Kiss Norbi: “A Hungaroringen van a legnagyobb esélyünk a győzelemre”

A bajnokság második helyén áll, és két szlovákiai futamgyőzelem után érkezik Kiss Norbert a Hungaroringre, ahol még csak az Európa-bajnokság feléhez érkeznek a kamionosok. Az eddigi teljesítmény fényében újabb győzelemre vagy győzelmekre számíthatunk, mert Norbi hazai pályán versenyez, a Hungaroringet nála senki sem ismeri jobban a mezőnyben, ráadásul a magyar pálya vonalvezetése fekszik is a Tankpool24 Mercedes kamionjának. Kiss Norbival a szezon eddigi részét értékeltük, és a szezon hátralevő futamainak esélyeiről is beszélgettünk.

A szezon elejétől kezdve sokat léptünk előre – kezdte Norbi. Ennek a folyamatnak a csúcsa a Szlovákiaring volt, ahol amúgy is jó eredményre számítottunk, mert az új helyszíneken eddig is sikeresek tudtunk lenni, de ott különösen magabiztos teljesítményt nyújtottunk. Ebben szerepe volt annak is, hogy nagyon sokat haladtunk előre a fejlesztésekkel.

És annak, hogy nem volt eső mekkora szerepe volt, mert Adam Lacko tündöklésének egyik oka, hogy idén szokatlanul sokat versenyeztetek esőben?

A szezon elején valóban bajban voltunk az esős beállításokkal, de azt gondolom, hogy most már erre is rájöttünk. Ha legközelebb esik, akkor kíváncsi leszek, hogyan működik az a beállítás Lacko ellen, amit kitaláltunk. A Hungaroringen azért inkább legyen szép idő, hogy a nézők ideális körülmények között tölthessék azt a hétvégét.

Nem érkezett új motor 2017-re, de mégis mintha ezen a téren eltűnt volna a hátrány egy része a többiekhez képest.

Sokat dolgoztunk a motoron, és fejlődtünk is vele. A füstölés és a teljesítmény határán próbálunk egyensúlyozni, és úgy tűnik találtunk egy jó egyensúlyt. A legfontosabb, hogy most már a rajtnál is van elegendő erő, és meg tudjuk tartani a pozíciót. Ha jól elkapom a rajt pillanatát, akkor nem tudnak olyan könnyen megelőzni a többiek, mint tavaly. A Szlovákiaringen szombaton  a poleból indulva simán ott tudtam maradni az élen, és vasárnap is én fordultam elsőként az első kanyarban. Jó lett a csomag, és ami még nagyon fontos, hogy azokon a pályákon amelyek fekszenek nekünk, időmérő edzéseket is tudok nyerni, ez pedig fontos az első futamos győzelmekhez. Szerencsére ilyen a Hungaroring is, így ott is győzelmi esélyekkel indulunk.

Egy téren még nem tudtatok előrelépni, a sebességhatároló még mindig nem tökéletes, meg is büntettek miatta Szlovákiában.

Valóban itt még küszködünk. A jó megoldás egy sok milliós, magas mintavételezésű, motorelektronikába integrált GPS rendszer lenne. Sajnos ezzel nem rendelkezünk, és a motorelektorinkánk sem képes most még erre. Hagyományos tachográfos rendszert használunk, de ez nem az igazi. Ha nem kapunk büntetést, akkor is túl lassúak vagyunk, és tizedeket veszítünk vele azokon a részeken, ahol csúcssebességgel megyünk.

Min tudtok még fejleszteni év közben?

A hűtéseken mindig van mit optimalizálni, a sebességváltásoknál tudunk optimalizálni, de a légtelenítési metódusok, a karbantartásra visszavezethető dolgok is befolyásolják a teljesítményt, így ezeken a területeken is mindig előre tudunk lépni. A futóműveken is mindig lehet alakítani. Most a Szlovákiaringen éreztem azt, hogy kezdjük érteni az autó működését, hogy hogyan reagál a beállításokra, és így tökéletesen tudom befolyásolni azt, hogy mit szeretnék kihozni belőle egy adott pályán. Ez egy természetes folyamat eredménye, hiszen érdemi teszt nélkül kellett megismerni az új autót, és ennyi idő, és kilométer kellett hozzá, hogy eljussunk erre a szintre.

A csapatban megvan még a lendület? A bajnoki második hely, és a futamgyőzelmek mekkora lökést adtak?

Nagyon boldog mindenki amiatt, hogy jönnek az eredmények. Továbbra is olyan sikereket érünk el, amire előzetesen senki sem számított, sokkal előrébb tartunk, mint ahogy terveztük. Emiatt szívesen dolgozik mindenki akár hajnalig is, hiszen megvan az eredménye. Mikor kitalálok valamit, és félve mondom az új ötletet, mert tudom, hogy újabb hosszú munkaórákat jelent a szerelőknek megvalósítani, abban a pillanatban fogják a szerszámokat, és nekilátnak a munkának, mert óriási motiváció az, hogy a munkájuknak megvan az eredménye.

A bajnokságban milyen a hangulat? 2017-re sok változás történt, kiegyensúlyozottabbak az erőviszonyok, nagyobb a csata az élen.

Azt látom, hogy jó irányba változott a bajnokság. A csapatváltások is jól sültek el, szorosabb lett az élmezőny, ami mindig jó egy sorozatban, és változatosak a versenyek. Emiatt jobb szórakozást nyújtunk a nézőknek, izgalmas futamokat láthatnak. Idén többször is előfordult, hogy négy különböző márkájú kamion fordult egymás mellett az első kanyarban, ez pedig a lehető legjobb, ami történhetett. Ennek oka az is, hogy mindenkinek megvannak az erősségei és a gyenge pontjai is. Most nincs olyan erős csomag, mint amilyen 2015-ben volt a miénk, vagy 2016-ban Jochen Hahné volt. Ugye nekünk még mindig a motor a gyenge pontunk, a Buggyráknak a futómű a gyenge pontjuk, de esőben erősek. Ezek kiegyenlítik egymást, és emiatt szoros a küzdelem.

A szezon többi részében mire számítasz? Kezdjük a Hungaroringgel.

Egyértelműen esélyünk van a szlovákiai teljesítmény megismétlésére. Tavaly a gyengébb csomaggal is tudtam pole pozíciót szerezni az időmérőn, és ha idén is meglesz, akkor a rajtnál már ott tudok maradni az élen, és ezzel nagy az esély az első futamos győzelemre. A fordított rajtrácsos versenyeket pedig majd meglátjuk, ott már a szerencsére is szükség lesz a jó eredményhez, de persze azért ott is sokat jelent majd a hazai pálya, és a szurkolók biztatása, akik remélem újra nagyon sokan lesznek, mert tavaly feledhetetlen hangulatot varázsoltak a Hungaroringre. 

A magyar futam után jönnek a nehezebb hétvégék.

Csehországban Most nem fekszik nekünk, és sajnos Zolder sem a mi pályánk. Mindkét helyszínen hatalmasak a kerékvetők, és ezt tavaly sem a kormánymű, sem a rugózás nem bírta. Sajnos nincs még sem erősebb rugónk, sem erősebb kormányművünk, de persze megpróbálunk addig megoldást találni erre a problémára is. Az a baj, hogy ezeken a pályákon át kell ugratni a kerékvetőkön, különben nem tudok olyan köridőket futni, amivel a dobogó közelébe jutok. Utána viszont jön Jarama és Le Mans, ami megint fekszik nekünk, ott megint jó eredményekre számítok.

Ennek fényében év végén mivel lennél elégedett?

Nehéz megmondani, de figyelembe véve, hogy a hátralevő öt futamból, kettő nagyon kedvező lesz számunkra, egy helyszínen még dobogóra esélyesek vagyunk, és lesz két nehéz hétvégénk, akkor ha meg tudnánk tartani a mostani második helyünket a bajnokságban, vagy esetleg harmadikként végeznék, azzal már maximálisan elégedett lennék.

foto: TIKAphoto / Bóta Márta

Ha tetszett a cikk, kattintsatok a megosztás gombra, hogy más is olvashassa 🙂