Megszólalt Marcello Lotti is a WTCR kapcsán

A WTCC korábbi első embere, a TCR létrehozója sok érdekességet árult el arról, hogyan jött létre a megállapodás a WTCR-ről.

Marcello Lotti a touringcars.net-nek adott hosszabb interjút, amelyben azt is elárulta, hogy a kezdeti tárgyalások az FIA-val még nem is a WTCR-ről szóltak, hanem a TCR-nek akartak definiálni egy világszerte használható keretrendszert. Lotti a miután létrehozta a modern WTCC-t, a jövőbeni elképzelések különbözősége miatt szakított az Eurosporttal (pontosabban kirúgták), majd a saját elképzelései alapján létrehozta a TCR-t. A történet innen már ismert, a WTCC, és a TC1-es szabályrendszer zsákutcába jutott Lotti korábbi jobbkeze, Francois Ribeiro irányítása alatt, miközben a TCR szárnyal, sorra jönnek létre a nemzeti és regionális bajnokságok. 

Amikor elkezdtük a megbeszéléseket az FIA-val, jobbára arról volt szó, hogy kezdjünk valamit a regionális sorozatokkal. Aztán miután a nemzetközi platformmal kapcsolatban is ajánlatot tettem, világossá vált, hogy errefelé fordulunk majd” – mondta Lotti.

 “Fontos lépés volt, hogy az FIA tiszteletben tartja a jogaink védelmét” – szögezte le a TCR első embere, hiszen a TCR szabályait csak két évre adta el az Eurosportnak, így fontos volt számára, hogy a TCR licensze továbbra is az ő tulajdonában maradjon. Két év múlva ugyanis az Eurosportnak lépnie kell, de az irány továbbra is kérdéses. A Class One ötletről korábban már írtunk, ha valaki ismeri a DTM-et, az ottani gondolkodást, akkor könnyen belátja, hogy ez csak álom lehet. Gerhard Bergeréknek több szempontból sem érdeke, hogy a porcelánbolti elefántként viselkedő, sokszor végtelenül amatőr (időmérés, közvetítések, stb.) Europorttal közösen dolgozzanak. Ha lejár a két év, Lotti örömmel újraindítja majd a TCR Internationalt.
 
“Rengeteg (TCR) sorozatunk van világszerte, és a menedzsment szempontjából szükségünk van egy nemzetközi sorozatra is, hogy promotálni tudjuk a TCR koncepcióját. Ez nem a WTCR lesz majd, de azt hiszem két év múlva is lesz egy nemzetközi platform, aminek valószínűleg más lesz a promótere, mint a WTCR-nek” – mondta kertelés nélkül Marcelo Lotti, majd egy keményet oda is szúrt Ribeiróéknak. “Együtt fogunk működni velük, és azt hiszem megértették a felelősségüket, és nem veszélyeztetik a koncepciót.”
 
Miközben a WTCR fut, Lotti a cserébe megkapott európai sorozatot a TCR Europe Series-t fejleszti és erősíti majd. A cél számunkra világos, mikor 2019 végén lejár a TCR bérleti joga, Lotti visszakapja a nemzetközi sorozatot, és mellette lesz egy Európa-bajnoksága is. Ezt gyakorlatilag el is ismerte: “Mindig is az volt a tervünk, hogy miután létrehoztuk a nemzeti sorozatokat Európában, létrehozzunk egy Európai TCR sorozatot is. Öt versenyünk lesz a GT Opennel közösen. Hamarosan találkozunk a promóterrel, hogy megtaláljuk azokat az időpontokat, amelyek nem ütköznek a nemzeti bajnokságokkal. A másik célunk az, hogy a legnagyobb kihívást jelentő pályákra vigyük a sorozatot.”

A történet számunkra egészen egyszerűnek tűnik. Marcello Lottit, korábbi jobbkeze hathatós “segítségével”, elküldték az Eurosporttól, mire az olasz szakember létrehozott egy roppant életképes versenysorozat rendszert, amely a csapatok számára megfizethető, a gyártók szempontjából is jó üzlet, és a közönség is jó versenyeket lát. Lotti a WTCC csődje után két évre eladta a licenszet, nyilván nem kevés pénzért a totális zsákutcába került Europortnak. Ők pedig hozzák a szokásos formájukat, és a három versenyre hivatkozással próbálják a csapatoktól beszedni a kieső bevételeiket. Azzal az érvvel nem tudunk egyetérteni, hogy így minőségi mezőny jön össze, hiszen a gazdag, de kevésbé tehetséges csapatoknak nem gond a borsos nevezési díj (had ne írjunk neveket), míg például a M1RA számára már komoly feladat lesz összehozni a büdzsét. Ha nem teszik tönkre a sorozatot, akkor Marcello Lotti két év múlva újra elindíthatja a TCR Internationalt, mellette pedig lesz egy erős európai bajnoksága is, így kialakul a tökéletes rendszer, a nemzeti bajnokságokból, a világsorozatig vezető úttal, ami még nem is túlságosan drága. Mindeközben az Eurosport vakarhatja a fejét, mihez kezdjenek 2020-tól. A Class One, ahogy már oly sokszor leírtuk, nem járható út. A DTM nem mond le a jogokról, sőt az FIA-val sem akar közösködni, a prémiumgyártók köszönik szépen jól elvannak a saját játszóterükben, a BMW-nek és az Audinak esze ágában sincs egy Ladával, vagy Citroennel, vagy bármely más kommersz márkával versenyezni. Egy olyan társasággal pedig végképp nem fognak leszerződni, amely a saját szervezésű bajnokságának VB címekről döntő futamát képtelen élőben közvetíteni….

foto: TCR Media