WTCC – TCR International összeolvadás 2018-ban?

A WTCC egyetlen lehetséges jövőjét már kész tényként kezeli a Touringcartimes, a lap arról ír, hogy jövőre WTCR néven egyesülhet a két sorozat. A háttérben inkább arról van szó, hogy a WTCC átveszi a TCR szabályrendszert, és a TCR International megszűnik, mivel két egyforma sorozatnak nincs értelme.

A jelenlegi tervek szerint az új bajnoksággal két évre terveznek, információink szerint az Eurosport jogértékesítői is tényként kezelik, hogy 2018-ban és 2019-ben működik majd a WTCC (WTCR?). De mégis mi értelme ennek? Ahelyett, hogy csatlakoznánk a mi már előre megmondtuk táborhoz, nézzük mi van a háttérben, és milyen feltételek szerint működhet az új bajnokság. 

A TC1-es szabályrendszer csődje után 2018-ra a Volvo maradt volna az egyetlen gyártó a WTCC-ben, hiszen a Honda marketingesei bizonyára keresztre feszítenék azt, aki megpróbálná beadni nekik, hogy az új Civic helyett a régi karosszériával körözgessenek a pályán. A Honda sok butaságot elkövet a WTCC-ben, de ez azért már nekik is sok lenne. A Citroen és a Lada már kiszállt, a Chevrolethez nincs tartalék alkatrész, így jövőre csak a Volvo maradt volna. Érezte ezt a promóter is, így télen megpróbálkoztak a WTCC2-es kategóriával, de szánalmas kísérlet volt, helyette az ellenfelet, a TCR Internationalt erősítették. Azok akik 2017-ben a WTCC2-es kategórájában indultak volna (lényegében TCR autókkal) átmentek a rivális sorozatba. Rivális, mert a háttérben két úriember rivalizálása is áll. Marcello Lotti a WTCC korábbi első embere, és Francios Ribeiro Lotti korábbi beosztottja. Lotti 2014 elején hagyta ott az általa 2005-ben feltámasztott sorozatot, mert nem tudott megegyezni az Europort Events-szel. 

Nekem is megvolt a saját elképzelésem a folytatásról, és nekik is” – mondta akkor Lotti, és a saját elképzelését megvalósítva tető alá hozta a TCR sorozatot, amely hatalmas sikert aratott, miközben a WTCC elkezdett haldokolni. Ráadásul a korábbi beosztott Ribeiro kapta meg az irányítást, így Lottinak most óriási elégtétel, hogy győztesen kerül ki a csatából.

 

Miért éri meg mindez Lottinak? Pénzért. Nyilván nem kicsi összeg üti a markát azért, hogy lemond a TCR Internationalról, de a megállapodás részletei majd később derülnek ki. Lotti kap egy rakás pénzt, és megmaradnak neki a nemzeti és regionális TCR sorozatok. Nem rossz üzlet, ráadásul mindezt három év alatt a nulláról hozta össze.

A megállapodásban kulcsszerepet játszhatott az FIA is, mert a WEC felett gyülekező felhők mellett nem hagyhatták, hogy még egy világbajnokságot elveszítsenek.

Kérdőjelek persze vannak. Mi lesz a csapatokkal, kik fognak indulni? Gyártói jelenlét nem lesz, a gyártókat nem érdekli a bajnokság, a TCR modellben ők pénzt keresnek azzal, hogy autókat adnak el. Nem is keveset, az Audi már 2017 elején százas darabszámnál járt, de szépen fogyott a Honda és a Seat is. A Hyundai is sikerre ítéltetett, a kezdeti tesztek alapján biztosan ott lesznek az élmezőnyben. Valószínű, hogy lesz egy-két olyan csapat, akik komolyabb gyári támogatást élveznek majd, sőt akár pénzzel is beszáll majd az anyacég, mintegy reklámfelületként. Hiszen ha valaki megnyeri a sorozat csúcsának számító bajnokságot, akkor azzal a regionális kupákban rögtön megnő a kereslet az adott modell iránt. 

De mi lesz a magyarokkal? Logikusnak tűnik, hogy a M1RA legyen a kiemelt Honda csapat, de ehhez lehet, hogy lesz egy-két szava a JAS-nak is. Az olaszok építik a Civic TCR-t, és jelentős kapacitásuk szabadul fel az üzemeltetés és a versenyeztetés terén. Vajon ők is indulnak, vagy hagyják Norbiékat? És mi lesz Michelisz Norbival? Szintén egyszerűnek hangzik, hogy beül a saját csapatához és ott versenyez. Igen ám, de Norbi gyári pilóta, a Honda alkalmazottja. Ha a M1RA színeiben versenyez ki fizeti majd mindezt? A Honda, vagy újra szponzorokat kell keresni? Akar e Norbi visszalépni? Mert valljuk be, a TC1-es autó után a TCR komoly visszalépés, ki akarna három másodperccel lassabb köröket menni a Hungaroringen? Ráadásul idén többször bebizonyította Norbi, hogy simán tönkreveri a TCR mezőnyt. Nem az ő szintje, na!

Tegyük tisztába is a Class One mantrákat is. Sokan a Class One-t vizionálják mint világbajnoki sorozatot, akár 2020-tól. Ennek realitása gyakorlatilag nulla. Gerhard Berger kijelentette, hogy a Class One az ő szellemi termékük, eszük ágában sincs azt átengedni az FIA-nak, legyen akármilyen jó is a viszony az ITR és az FIA között. A DTM, és a jövőbeli Class One egyik legnagyobb ereje épp az, hogy független a bürokratikus nemzetközi szövetségtől, és pillanatok alatt képesek döntéseket hozni, ha azt látják, hogy csökken a szórakoztató érték. A másik erő az exkluzivitás. A három nagy német gyártónak esze ágában sincs versenyezni egy Ladával, Chevrolet-val, sőt az utcai kommersz Hondákkal sem. A nagy japán luxusgyártók még beleférnek ebbe a képbe, de hogy nézne az ki, hogy a német prémiumokat bucira veri mondjuk a Citroen? Annak idején a BMW is részben azért távozott a WTCC-ből, mert rangon alulinak tartották, hogy a Chevrolet-val versenyezzenek, az pedig, hogy ki is kaptak, kész marketing katasztrófa volt. Annak pedig, hogy a DTM/Super GT féle sorozat mellett elindítsanak egy “szegény ember Class One-ját” végképp semmi értelme, hiszen oda autót fejleszteni ugyanannyiba kerül, mint a nagyoknak.

WTCC vagy WTCR a jelek szerint jövőre is lesz, csak kicsit lassabb, kicsit más felállásban, és más pilótákkal. Várjuk a bejelentést a részletekkel.

foto: TCR Media, WTCC Media, Honda Media