Marad az 1.6-turbó az F1-ben

A Nemzetközi Automobil Szövetség és a Formula One Management ismertette a 2021-től érvénybe lépő új Forma-1-es motorok terveit. A gyártók szempontjait is figyelembe vevő új erőforrásokkal a mostani hibridek hibáinak kijavítását, és hiányosságainak pótlását szeretné elérni az FIA.

Az új erőforrás továbbra is 1,6 literes, V6-os hibrid turbó lesz, ennek elsősorban marketing okai vannak, hiszen a piacon szinte minden gyártó épít hasonló utcai motorokat, így marketingszempontból jól hangzik az 1-6-os turbó. A fordulatszám korlátot megemelik, az eddiginél 3000-rel magasabb fordulatszám tartományban lehet majd használni a belsőégésű motort, azaz el akarják érni a szabályokban meghatározott 15.000-res maximumot. A jelenlegi erőforrások az üzemanyagátfolyás korlátozása miatt nem érik el a felső régiót, a 10-12.000-res sávban működnek a motorok. Ezektől a változtatástól azt várják, hogy hangosabb és karakteresebb hangú lesz az erőforrás. Az MGU-H hőenergia-visszanyerő rendszer megszűnik, drága és bonyolult technológia volt, és még hangtompítóként is működött. Az MGU-K viszont nagyobb és erősebb lesz, ezzel gyakorlatilag visszatérnek a régi KERS-et használó motorok felépítéséhez. Az energia felhasználásában is nagyobb szabadságot kapnak a csapatok és a pilóták, így a lehetőség nyílik a körökön keresztül történő spórolásra egy  előzési kísérlet előtt. 

A költségcsökkentés jegyében továbbra is egyetlen turbófeltöltőt használnak az erőforrások, és ennek méretét és tömegét is korlátozni fogják, valamint egységesítik az energiatárolókat és a központi elektronikát. Fontos lépés, hogy szabályozzák az erőforrásegységek külső felépítésének néhány paraméterét, hogy megkönnyítsék az erőforrások, a karosszéria és az erőátviteli rendszerek egymással történő kombinálását.

Az FIA emellett szigorítani fog az üzemanyag használatára vonatkozó szabályokon is, valamint korlátozni fogja a felhasználható üzemanyagok számát.

Az új szabályrendszer mostani vázlatos ismertetése után, a végső alapokat év végéig fogják meghatározni, és a gyártókkal közösen egy év múlva készül el a részletes formula. „A költségcsökkentő célok érdekében a munka folytatódni fog a következő 12 hónapban, hogy meghatározzuk az erőforrások bizonyos elemeit, de a teljes erőforrás tervezése és fejlesztése addig nem kezdődhet el, amíg nem teszünk közzé róla minden információt 2018 végén” – írja az FIA közleménye.

foto: Mercedes Media, Honda Media, Ferrari Media, Red Bull Media