Itt az új Citroen C3 R5

Évek óta tartó tervezés és fejlesztés után végre a Citroen is megjelent az új R5-ös versenyautójával. Miután az FIA 2013-ban bevezette az új szabályrendszert, az R5 roppant népszerű lett a raliban. WRC2, ERC, és a nemzeti bajnokságok egyaránt az R5-ösök vadászterületének számítanak. Azt már csak halkan tesszük hozzá, hogy lassan boldog boldogtalan ezekkel megy, és néha kicsit unalmas, mikor már a sokadik ilyen autó érkezik, mert pénz az volt rá, de a tehetséget ugye nem adják a csomagban…

1.6-os turbó körülbelül 280 lóerővel, összkerékhajtás, szekvenciális váltó, az alap hozzávalók, és eddig úgy tűnik a Skoda és a Ford konyháiban találták meg hozzájuk a legjobb fűszereket. A Citroen első próbálkozása, a D3 nem volt az igazi, és a Peugeot sem brillirozott a 208 T16-tal (kivéve ha Loeb ült bele a francia bajnokikon). Most azonban beszáll a Citroen is a szakácsversenybe egy új recepttel, és ma bemutatták a friss, ropogós, de még nem teljesen kész C3 R5-öt.

Fontos mérföldkőhöz érkeztünk ezen a héten, mert elkezdtük az autó első tesztjeit. A kocsi már nagyon közel van a végleges verzióhoz” – mondta Yves Matton, a sportprogram vezetője. “A technikai csapatnak világos instrukciókat adtunk: azt akarjuk, hogy a Citroën C3 R5 új mérce legyen a kategóriában, a teljesítmény, a megbízhatóság és a működtetési költségek terén. Az új autó megépítésekor a WRC-s tapasztalatainkat is felhasználtuk, és a legjobb partnereket vontuk be. A váltót a Sadevvel, a felfüggesztést a Reigerrel közösen fejlesztettük. A gyári pilótáink is közreműködnek a fejlesztésben, Stephane Lefebvre és Craig Breen vezetnek az első teszteken, valamint a Francia Bajnokságban élen álló Yoann Bonato.”

Azaz a Citroen egy gyors, megbízható és olcsón üzemeltethető autót szeretne. A race1.hu szkeptikus csapatának ennek hallatán az jut eszébe, hogy ezekből általában csak kettőt lehet választani.

A konkrét tervezési folyamat egy évvel ezelőtt kezdődött, és miután végeztek a dizájn és a mérnöki részlegnél, a mechanikus alkatrészeket különféle autókba építve tesztelték már 2017 eleje óta.

A komplett autó amivel most megjelentünk, már nagyon közel van ahhoz, amit a vásárlóinknak kínálunk majd. A teszteket murván, és vegyes talajon tartjuk, hogy megbizonyosodjunk az autó robosztusságáról és kidolgozzuk az alapbeállításokat” – mondta Pierre Budar fejlesztési igazgató. “Vannak közös pontok a C3 WRC-vel, például a bukóketrecet ugyanaz a mérnök tervezte. Néhány megoldást újra felhasználtunk, de adaptáltuk őket az R5-ös szabályokhoz. A motort is házon belül fejlesztettük” – árulta el Budar.

A kezdeti tesztek után murván és aszfalton folytatódik a program, és minél több pilótát akar bevonni a Citroen, hogy az új autó többféle stílushoz is passzoljon. Az FIA homologizációt 2018-ra tervezik, így a C3 R5 jövőre jelenhet meg a bajnokságokban.


foto: Citroen Media