Dakar 1. nap – a Toyota jól kezdett

Nasser Al-Attiyah volt e leggyorsabba  Dakar első napján, igaz a mindössze 31 kilométeres sivatagi speciálszakaszon sokat nem lehetett nyerni, veszíteni viszont annál többet. A motorosoknál a tavalyi győztes Sam Sunderland lett az első, a quadoknál Ignacio Casale, a kamionos mezőnyben viszont a tatrás Alaes Loprais jelezte, hogy az Iveco nagyágyúinak távollétében ő lesz a Kamaz első számú kihívója.

A Dakar mezőnye az ünnepélyes megnyitó után 200 kilométeren át embertömegben autózott Piscóba, majd a táborhely körül tettek meg egy 31 kilométeres kört a sivatagban. A Toyota kezdett a legjobban az autós mezőnyben a katari Al-Attiyah mögött a csapattárs holland Ten Brinke lett a második, de már 24 másodperc hátránnyal. A harmadik egy hazai pilóta lett, majd az újonc Bryce Menzies következett a Mini Buggyval. 

Mellbevágó volt, hogy mennyire jól kezelhető az autó. A kétkerékhajtású új buggy remekül működött a homokban, várom már a további sivatagi szakaszokat.” – mondta Menzies.

Az első 30 kilométer után, talán a Peugeot annyira nem várja a sivatagot, a legjobbjuk Stephane Peterhansel csak a 11. lett. “Nem voltam túl magabiztos a dűnéken. A nap nagyon magasan volt, így nem voltak árnyékok a dűnék tetején, emiatt nehéz volt olvasni őket. Találkoztunek egy motorossal is aki elesett. A biztonságra törekedtem, mert nem éreztem rá a homokos szakaszra, holnap majd meglátjuk, hogy alakul” – mondta Peterhansel. Szintén óvatosan ment Despres és Sainz is, így csak a 15. és 16. helyen végeztek, Loeb viszont 3 kilométer után elveszítette a fékeket, ezért extra óvatosan gurult végig a pályán, a 29. lett.

Szalay Balázsék már az első napon hibáztak, a navigációval akadt gondjuk: “Rögtön a rajt után nem mentünk elég pontosan, kihagytunk egy GPS-pontot, ami miatt vissza kellett fordulnunk, úgyhogy majdnem két kilométert tettünk meg pluszban” – nyilatkozta Szalay Balázs. A magyarok a 36. helyen értek célba. 

Motorosaink sem voltak túlságosan gyorsak, a rutinos Saghmeister Gábor a 81. lett, Gyenes Emánuel a 85., Dési János nem fért be a legjobb 100-ba, Horváth Lajos pedig több, mint egy órát veszített és csak a 135. lett az első napon.

A kamionosok közt Ales Loprais 22 másodperces előnnyel lett az első, mögötte pedig egy Renault következik, Martin Van Den Brinkkel a kormánynál. A legjobb Kamaz versenyző Eduard Nikolaev volt, ő harmadik lett, 29 másodperc hátránnyal.

Az első versenynapon kiesők is voltak, legrosszabbul a motoros Joaquim Rodrigues járt, ő néhány méter után esett motorjával, és kórházba is kellett szállítani. Nem volt könnyű első napja a két Coronel testvérnek sem, a Beast becenévre hallgató versenyautójuk makrancoskodott, így csak a 83. helyen evickéltek be a célba.

40. DAKAR RALI, 1. nap, Lima–Pisco (össztáv: 273 km, ebbõl szelektív szakasz: 31 km). 
 
Autósok: 1. Nasszer al-Attijah, Mathieu Baumel (katari, francia, Toyota Hilux) 21:51, 2. Ten Brinke, Perin (holland, francia, Toyota Hilux) 25 mp h., 3. Fuchs, Mussano (perui, Borgward) 34 mp h., …36. Szalay Balázs, Bunkoczi László (magyar, Opel Crossland X) 7:32 p h. 
 
Motorosok: 1. Sam Sunderland (brit, KTM) 20:56, 2. Van Beveren (francia, Yamaha) 32 másodperc hátrány, 3. Quintanilla (chilei, Husqvarna) 55 mp h., …81. Saghmeister Gábor (szerbiai, KTM) 16:36 p h., …85. Gyenes Emánuel (romániai, KTM) 18:14 p h., …104. Dési János (magyar, KTM) 29:01 p h., …135. Horváth Lajos (magyar, KTM) 1:03:12 ó h. 
 
Kamionosok: 1. Ales Loprais, Lukas Janda, Ferran Marco Alcayna (cseh, cseh, spanyol, Tatra) 25:15, 2. Martin Van Den Brink, Wouter Rosegaar, Daniel Kozlovsky (holland, holland, cseh, Renault) 22 másodperc hátrány, 3. Eduard Nikolaev, Jevgenyij Jakovlev, Vladimir Ribakov (orosz, Kamaz) 29 mp h.
 
foto: ASO/@World/A.Lavadinho, Red Bull Content Pool, BMW Media