenféle más járművet vezettem, de autót hétéves koromig nem. Úgyhogy nem értem miért éreztem annyira könnyűnek, egyszerűen csak működött. Szóval nincs rá magyarázat, de az első pillanattól kezdve jól éreztem magam a kocsiban. Miután először vezettem raliautót, attól kezdve nem is ültem másfajta versenyautóba”  – mesélte a történetet Kalle Rovanpera a Red Bull Magazinjának utolsó számában.

A karrier viszont lendületet vett, és 13 évesen már komoly bajnokságban indult. Mivel hazájában túl fiatal volt a versenyzéshez, így a lett sprintbajnokságban indult, természetesen külön engedéllyel. “Nehéz volt meggyőzni az embereket, hogy képes vagyok rá, és jó eredményt fogok elérni. Édesapámnak kellett engedélyt kérnie, hogy Lettországban és Észtországban versenyezhessek. Számomra viszont nem okozott nehézséget az indulás, mert addigra már sok tapasztalatom összegyűlt. Azt nem tudom, hogy előtte mit gondoltak rólam, de azt tudom, hogy utána már úgy látták, hogy ez a srác rendben van” – mondta Kalle a kezdeti évekről. Persze az idősebb Rovanpera sem akart kockáztatni, így fia mellé korábbi navigátora, Risto Pietilainen ült, akivel még 1993-ban az 1000 Tó Ralin kezdődött a közös történetük.

Két éven át egy Citroen C2-vel gyűjtötte a tapasztalatokat a versenyzőpalánta, majd 2016-ban több osztállyal is feljebb lépett. Előbb egy Fabia S2000-ressel, majd annak R5-ös verziójával futott kiemelkedően jó versenyeket. A Liepaja Ralin a gyorsaságikon olyan időket ment, mint a győztes Ralf Sirmacis, év végén pedig megnyerte a lett bajnokságot.  “Lettország nagyon fontos számomra. Ott tanultam mindent a raliról. Az autót előtte is tudtam vezetni, de az összes többit, hogy hogyan zajlik egy verseny, hogyan kell itinerből menni, ott sajátítottam el” – mondta az első évekről.

Tavaly májusban a Red Bull is felfigyelt tehetségére, és 15 évesen szerződtette, épp abban a korban, amikor Max Verstappent is leigazolták. Aztán jöttek az olasz és a finn versenyek, és egy-egy fellépés néhány év végi ralishown egy Fiesta WRC-vel. Az igazi elismerés azonban egy világbajnoktól jött, Tomi Makinen meghívta egy tesztre a 2017-es Yaris WRC-vel. “Hihetetlen volt“, mondta a 40 kilométeres tesztről Rovanpera, Makinen pedig csak annyit mondott, “Jó, nagyon jó.” 

A Liepja Ralin élesben is bizonyított Rovanpera, Gryazin mögött második lett, majd Malcom Wilsontól kapott lehetőséget. Egy Fiesta R5-tel elindulhatott a Wales Ralin és az Ausztrál Ralin is. Előtte egy fontos lépésre volt még szükség, október elején megszerezte a vezetői engedély. Természetesen elkészült a kötelező vicces videó is az eseményről.

A Wales Ralin gondokkal küszködve 35. lett, nehezen szokta meg az új autót, és a Michelin gumikkal sem volt tapasztalata, ennek ellenére nem hárította a felelősséget. “Nem voltam elégedett. Ez egy világbajnoki futam, itt mindenki nagyon gyors. Viszont jobb ilyen szintű pilóták ellen versenyezni, amikor kikerülsz a komfortzónádból, és úgy fejlődsz.”

Aztán a következő Ausztrál versenyen már nem kellett magát ostoroznia, a 12. helyen végzett, és megmutatta, hogy  helye van a világ elitjében.

A Skoda pedig felismerte ezt, és gyorsan visszacsábította. Idén a WRC legfiatalabb gyári pilótájaként, a szintén nem túl öreg Ole Christian Veiby és Juuso Nordgren, valamint a rutinos Jan Kopeczky mellett ő is versenyben lesz a WRC2 címért egy gyári Fabia R5-tel.

foto: Red Bull Content Pool / Jaanus Ree, Kalle Rovanpera