Az elmúlt 30 év 10 legjobb Forma-1-es futama

 

1. Brazil Nagydíj, 2008
A verseny, ami mindenki számára emlékezetes marad. ha Ferrari szurkoló akkor azért, ha Hamilton rajongó akkor azért, ha pedig egyik résztvevőhöz sem kötődik, akkor is örökre emlékezetes marad a brazíliai dráma. Lewis Hamilton úgy érkezett a 2008-as utolsó futamra, hogy egy ötödik hely is elég neki a bajnoki címhez. A kaotikus esős futamon azonban az utolsó kör feléig csak hatodik volt, miközben Felipe Massa átszelte a célvonalat, és ünnepelni kezdett, mert ezzel ő volt a világbajnok. 30 másodpercnyi boldogság jutott neki, és a braziloknak, aztán az utolsó kanyarban Hamilton a Mclarennel megelőzte Timo Glockot és megkaparintotta a címet. 

2. Brit Nagydíj, 1987
A Williams két ásza, Nelson Piquet és Nigel Mansell indult az első sorból, ám Prost a McLarennel lerajtolta őket. Mindkét Williams gyorsan visszaelőzte a franciát, és kerékcsere nélkül tervezték a futam teljesítését, ám Mansell erős vibrációk miatt kiállt a boxba új gumikért. 28 körrel a leintés előtt 29 másodperces hátránnyal tért vissza a pályára csapattárs Piquet mögé. Ettől kezdve Mansell az új gumikon elképesztő felzárkózásba kezdett, összesen 11-szer döntötte meg a pályacsúcsot. Az utolsó előtti, 63. körben a Stowe-kanyarban, becsapta Piquet-t és megelőzte őt, és megnyerte a futamot, a brit közönség pedig extázisban ünnepelt.

3. Abu Dhabi Nagydíj, 2010
Amikor a stratégia döntött! Négy versenyző érkezett bajnokesélyesként az év utolsó versenyére, Sebastian Vettel, Fernando Alonso, Mark Webber és Lewis Hamilton is versenyben volt a címért. Michael Schumacher és Vitantonio Liuzzi az első körben ütközött, és a biztonsági autós fázis azonnal megkavarta a taktikákat. A négy bajnokesélyes és csapataik egymásra koncentráltak, de végül Vitalij Petrov volt a kulcsember. Az orosz az első körben kereket cserélt, és később beragadt mögé Alonso, sőt végül Kubica is a spanyol elé került, aki így csak hetedik lett és ezzel elveszítette a világbajnoki címet. Vettel kényelmesen nyert Hamilton előtt és ezzel bajnok lett.

The top 10 Formula One races of the past 30 years 02

4. Brazil Nagydíj, 2012
Az esőkáosz. A 2012-es szezon utolsó futamára Fernando Alonso a Ferrarival 13 pontos hátránnyal érkezett Sebastian Vettel mögött. A német negyedikként indult, de megtorpedózta őt Bruno Senna, és a mezőny végére eset vissza.Eközben a hetedik helyről induló Alonso a bajnoki címet jelentő harmadik helyig kapaszkodott fel, és a végére még egyet előrelépve második lett. Ez is kevés volt, mert a hol eleredő, hol csillapodó esőben Vettel óriási felzárkózással és sok szerencsével végül hatodik lett, és ezzel minden idők legfiatalabb háromszoros világbajnokaként ünnepelt a futam után.

5. Monacoi Nagydíj, 1992
Nigel Mansell a pole pozícióból indult a Williams-szel és már 30 másodperces előnnyel vezetett amikor egy leeső kerékanya miatt a boxba kényszerült. A hosszúra nyúlt csere után Senna mögé jött vissza  pályára, és azonnal elszánt támadásba kezdett. Három körön át centiméterekre volt egymástól a két autó de Monacóban Senna élete védekezését mutatta be, és megnyerte a versenyt, ezzel ötödik monacói győzelmét aratta és beérte az addigi rekorder Graham Hillt. Mansell annyira kimerült volt a verseny végén, hogy úgy kellett odatámogatni az eredményhirdetéshez.

6. Brazil Nagydíj, 2007
Az év utolsó versenyére a ferraris Kimi Raikkonen 100 ponttal a harmadikként érkezett, előtt 103 ponttal Alonso és 107 ponttal Hamilton állt a bajnokságban. Hamilton másodikként rajtolt, de Massa feltartotta és ezzel Raikkonen megelőzte a britet, akit hamarosan Alonso is maga mögé utasított. Hamiltom megpróbálta visszaelőzni a spanyolt, de kicsúszott, és visszaesett a nyolcadik helyre, majd egy motorhiba miatt újabb pozíciókat veszített és ezzel elszálltak a bajnoki esélyei. Az élen a Ferrari okos boksztaktikával felcserélte Massát és Raikkonent, Alonso harmadik lett, Hamilton csak hetedik, és ezzel a verseny előtt harmadik helyen álló finn egyetlen ponttal megnyerte a világbajnokságot. 

The top 10 Formula One races of the past 30 years 03

7. Japán Nagydíj, 2005
Újra Kimi Raikkonen volt a főszereplő. Az eső megkavarta az időmérőt, így a finn csak a 17. helyről rajtolt, és Schumacherrel és Alonsóval együtt vágott át a teljes mezőnyön, és a 41. körben már Raikkonen volt az élen. A kerékcserék után azonban Fisichella került az első helyre, és a végső győzelemre is esélye volt. Raikkonen azonban élete versenyét futotta, és az olaszt hiába űzte csapata a rádión, az utolsó kör első kanyarjában kívülről körbeautózta őt Raikkonen és megnyerte a futamot.

8. Kanadai Nagydíj, 2011
Jenson Button utolsó volt amikor az eső miatt megszakított futam újraindult a 40. körben. A brit azonban a legjobb pillanatban váltott előbb köztes esőgumikra majd száraz abroncsokra, így a 65 körben már a második helyen találta magát miután szinte egyszerre előzte meg Mark Webbert és Michael Schumachert. A versenyt vezető Sebastian Vettel került nyomás alá, és a német ezúttal nem bírta végig. Az utolsó körben  a tükröt figyelve hibázott, lecsúszott a pályáról, Button pedig kihasználta ezt és megnyerte a versenyt.

9. Európa Nagydíj (Donington Park), 1993
A legyőzhetetlennek tűnő Williams duó Alain Prosttal és Damon Hillel a száraz időmérőn könnyedén megszerezte az első két rajtkockát, ám a versenyre leszakadt az ég.  Ayrton Senna a negyedik helyről indult, de a rajtnál Wendlinger megelőzte őt is és Scumachert is, így az ötödik helyre került. A brazil zseni az első kör végén azonban már vezetett, mert mindössze néhány kanyar után megelőzte Schumachert, a kör felénél már Wendlinger és Hill is mögötte volt, majd a pálya végén, az Esses-Melbourne Hairpin-Goddards-kanyarkombinációkban Alain Prostot is faképnél hagyta. Sokan a valaha volt legjobb körnek titulálták Senna első körét, ami után még egy elrontott boxkiállás sem akadályozta meg őt abban, hogy fölényesen megnyerje a verseny.

10. Európa Nagydíj (Nürburgring), 1995
Michael Schumacher a vizes pályán kezdődő németországi futamon Jean Alesi slick gumikkal rajtolt és ennek köszönhetően a Ferrarival már 24 másodperccel vezetett Schumacher Benettonja előtt. Schumacher azonban okos taktikával többször is a boxba ment, így új gumikkal és kevés üzemanyaggal folyamatosan csökkentette a hátrányát, és végül három körrel a vége előtt megelőzte az addig vezető franciát. 

foto: Pirelli