Száguldás a fák között – Wales Rali

A Rali Vb utolsó előtti fordulóján a naptár egyik legrégebbi versenyén folytatják a csatát a Vb címért a versenyzők. 1932-ben rendezték az első versenyt, és a kiszámíthatatlan őszi időjárás, valamint a fák közti tempós murvás szakaszok miatt ez az egyik legkeményebb kihívás a szezonban. A Brit Rali központja az ezredforduló óta Wales, és a gyorsaságikat az ország középső és északi részén rendezik.

Természetesen sokaknak hazai pálya ez a verseny. A fő szervizpark Deeside-ban lesz, látótávolságra a Toyota motorgyártó üzemétől. A DMACK is nagyon készül, 2 WRC, 13 R5 és 8 R2-es autó az ő abroncsaikon fut majd. Az M-Sportnál Ogier bajnoki címe áll a középpontban, de arra is figyelnek, hogy Tanak Neuville előtt tudjon maradni. 

A csütörtöki shakedown után, este egy rövid nyitószakasz következik a Tir Prince lóversenypályán. Pénteken 120 kilométer gyorsaságit kell teljesíteni, kétszer mennek a Myherin, Sweet Lamb és Hafren szakaszon, közte egy rövid szervizzel Newtown-ban. Szombatra egy 17 órás napot hoztak össze a szervezők, a kilenc gyorsasági embert próbáló lesz. Az Aberhirnant 14 kilométerét követi a híres Dyfnant.  Ez után a Gartheiniog és Dyfi szakaszokat kell teljesíteni, majd a nézők kedvence a Cholmondeley Castle következik, és csak ez után szervizelhetnek 30 percet a csapatok. A végére megismétlik a nap első két gyorsaságiját, de már sötétben! Vasárnapra már csak 41 kilométer levezetés marad, az eddig talpon maradók kétszer mennek végig az Alwen és a Brenig gyorsaságin. A 21 gyorsasági össztávja 304 kilométer.

Ford

Az M-Sport történelmi versenyre készül, a futamgyőzelem mellett a 2017-es világbajnoki címeket is szeretnék megszerezni. Ogier és Ingrassia négyszer már nyert itt, és a céljuk, hogy az ötödik győzelemmel elhódítsák az ötödik VB címüket is. A matematika úgy alakul, hogy ha a francia Tanakkal szemben hat pontot, Neuville-hez képest pedig hét pontot veszít, akkor még mindig bajnok lehet. “Művészet megtalálni a fák közt az abroncsok tapadását. Ez egy olyan verseny, ahol eltart egy darabig míg megvan a tapadás, de én otthon érzem magam ezeken a pályákon” – mondta Ogier. 


Ott Tanaknak mindig különleges helyszín Wales, mert 2011-ben itt debütált a WRC-ben. “Ez lesz a hetedik rajtom itt, amelyből hat alkalommal Fiestával versenyeztem. Jó tapasztalataim vannak, a szakaszok gyorsak, és ritmusosak, amit igazán élvezek. A második kör azonban már nagyon csúszós lehet, ami fokozza a kihívást, és különlegessé teszi ezt a versenyt” – nyilatkozta az észt versenyző.
Elfyn Evans is hazai pályán versenyez, és ő is itt mutatkozott be 2007-ben egy Fiesta ST-vel, és meg is nyerte a kategóriát. 2013-ban már a WRC2-ben diadalmaskodott a hazai közönség előtt, majd 2014-ben a WRC bemutatkozásakor is egy ötödik helyet ünnepelhetett. “Semmi sem hasonlít ahhoz az érzéshez, amikor átéled a hazai utakon versenyzést a rajongóid körében. Az ikonikus szakaszok, az időjárás, az éjszakai szünetek, a hosszú napok – mind olyan kihívások, melyek miatt különleges ez a verseny. Jó lenne történelmet írni a csapattal, mely szintén hazai pályának tekinti ezt az eseményt.” – mondta a walesi pilóta.

Hyundai

Ígéretükhöz hűen négy autóval érkeznek a Wales Ralira. A csapat számára Thierry Neuville, Andreas Mikkelsen és Hayden Paddon gyűjt pontokat, míg Dani Sordo feladat az lesz, hogy támogassa a többiket.

Thierry Neuville tavaly már a dobogóra állhatott, most a győzelem a cél. “Spanyolországban kemény pofont kaptunk, de készen állunk arra, hogy ezen javítsunk Walesben. Ha esik az eső, sár lesz, és nagyon csúszós utakra számíthatunk. Kétségtelenül kemény lesz, de szeretem ezt a futamot. Dobogón már ünnepelhettem néhányszor, és a hangulat is remek, nyomni fogom és igyekszem a lehető legtöbb pontot megszerezni, és a bajnokságban az élmezőnyben maradni” – fogadkozott a belga. Andreas Mikkelsen a tapasztalatgyűjtésre koncentrál, és neki is kedves helyszín Wales, 17 évesen itt debütált a WRC-ben.  Hayden Paddon a szünet után egy olyan pályán tér vissza, ami Új-Zélandot idézi számára, Dani Sordo pedig a spanyolországi kiesés után az ottani power stage győzelemre próbál majd építeni.

Toyota

“2003-ban Colin McRae-vel harcoltam a dobogóért az utolsó világbajnoki futamomon, így nagyon kellemes emlékeim vannak a versenyről. Ez egy olyan helyszín, ahol a szokásosnál is jobbak kell bíznod az autóban, mivel gyakran több a tapadás, mint ahogy látszik. Gyakran esik és nagy a köd, így óriási a kihívás. Spanyolország után  találtunk néhány területet amit másképp közelítünk meg, kíváncsi vagyok, hogy működnek majd ezek a változtatások. . A teszten ugyan melegebb volt az idő a megszokottnál, de ez nem számít túl sokat, sikerült beállítani az autót ezekhez az utakhoz. Jól felkészültünk” – mondta a verseny előtt optimistán a csapatfőnök Tommi Makinen.

A japánok három autóval indulnak. Juho Hanninennek ez lesz az utolsó versenye a csapattal. Latvala a legtapasztaltabb és legsikeresebb ezen a versenyen, 2011-ebn és 2012-ben nyert, egy évvel később pedig második lett. Hanninen 2014 óta nem versenyzett itt, Lappi pedig tavaly ment először, akkor 11. lett, így vérmes reményeik nem lehetnek a toyotásoknak, de idén már okoztak meglepetéseket…

Citroen

Bár egyikük sem walesi, de Kris Meeke, Paul Nagle, Craig Breen, Scott Martin és Chris Patterson is hazai versenyként tekint erre a fordulóra. A lendület is kezd megjönni, Mikkelsen németországi második helyére és Meeke spanyolországi győzelmére építhetnek a franciák. 

Yves Matton csapatvezető a dobogót tűzte ki célként, és jó lehetőségnek tartja a versenyt arra, hogy összehasonlítva a korábbi futamokkal, felmérjék mennyit és milyen irányba haladtak a fejlesztésekkel. Kris Meeke pénteken kilencedikként indul, így abban bízik, hogy esni fog, és akkor a tizedik hazai versenyén újra jó eredményt ér el. Craig Breen újra beülhet az autóba, neki a 2011-es Junior WRC diadal a legjobb emléke,amit ezen a versenyen szerzett meg, ráadásul akkor navigátora is walesi volt, Gareth Roberts diktálta akkor az itinert. Hat ötödik helye után végre előrelépne, de ehhez némi szerencse is kell az időjárással. Khalid Al Quassimi újra bevásárolta magát a csapatba, ráadásul utoljára 2010-ben versenyzett itt, sokat most sem várhatunk tőle.

A Wales Rali programja helyi idő szerint (Magyarországon +1 óra):

Október 26, csütörtök: 
8.00am: Shakedown – Clocaenog (3.32km)
6.57pm: Start (Tir Prince Raceway)
7.00pm: SS1 – Visit Conwy Tir Prince (1.49km)
8.00pm: Parc ferme (Deeside)

Október 27, péntek: 
7.15am: Service A (Deeside – 15 mins)
10.20am: SS2 – Myherin 1 (20.28km)
11:00am: SS3 – Sweet Lamb 1 (4.24km)
11:15am: SS4 – Hafren 1 (35.14km)
1.27pm: Tyre and headlamp pod-fitting zone (Newtown – 15 mins)
2.31pm: SS5 – Myherin 2 (20.28km)
3.11pm: SS6 – Sweet Lamb 2 (4.24km)
3.26pm: SS7 – Hafren 2 (35.14km)
8.01pm: Flexi Service B (Deeside – 45 mins)

Október 28, szombat: 
6.10am: Service C (Deeside – 15 mins)
7.55am: SS8 – Aberhirnant 1 (13.91km)
8.47am: SS9 – Dyfnant 1 (17.91km)
9.59am: SS10 – Gartheiniog 1 (12.61km)
10.28am: SS11 – Dyfi 1 (25.86km)
12.08pm: SS12 – Gartheiniog 2 (12.61km)
12.37pm: SS13 – Dyfi 2 (25.86km)
3.48pm: SS14 – Cholmondeley Castle (1.80km)
4.55pm: Service D (Deeside – 30 mins)
6.55pm: SS15 – Aberhirnant 2 (13.91km)
7.47pm: SS16 – Dyfnant 2 (17.91km)
10.26pm: Flexi Service E (Deeside – 45 mins)

Október 29, vasárnap: 
7.00am: Service F (Deeside – 15 mins)
8.34am: SS17 – Alwen 1 (10.41km)
9.08am: SS18 – Brenig 1 (6.43km)
10.06am: SS19 – Gwydir (7.49km)
11.09am: SS20 – Alwen 2 (10.41km)
12.18pm: SS21 – Brenig 2 Power Stage (6.43km)
1.35pm: Finish (Llandudno)

foto: Hyundai Media, Red Bull Media, Toyota Media, M-Sport Media, Citroen Media