Egy benzinügy margójára

Az Eger Rali után jött a hír, hogy a Mecsek Ralin levett üzemanyagminták közül több esetben is határértéken felül voltak egyes összetevők, hivatalosabban fogalmazva: nem feleltek meg a versenykiírás 8-as pontjának. Annak, hogy a vizsgálati eredmények ennyire későn kerültek nyilvánosságra az volt az oka, hogy az egyetlen magyarországi labor ennyi idő alatt tudta elvégezni a vizsgálatokat. A Felügyelőtestületi ülést 2017. november 29-re hívták össze, ahol a testület az érintett versenyzők esetén azt a döntést hozta, hogy az elért eredményt jóváhagyja, az indoklás pedig itt olvasható részletesen (forrás: http://mecsekrallye.hu/online-hirdeto/):

Azaz a mintavétel során fogalmuk sem volt a mintát vevőknek a szabályokról. A következtetést mindenki vonja le maga, de a mi véleményünk az, hogy ha valaki egy olyan tevékenységbe fog, ami egy bajnokság eredményét is eldöntheti, akkor minimum fussa át előtte a szabályokat.

Merthogy a vizsgálat a bajnokságról is szólt, hiszen Herczig Norbiék mintája is ott volt a kérdéses üzemanyagminták között. Azt már a pletykák is megerősítették, hogy a bajnokpáros mintája csak minimálisan tért el, ellenben volt akinél komoly eltéréseket mutattak ki. Ezeket azonban véleményünk szerint már nem magyarázza az, hogy a nem megfelelő tárolás, vagy a hosszú vizsgálati idő alatt megváltozott volna a minta összetétele.

Nézzük részletesen!

Az 1-es rajtszámú páros (Herczig – Bacigál) esetén a ” Rendelkezésre álló mérési módszerből eredő felső tolerancia határ”-nál az aromások mennyisége volt a megengedett 36 helyett 36,2 százalék a felügyelő testületi jegyzőkönyv szerint, az etanol tartalom 0,33 térfogatszázalék volt. 

A 21-es rajtszámú (Rongits – Hannus) duó mintájában ugyanezen aromások értéke a 36 térfogatszázalék helyett 50,3 százalék volt, valamint az oxigén tömegszázaléka 3,88 helyett 3,91.

A 31-es (Gyarmati – Kocsis) kettős mintájában az oxigén tömegszázaléka 3,88 helyett 8,19, az etanol térfogatszázaléka 13,87 volt.

A 19-es rajtszámú (Balogh – Holczer) duó esetén az aromások mennyisége volt a megengedett 36 helyett 52,7 térfogatszázalék, míg az etanol tartalom 7,29 térfogatszázalék volt.

A legérdekesebb a 27-es (Maricsek – Bán) páros este. Náluk két alkalommal is vettek mintát. A verseny előtt a kicsit magas 4,29-es oxigén érték a verseny közben 18,46-ra ugrott, míg a verseny előtti 2,08-as etanol tartalom a verseny közbeni mintában már 46,1 térfogatszázalék volt.

Ezek a felügyelő testületi jegyzőkönyvekből olvasható tények. Ha egy kicsit elgondolkodunk akkor azt értjük, hogy az eljárási hiba miatt minden érintett megtarthatja az eredményét, de kérdések felmerülnek bennünk amelyekre nem találunk logikus magyarázatot. Ha valakinek van, ossza meg velünk kommentben, vagy emailben. A legfontosabb kérdésünk ez:

Mitől változik ekkorát egy verseny előtti és verseny közbeni mintában az etanol tartalom?

Természetesen véleményünk is van, meg kérdéseink is bőven. Sokak fejében egy álomkép él a raliról, mindenki tudja a megoldást, ami általában úgy kezdődik, hogy bezzeg régen minden jobb volt. Könnyű azt mondani, hogy az éppen aktuális vezetés mondjon le, és majd jobb lesz (függetlenül attól ki vezeti a szövetséget vagy a szakágat). Amikor azonban kiderül néhány szemet szúró dolog, és nem érkezik magyarázat az érintettektől, akkor ott nekünk valami bűzlik. Persze ilyenkor könnyű homokba dugni a fejeket, hümmögni, elmismásolni a dolgokat, aztán két hét múlva folytatni a mantrát, hogy bezzeg régen amikor tízezrek voltak a pálya szélén…. 

Mi lenne, ha ehelyett hátat fordítanának a szurkolók amikor azok a párosok jönnek akik nem tisztázták magukat? Mert az is tisztázás ám, ha le merik írni, hogy igen hibáztunk, sajnáljuk, legközelebb nem tesszük!

Mi lenne, ha a szervizparkban a versenyzőtársak is kiközösítenék ezeket a versenyzőket?

Mi lenne, ha az újságírók (vagy magukat annak nevezők), nem írnának cikkeket ezekről a párosokról? Még akkor sem ha pénzt kapnak (vagy remélnek) érte?

Mi lenne, ha a szponzorok elfordulnának az érintettektől?

Sorolhatnánk a kérdéseket napestig. Nem tesszük. Helyette hátat fordítunk a pályán azoknak, akikkel kapcsolatban kérdéseink merülnek fel, és nem kapunk magyarázatot.  Nem írunk róluk, és nem olvasunk róluk, és az autójukon olvasható cégektől is elfordulunk.

Ez a mi véleményünk…